همه چیز در مورد ping؟

بیشتر مدیران شبکه با این دستور کاملا آشنا هستند و تقریبا هرروز از آن استفاده می کنند . ساده ترین کاربرد این دستوربرای تست  وضعیت ارتبا ط  بین دو سیستم موجود درشبکه می باشد و  همچنین مدت زمان ارسال  و دریافت پاکت اطلاعاتی نیز برآورد می شود

برنامه Ping درابتدا توسط   Mike Muuss   و با عملکردی  ساده ،  پیاده  سازی  گردید  این  برنامه  از  پروتکل  ICMP  اقتباس  شده از( Internet Control Message Protocol )  به منظورمبادله  بسته ها ی اطلاعاتی با سیستم راه  دور به یک  آدرس ( ECHO REQUEST )  و از پروتکل    UDP برای حمل  داده  استفاده می نماید

استفاده از Ping

Ping دارای عملکردی بسیارساده است . در ابتدا فیلد Sequence number مقدارصفررا خواهد گرفت و به ازای ارسال هر بسته اطلاعاتی، یک واحد به آن اضافه می شود . مقدار فیلدIdentifier نحصربفرد بوده تا امکان تشخیص بسته های اطلاعاتی برگردانده شده وجودداشته باشد ( درمواردی که بیش از یک کاربر بطور همزمان از دستور Ping برروی یک ماشین استفاده می نمایند) در اکثرنسخه های یونیکس و لینوکس، مقدار فیلد Identifier معادل Process ID پردازه ای در نظر گرفته می شود که پیام ECHO REQUEST را ارسال نموده است .
پس از دریافت پیام ECHO REQUEST توسط کامپیوتر دریافت کننده ، وی یک پاسخ ( REPLY ) را برای فرستنده ارسال می نماید که شامل Identifier و Sequence number مشابه بسته اطلاعاتی ارسالی است

رفع مشکل توسط دستور Ping

اگرچه دستور ping بطور کامل مشکل را حل نمی کند و احتمال خطا در نتیجه گیری با توجه به تجربه مدیرشبکه وجود خواهد داشت اما می توان تست های مفیدی رابرای تشخیص بهتر خطا با این دستور ساده انجام داد.

آدرس لوپ بک کامپیوتر خود را توسط دستور ping 127?0?0?1 بررسی کنید . درصورتیکه موفقیت ping شما ازسلامت TCP/IP دستگاه خود مطمئن خواهید شد در صورتیکه نتوانید آدرس لوپ بک راپینگ کنید به احتمال قوی باید TCP/IP دستگاه خود رادوباره نصب وتنظیم کنید.

آدرس شبکه کارت شبکه خود را پینگ کنید درصورت موفقیت مطمئن خواهید شد که TCP/IP درست کار می کند ودرغیر اینصورت مشکل در تنظیم آدرس شبکه رو کارت شبکه دارید و یا ا ینکه کارت شبکه شما به درستی نصب نشده است.

ا درس شبکه کامپیوتردیگرراپینگ کنید .بامشاهده پینگ موفق مطمئن خواهید شد که کامپیوتر شما درارتباط با کامپیوترهای دیگرروی شبکه ودیدن منابع مشکلی نخواهد داشت. درغیراین صورت ارتباط کامپیوتر شما به شبکه دارای مشکل است و باید اتصالات را بررسی کنید.

پس از اطمینان از اینکه آدرس شبکه کامپیوتر شما درست کارمی کند وقادرهستید کامپیوتر های دیگردرشبکه را ببینید ، حال باید ببینید آیا کامپیوترشما کامپیوترهای خارج شبکه را نیز می تواند به راحتی ببیند یا خیر.برای این منظورباید آدرس Default Gateway را پینگ کنید.

درصورتیکه که توانستید آدرس Default Gatewayرادرمرحله قبل پینگ کنید حال می توانید اقدام به آدرس شبکه کامپیوتری خارج از شبکه خود را پینگ کنید.

آدرس لوپ بک کامپیوتر خود را توسط دستور ping 127.0.0.1 بررسی کنید. درصورتیکه موفقیت ping شما از سلامت TCP/IP دستگاه خود مطمئن خواهید شد. در صورتیکه نتوانید آدری لوپ بک را پینگ کنید به احتمال قوی باید TCP/IP دستگاه خود را دوباره نصب و
تنظیم کنید.

همانطورکه مشاهده کردید با انجام موارد بالابررسی خوبی برصحت ارتباط کامپیوتر خود خواهید داشت.درصورتیکه آدم خوشبینی هستید می تواند مرحله پنج را در ابتدا انجام دهید . ا گر پینگ درمحله پنج بدون مشکل انجام شود نشاندهنده آن است که کلیه مراحل بالا نیز
به خوبی کار می کنند و در غیر اینصورت از مرحله یک بررسی خود را شروع کنید.

سوئیچ ها :

دستور Ping معمولا بصورت تنها بکار برده می شود اما سوئیچ هایی نیز قابل استفاده با این دستور هستند . در زیر شرح برخی از این سوئیچ ها آمده است :

Ping – a 
Ping – n 
Ping – l 
ping – f 
ping – I 
ping – v 
ping – r 
ping – s 
ping – j 
Ping – k 
Ping –w

Ping –t
میتوان تعیین کرد دستور Ping تا زمان interrupted شدن توسط کاربر به Ping کردن ادامه دهد. تا زمانی که عمل Ping کردن را بطوردستی قطع نکنیم عملیات ارسال ودریافت پاکت اطلاعاتی ادامه پیدا خواهد کرد.برای توقف برنامه ping می توان از کلیدهای CTRL+Cاستفاده نمود .

Ping –a
نمایش ip Computer Name که اون و Ping میکنید. میتوان نام host ای پی مورد نظر را پیدا کرد . به عبارتی این پارامتر نام host متناظر با ای پی را نمایش میدهد.( می توانیم به نام کامپیوتری که در حال Ping کردن هستیم دسترسی پیدا کنیم.)

Ping –n
میتوان تعداد دفعات ارسال Echo Request messages را که به طور پیش فرض ۴ بار میباشد افزایش یا کاهش داد.

طرز کار ping بدین صورت است که ابتدا بسته ICMP Echo Request را به سمت کامپیوترمقصد ارسال می کند اگرکامپیوتر مقابل این بسته را دریافت کند بسته ای به نامه ICMP Echo Reply رابه سمت بداارسال می کند وخبر دریافت پاکت اطلاعاتی اولیه را بطور خودکار می دهد بطور پیش فرض تعداد ارسال بسته Echo Request چهارعدد است که در صورت استفاده از سوئیچ –t این تعداد بیشترخواهد گردید درصورتیکه روزخوبی اداشته باشید وارتباط شما برقرارباشد پاسخ Reply رادریافت خواهید کرد و درغیر این صورت به پیغامTime out مواجهه خواهید شد وخب با این وضعیت باید دلیل عدم ارتباط را که ممکن است ناشی از مشکلات کارت شبکه و یا لینک فیزیکی شبکه باشد را بیابید.

 

Ping –l
میتوان حجم بسته Echo Request messages را که به طورپیش فرض ۳۲ بایت میباشد تغییرداد. ماکزیمم مقدار مجاز برای این پارامتر ۶۵,۵۲۷ میباشد.

Ping –I
تنظیم TTL با همون Time to live یعنی مدت زمانی که packt برای دریافت جواب صبرمیکنه. میتوان مدت زمان زنده بودن پکت سرگردان را تعیین کرد .

نکته :
مدت TTLبرحسب مشخصات هاست تعیین میگردد به عنوان مثال اگرهاست مورد نظر Windows XP باشد مقدار TTL برابر ۱۲۸ است.ماکزیمم این مقدار نیز ۲۵۶ میباشد.

Ping –v
میتوان مقدار TOS – Type Of Service در هدرای پی Echo Request messages را تعیین کرد . مقراد پیش فرض ۰ میباشد.

Ping –w
میتوان مدت زمان انتظار برای دریافت پاسخ از هاست بر حسب میلی ثانیه را تعیین نمود.

درصورتی که هاست دراین مدت زمان نتواند به بسته Echo Request messages دهد ازسرور Request timed out برای کاربرنمایش داده میشود.مقدار پیش فرض ۴۰۰۰ms یا ۴ ثانیه میباشد.

ping –r
تعدادHop را نمایش میده .یه عبارتی تعداد مسیری که Packet از اون عبور میکنه

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *