ریدایرکت چیست؟ و انواع آن کدام است؟


ریدایرکت ها در دو حالت کاربرد دارند :
۱- زمانی که آدرس تمام یا برخی صفحات وب‌سایت تغییر می کند.
۲- زمانی که برای یک محتوای تکراری یا یکسان در سایت چندین آدرس متفاوت وجود دارد و به دلیل محدودیت Duplicate Content در سئو ناچاریم تمام آدرس‌ها را بر روی یک آدرس اصلی انتقال دهیم.
ریدایرکت ها همواره به شیوه ای یکسان اجرا می شود. در این بین، تنها نکته ای که اهمیت دارد تعداد صفحاتی است که قصد انتقال آنها را داریم.
ریدایرکت ها با وجود عملکرد مشابه، در مدت زمان انتقال با یکدیگر متفاوت هستند اما در این بین، ریدایرکت های ۳۰۱ و ۳۰۲ از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردارند که در اینجا توضیح مختصری درباره هر کدام ارائه می کنیم .
هر دو نوع ریدایرکت ۳۰۱ و ریدایرکت ۳۰۲ ، مشابه هم عمل می کنند و در هر دو نوع، هم کاربر و هم خزنده های موتورهای جستجوگر از آدرس قدیم به آدرس جدید منتقل می شوند. اما ریدایرکت ۳۰۱ به معنی انتقال دائم و همیشگی است در حالی که ریدایرکت ۳۰۲ به معنی انتقال موقت است.

ریدایرکت ۳۰۱

با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ ، آدرس قدیم را بر روی آدرس جدید ریدایرکت می کنیم تا هم بازدیدکنندگان و خزنده های موتورهای جستجوگر را به آدرس جدید هدایت کنیم و هم اینکه به موتورهای جستجوگر بفهمانیم که آدرس قدیمی برای همیشه به آدرس جدید تغییر کرده است و باید ارزشی که برای آدرس قدیم قائل بوده اند را به آدرس جدید منتقل کنند و در دیتابیس شان، آدرس جدید را جایگزین آدرس قدیمی کنند.
به عبارت دیگر با بهره گیری از ریدایرکت ۳۰۱ آدرس جدید را در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین می کنیم.
شما هر زمانی که می‌خواهید آدرس صفحه خود را به طور دائم و همیشگی تغییر دهید، باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

ریدایرکت ۳۰۲

حالتی را در نظر بگیرید که ناچار هستید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری منتقل کنید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور ۴۰۴ (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود. همچنین، استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید می‌شود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.
در چنین مواردی، می‌توانید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ صفحه مورد نظر خود را به آدرس جدید منتقل کنید. با استفاده از این روش، نه تنها از به وجود آمدن ارور ۴۰۴ جلوگیری کرده اید، بلکه به موتورهای جستجو می‌فهمانید که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی بازگردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود. به این طریق، ارزش و ورودی‌های صفحه همچنان در جای خود باقی خواهند ماند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شود.

ریدایرکت ۳۰۷ (HTTP 1.1 Only)

علاوه بر ریدایرکت ۳۰۲ برای انتقال موقت آدرس‌ها، از ریدایرکت ۳۰۷ نیز می‌توان استفاده کرد. ریدایرکت ۳۰۷ رفتاری مشابه با ۳۰۲ دارد، اما با یک تفاوت جزئی
اینترنت بر پایه پروتکل HTTP سر واژه عبارت HyperText Transfer Protocol بنا نهاده شده است که نحوه عملکرد لینک ها در فضای مجازی را دیکته می کند. این پروتکل دارای دو ورژن ۱.۰ و ۱.۱ است. ریدایرکت ۳۰۲ در دو ورژن عمل می کند. در ورژن ۱.۰ به صورت کد وضعیت “Moved Temporarily” به معنی انتقال موقت و در ورژن ۱.۱ به صورت کد وضعیت “Found” به معنای یافت شده در مکان دیگر به صورت موقت، به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ می دهد. اما ریدایرکت ۳۰۷ فقط در ورژن ۱.۰ عمل کرده و به صورت کد وضعیت “Moved Temporarily” به درخواست ارسالی پاسخ می دهد. اما بهتر است همیشه از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.

Rel=Canonical

آخرین نوع ریدایرکتی که در این مقاله بررسی می کنیم ، استفاده از تگ rel=canonical است.
تگ rel=canonicall در متا تگ های سایت قرار می‌گیرد و در سطح سرور انجام نمی‌شود.
یک موتور جستجو زمانی که با تگ rel=canonical روبرو می‌شود متوجه می‌شود که صفحه مورد نظر، نسخه‌ی اصلی نیست، به این ترتیب با دیدن این تگ تصمیم می‌گیرد که صفحه را ایندکس نکند و در جای دیگری به دنبال نسخه اصلی صفحه بگردد. به این ترتیب، موتور جستجو در جای دیگر به دنبال آن صفحه می‌گیردد تا آن را ایندکس کند و تمام لینک‌های آن را بررسی کند.
تنها باید زمانی از تگ rel=canonical استفاده کنید که می‌خواهید هر دو صفحه شما برای کاربران قابل مشاهده باشد، اما فقط می‌خواهید یکی از آن صفحات در موتورهای جستجو ثبت شود. اگر در وب‌سایت خود محتوای تکراری دارید یا از یک صفحه دو نسخه وجود دارد، استفاده از تگ rel=canonical توصیه می شود .
در حال حاضر پر کاربردترین ریدایرکت‌ها، ریدایرکت‌های ۳۰۱، ۳۰۲ و rel=canonical هستند. ناگفته نماند انواع دیگری از ریدایرکن مانند ۳۰۳، ۳۰۵ و ۳۰۸ نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها چندان مرسوم نیست.
البته به یاد داشته باشید که استفاده نادرست از ریدایرکت می‌تواند به ضرر شما تمام شود و هیچ گاه نباید ریدایرکت های ۳۰۱ و ۳۰۲را بجای هم استفاده کرد. اگر صفحه ای از سایت شما برای همیشه حذف می شود، به هیچ عنوان نباید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ سبب می شود که ارزش صفحه ای که حذف شده به صفحه ای که بر روی آن ریدایرکت شده منتقل نگردد و پس از مدتی موتورهای جستجوگر به دلیل آنکه آن صفحه دیگر آنلاین نشده، آن را از دیتابیس شان حذف می کنند و آن صفحه و ارزشی که دارد برای همیشه از بین می رود! در حالی که می توانستید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ ، بخشی از ارزشش را به یک صفحه دیگر از سایت منتقل کنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *