بزرگترین دیتاسنتر دنیا در نزدیکی قطب شمال در حال ساخت است

برق مورد نیاز این مرکز از طریق توربین های بادی و سدهای اطراف تامین می شود

پیش از این مایکروسافت ایده قرار دادن دیتاسنتر در کف دریا را مطرح ساخته بود تا خنک سازی سرورها را به روشی کاملاً طبیعی و توسط آب دریا به انجام برساند، اما قطب شمال به عنوان یک فریزر طبیعی عظیم می تواند گزینه ای جذاب تر برای این کار باشد.

کمپانی Kolos به عنوان سازنده بزرگترین مرکز داده دنیا، ساحل یک دریاچه یخی در شهر «بالانگن» (Ballangen) واقع در شمال کشور نروژ را به عنوان محل استقرار ردیف های طولانی سرورهای خود انتخاب کرده است.

در شرایطی که آب حدود ۴ درجه سانتی گرادی دریاچه گرمای تولیدی سرورها را مهار می سازد، انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن آنها نیز توسط توربین های بادی و سدهای کوچک احداث شده بر روی رودخانه های متعدد آن ناحیه تامین خواهد شد.

 

 

 

همه این تمهیدات سبب می شود که هزینه روشن نگه داشتن بزرگترین دیتاسنتر دنیا نسبت به سایر مراکز داده تا ۶۰ درصد کاهش یابد. بد نیست بدانید که این تاسیسات سالی یک هزار مگاوات برق مصرف خواهد کرد.

بر اساس اعلام شرکت Kolos، تکمیل و راه اندازی این پروژه می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۲ تا ۳ هزار نفر از مردم محلی شغل ایجاد کند.

 

دیتا سنترهای معروف دنیا

دیتاسنتر شیکاگوی مایکروسافت یکی از بزرگترین دیتاسنترهای دنیا با ۶۵ هزار متر مربع زیربنا میزبان حدود یک میلیون سرور است که در واحدهای ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تایی دسته بندی شده اند.



مجله دانستنیها:

مایکروسافت

دیتاسنتر شیکاگوی مایکروسافت یکی از بزرگترین دیتاسنترهای دنیا با ۶۵ هزار متر مربع زیربنا میزبان حدود یک میلیون سرور است که در واحدهای ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تایی دسته بندی شده اند.

 

گوگل

گوگل هیچگاه رسما تعداد سرورهای خود را اعلام نکرده ولی می گوینداین شرکت صاحب بیش از ۹۰۰ هزار سرور است. حتی عجیب نیست اگر گوگل را با ۱۳ دیتاسنتر در سراسر دنیا مالک بزرگترین دیتاسنتر دنیا نیز بدانیم.

 

سوپرنپ

با زیربنایی نزدیک به ۱۸۵ متر مربع دیتاسنتر سوئیچ سوپرنپ یکی از بزرگترین وامن ترین دیتاسنترهای دنیاست. شهرت امنیتی این دیتاسنتر به خاطر استفاده از سه منبع تغذیه پشتیبانی و نرم افزار امنیتی بسیار مطمئن مشهور است.

پوینن

دیتاسنتر پوینن سوئد که در یکی از پناهگاه های باقیمانده از زمان جنگ سرد ناتو جای گرفته یکی از خنک ترین و امن ترین دیتاسنترهای دنیاست. این پناهگاه از موتور یک زیردریایی آلمانی برای تامین نیروی پشتیبانی خود استفاده می کند و در مقابل برخورد مستقیم یک بمب هیدروژنی نی زمقاوم است.

فرانکفورت

سیتی دیتاسنتر فرانکفورت یکی از سبزترین مراکز ذخیره اطلاعات در دنیاست. این مرکز از هوای تازه برای خنک کردن کامپیوترهای خود استفاده می کند و روی سقف ان هم پر از گیاهانی است که به تهویه هوا کمک می کنند.

امرسون

دیتاسنتر امرسون تماما بر پایه استفاده از انرژی های بازگشت پذیر طراحی دشه؛ به طوری که بیشتر انرژی خود را از ۵۰۰ پنل خورشدی می گیرد. بیش از ۸۰ درصد سازه ساختمان هم از فلزات و مواد بازیافتی ساخته شده است.

 

آیرون منتین

دیتاسنتر آیرون منتین داخل یکی از معادن قدیمی پنسیلوانیا زیر سطح زمین جای گرفته، جایی که بدون نیاز به سیستم خنک کننده تمام حرارت سیستم ها جذب دیوارهای معدن می گردند.

اچ پی

دیتاسنتر EcoPOD اچ پی کم مصرف ترین دیتاسنتر دنیاست. این مرکز صاحب ۲۲۰۰ سرور و بیش از ۷۰۰۰ گره است که به طور کامل به صورت ماژولارت طراحی شده است.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *