شبکه های کامپیوتری بر چه اساس دسته بندی می شوند؟

 

بر اساس نوع اتصال:‌ امروزه می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های متنوع سخت افزاری یا نرم افزاری دستگاه‌های موجود در یک شبکه را به یکدیگر متصل کرد. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به فیبر نوری (Optical Fiber)، اترنت (Ethernet) شبکه محلی بی‌سیم (WLAN)، ارتباط از خط نیرو (PLC) اشاره کرد.

بر اساس تکنولوژی کابل کشی: برای اتصال شبکه‌ کامپیوتری می‌توان از انواع مختلف کابل استفاده کرد. از جمله آنها می‌توان به کابل‌های «زوج به هم تابیده» (Twisted Pair) یا به اصطلاح کابل شبکه، کابل‌های هم محور (Coaxial Cable) و فیبر نوری اشاره کرد. جنس، ساختار و قابلیت‌ این رسانه‌ها در انتقال اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند.

بر اساس تکنولوژی بی‌سیمدر تکنولوژی بی‌سیم از امواج الکترومغناطیس در طیف‌های متفاوت برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌شود. ریزموج‌های زمینی (Microwave)، ماهواره‌های ارتباطی (Communication Satellites)، تلفن‌های همراه (Mobile) و سیستم‌های پی‌سی‌اس (PCS)، شبکه‌های محلی بی‌سیم و ارتباطات فروسرخ از جمله تکنولوژی‌های مورد بحث هستند.

بر اساس اندازه:  شبکه‌های کامپیوتری بر اساس گستردگی و ناحیه تحت پوشش شبکه نیز طبقه‌بندی می‌شوند. از جمله این دسته‌بندی‌ها می‌توان به شبکه شخصی (PAN)، شبکه محلی (LAN)، شبکه کلان‌شهری (MAN) و شبکه گسترده (WAN)  اشاره کرد.

در نهایت می‌توان به الگوی هندسی یا توپولوژی استفاده شده برای اتصال کامپیوترها به عنوان عاملی مهم در دسته‌بندی‌ شبکه‌ها اشاره کرد. انتخاب نوع الگوی هندسی به طور مستقیم روی نوع محیط انتقال، نوع کابل کشی و هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. به طوری کلی برای شبکه‌های LAN سه نوع توپولوژی BUS، STAR و RING وجود دارند که هر یک بر انتخاب دیگر تکنولوژی‌ها، انعطاف پذیری جهت تغییر پیکربندی و هزینه‌های نصب اثر گذار خواهند بود.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *