کد QR چیست؟
به زودی شما بیش از پیش با کد QR بر روی بسته بندی محصول، نمایش فروشگاه، تبلیغات چاپی و هر تبلیغاتی که روی دیوار نصب شود و همچنین در ایمیل و وب سایت روبرو خواهید شد. دامنه استفاده از کد QR بسیار وسیع است، به خصوص برای بازاریابی و تبلیغات محصولات، علامتهای تجاری، خدمات و هر چیز دیگری که به فکر شما میرسد.
چرا باید به کد QR اهمیت دهیم؟
بیش از نیمی از ما در حال حاضر گوشیهای هوشمند داریم که این تعداد به صورت روزانه در حال رشد است، کد QR این پتانسیل را دارد که تنها با یک اسکن از راه دور، تأثیر عمده ای بر تبلیغات، بازاریابی و خدمات به مشتریان داشته باشد و حجم اطلاعات مشخصی از محصول را به سادگی بدست مشتریان برساند.
کد QR چه تفاوتی با بارکد یک بعدی (UPC1D) دارد؟
معمولا تعریف ما از یک بارکد مجموعه ای از خطوط عمودی میباشد؛ بارکد دوبعدی (۲D) یا کد QR این امکان را دارد که دادهها در هر دو جهت ذخیره شوند و می تواند به صورت عمودی یا افقی اسکن گردد.
همچنین بارکد (UPC / EAN) فروشگاه تا ۳۰ عدد را نشان میدهد، در حالیکه یک بارکد QR می تواند اطلاعاتی به وسعت ۷۰۸۹ عدد را ذخیره کند! این مقدار عظیمی از اطلاعات است که لینک دهی به چیزهایی از قبیل فیلمها، فیس بوک یا توییتر و یا مجموعه ای از صفحات وب سایتهای دیگر توسط کد QR را ممکن می سازد.
چگونه یک کد QR را اسکن کنم؟
اگر شما یک گوشی هوشمند مثل آی فون، آندروید و یا بلک بری داشته باشید، تعدادی از برنامههای مختلف اسکنر بارکد را در اختیار خواهید داشت، مانند Red Laser و Barcode Scanner. اسکنر QR قادر به خواندن و رمزگشایی دادهها از یک کد QR میباشد. اکثرا این امکانات کاملا رایگان بوده و شما برای استفاده از آن کافیست یکبار آن را نصب کنید و با استفاده از دوربین موبایل خود کد QR را اسکن کنید تا گوشی شما به طور خودکار دادههای کد گذاری شده را برای شما رمزگشایی کند.
اسکن کد QR با استفاده از گوشی همراه
چه چیزی را میتوان به صورت یک QR کد درآورد؟
در ساده ترین مفهوم، کد QR یک تصویر مبتنی بر لینک ابرمتن (hypertext) است که می تواند به صورت آنلاین استفاده شود. هر آدرس اینترنتی یا URL می تواند به یک کد QR تبدیل شود و اساسا هر صفحه وب را می توان به طور خودکار به عنوان یک نتیجه از اسکن بارکد معرفی کرد. اگر شما می خواهید کسی را تشویق کنید که از صفحه فیس بوک شما دیدن کند میتوانید صفحه پروفایل فیس بوک خود را به عنوان URL به صورت کد QR درآورید.
علاوه براین شما میتوانید کد QR را طوری برنامه ریزی کنید که پس از اسکن، گوشی کاربر با شماره خاصی تماس بگیرد و یا یک پیامک متنی محتوی اطلاعات از پیش تعیین شده به شما ارسال کند. گوشی هوشمند شما براحتی دستورات کد QR را تشخیص داده و نرم افزارهای مورد نیاز را فراخوان میکند. امکانات بی نظیر این کدها استفاده از آنها در تبلیغات را هرروز بیشتر از پیش میکند.
کد QR را چه جاهایی میتوان قرار داد؟
پاسخ این است که تقریبا در هر نقطه، کد QR چاپ شده را می توان در روزنامهها، مجلات، جزوه و بر روی کارتهای ویزیت قرار داد. علاوه بر این می توان آنها را بر روی بسته بندی محصول و یا برچسب، یا در تابلوهای تبلیغاتی و یا حتی دیوار به نمایش گذاشت. شما حتی می توانید یک کد QR را بر روی بدن خود خال کوبی کنید!
شما می توانید کدهای QR را بر روی یک وب سایت استفاده کنید، اما آنها را نباید به طور کلی به عنوان یک جایگزین برای لینک های قدیمی استفاده کرد، زیرا بدیهی است که کاربر آنلاین هنوز ترجیح میدهد که بجای اسکن یک کد QR با تلفن همراه، بر روی لینک سایت کلیک کند.
استفاده از کد QR در بازاریابی:
اگر شما می خواهید از کدهای QR برای کسب و کار و یا اهداف بازاریابی خود استفاده کنید، باید در نظر بگیرید که مردم از اسکن یک کد QR انتظارات بیشتری از ورود به یک سایت را دارند چرا که این کار را به سادگی کلیک کردن بر روی یک لینک در یک وب سایت نیز میتوان انجام داد. شما باید برای افرادی که زمان صرف میکنند و برای اسکن بارکد تلاش کرده اند چیزی خاص و منحصر به فرد ارائه دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم نمیدانند که کد QR چیست و یا چگونه میتوان از آن استفاده کرد. تا زمانی که استفاده از کد QR گسترش یابد، شما باید دستور العمل استفاده از آن را در اختیار مخاطب قرار دهید.
چگونه میتوانم کد QR بسازم؟
شما می توانید کدهای QR را با استفاده از برنامههای طراحی بارکد ۲ بعدی بسازید. با این حال در ابتدا شما باید در نظر بگیرید که چه استفاده ای میخواهید از آن داشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد کدهای QR برای بخش بازاریابی را میتوانید در این سایت ببینید.