چگونه یک روتر قدیمی را به سوئیچ تبدیل کنیم؟

 

استفاده از یک روتر به عنوان سوییچ نیازمند چند تنظیم کوچک روی مودم و روتر شما است اما شما را از خرید یک سوییچ جدید بی‌نیاز می‌کند

مراحل تبدیل یک روتر به سوییچ
۱روتری که می‌خواهید به سوییچ تبدیل کنید را به برق زده و روشن کنید. در ادامه، این روتر به عنوان یک دستگاه روتر سوییچ (switch-router) می‌شناسیم.

۲کلید «ریست» دستگاه روتر سوییچ را به مدت ۳۰ ثانیه فشار داده و رها نکنید تا دستگاه به طور کامل ریستارت شود. چراغ‌های روشن روتر سوییچ باید به حالت چشمک‌زن درآمده و دستگاه به تنظیمات کارخانه برگردد. این عملیات باعث می‌شود نمام تنظیمات گذشته ذخیره شده روی روتر پاک شوند.

۳حالا می‌خواهیم مودم یا مودم روتر جدید را به سوییچ متصل کنیم تا اینترنت روی سوییچ به اشتراک گذاشته شود. یک کابل کراس (کابل اترنت با دو سر RJ۴۵ یکسان) نیاز داریم. یک سر کابل کراس را به درگاه LAN/Ethernet مودم یا مودم روتر جدید و یک سر دیگر کابل کراس را به درگاه LAN/Ethernet روتر سوییچ وصل می‌کنیم. درگاه WAN دیگر روی روتر سوییچ استفاده نمی‌شود.

۴با استفاده از یک کابل اترنت، کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ را به درگاه LAN/Ethernet روتر سوییچ متصل می‌کنیم.

۵در گام بعدی باید وارد پنل مدیریت روتر سوییچ شده و تنظیمات این دستگاه را انجام دهیم. آدرس آی‌پی روتر سوییچ (برای مثال ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱) را در یک مرورگر وب وارد می‌کنیم. براساس برند روتر سوییچ ممکن است آدرس آی‌پی پیش‌فرض پنل مدیریتی متفاوت باشد

۶با نام کاربری و رمزعبور وارد پنل مدیریتی روتر سوییچ می‌شویم. در بسیاری از دستگاه‌های روتر سوییچ، نام کاربری پیش‌فرض «admin» و رمزعبور «admin» یا «password» است. نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض روی خود دستگاه نوشته شده است.

۷برای عدم تداخل میان آدرس آی‌پی روتر سوییچ با مودم روتر جدید، باید آدرس آی‌پی روتر سوییچ را تغییر دهیم. اگر آدرس آی‌پی مودم شما ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ است؛ می‌توانید آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲ تغییر دهید. برای تغییر آدرس آی‌پی می‌توانید به بخش‌های «Home» یا «Setup» و «LAN» مراجعه کنید.

۸روی همان دستگاه روتر سوییچ باید قابلیت DHCP Server را غیرفعال کنید. دیگر روی این دستگاه به قابلیت DHCP نیاز نداریم. وارد این بخش شوید و تیک فعال بودن آن را بردارید.

۹روی روتر سوییچ مودم دستگاه را هم باید از Gateway (روشن بودن NAT) به مود Router (خاموش بودن NAT) تبدیل کنید.

۱۰تنظیم بعدی، غیرفعال کردن قابلیت وای‌فای یا wireless broadcast است. نیازی به روشن بودن وای‌فای نیست و امنیت دستگاه را هم بهتر تامین می‌کند.

۱۱فراموش نکنید که تمامی تنظیمات انجام شده روی دستگاه روتر سوییچ را ذخیره و از پنل مدیریت خارج شوید.

حالا روتر قدیمی شما در نقش یک سوییچ ظاهر شده و می‌توانید دستگاه‌های دیگر را با کابل اترنت به درگاه‌های آن متصل کرده و ضمن استفاده از اینترنت، یک شبکه بدون هیچ هزینه‌ای راه‌اندازی کنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *