سالن دستگاه مخابرات

پیام آنالوگ: پیام آنالوگ کمیتی است فیزیکی که معمولاً به صورت پیوسته و نامحدود با گذشت زمان تغییر می کند.

 پیام دیجیتال: پیام دیجیتال توالی منظم از نمادهائی است که در حوزه زمان بصورت گسسته و محدود تغییر می کند. یک سیستم مخابراتی را به صورت زیر می توان ترسیم کرد.

فرستنده:

 سیگنال ورودی را به جریان می اندازد تا سیگنال ارسالی مناسبی با مشخصات مطلوب تولید کند و شامل تقویت کننده, فیلتر, مدولاتور, منبع تغذیه و… می باشد.

گیرنده:

 سیگنال دریافتی از محیط انتقال را اخذ نموده و سیگنال مناسب برای مبدل خروجی را به وجود می آورد و معمولاً شامل تقویت کننده, فیلتر, دمولاتور, دیکدر و…. می باشد.

محیط انتقال:

همانند پلی بین مبدا و مقصد عمل می کند و می تواند از جنس خلا, سیم هادی و … باشد. اعوجاج: تغییر شکل سیگنال به خاطر پاسخ ناقص سیستم به سیگنال مورد نظر می باشد که هنگام قطع نمودن سیگنال ناپدید می شود.

نویز:

سیگنالهای الکتریکی تصادفی و غیرقابل پیش بینی است که توسط فرآیندهای طبیعی داخل یا خارج سیستم تولید می شود که با فیلتر کردن قسمتی از این نویز از بین می رود. مانند نویز خورشیدی , نویز حرارتی و یا نویز ناشی از منابع انسانی و…

 تداخل:

 تاثیر ناخواسته سیگنالهای بیگانه از منابع مختلف است که با فیلتر کردن می توان مقداری از آنرا کاهش داد و یا آنرا حذف نمود. سیگنال: ولتاژ و یا جریانی است که حاوی اطلاعات باشد. طیف: نمودار سیگنال در حوزه فرکانس را طیف گویند.

 آنتن:

طول آنتن جهت ارسال هر پیام می بایست حدود ۴/۱ طول موج باشد لذا برای ارسال مکالمات یک فرد انسان آنتنی به طول حدود km 19 نیاز است که البته نامعقول است و باید بطریقی کاهش داده شود. امور مشترکین: در ابتدا که وارد مرکز علامه می شویم با قسمت امور مشترکین برخورد می کنیم. این قسمت وظایف زیر را بر عهده دارد:

 ۱ـ ثبت نام تلفن ۲ـ دایر کردن تلفن همگانی و استیجاری ۳ـ تغییر نام تلفن , مکان و تعویض شماره تلفن ۴ـ قطع و وصل (درخواست) ۵ـ قطع و وصل (بدهی) ۶ـ مزاحمت تلفنی (درخواست) ۷ـ تلفن های بازداشتی (با دستور) ۸ـ واگذاری تلفن های سهمیه دار ۹ـ ارائه پرینت مکالمات تلفن ۱۰ـ ارائه سیستم های ویژه تلفن ۱۱ـ واگذاری و جمع آوری تلفن MDF: Main Distribation frame , سالن توزیع اصلی MDF واسطه ای بین مشترک و مرکز است. پاسخ گویی به شماره تلفن ۱۷ جهت دریافت خرابی تلفن به صورت مکانیزه و اپراتوری در MDF صورت می گیرد. البته MDF به دو قسمت واگذاری و شبکه هوایی تقسیم می شود. پس از تشخیص نوع خرابی در MDF فرم اصلاح خرابی صادر شده و قسمت شبکه جهت تعیین موضع خرابی و رفع خرابی اقدام می نماید. کابل مشترک و کابل سوئیچ که از سالن دستگاه می آید در MDF توزیع شده است. کابل های سوئیچ در ترمینال های افقی و کابل مشترک در ترمینالهای عمودی توزیع شده است. در سالن MDF امکان تست خط از مرکز تا مشترک مقدور می باشد (پارگی سیم یا اتصال). امکان مسدود کردن خط به صورت دو طرفه (ایزوله کردن) توسط قطع کن پلاستیکی وجود دارد. ترمینال های عمودی در MDF دارای فیوزهای ولتاژ و جریان و تیغه اتصال فیوز برق گیر (ارت بار) می باشد که در مقابل جریان های ناخواسته و ولتاژ قوی تجهیزات سوئیچ را ایمن می نماید. تیغه اتصال زمین (ارت بار) نصب شده در ترمینال های عمودی به فریم نگهدارنده ترمینال وصل می باشد و فریم نگهدارنده توسط سیم ارت به ستون MDF و ستون MDF به کابل گراند مرکز که به رنگ زرد می باشد متصل می شود و کابل گراند نیز از طریق شینه گراند مرکز که به چاه ارت وصل می باشد با زمین اتصال داده می شود. جهت دسترسی به خط مشترک مشخصات فردی و خطی مشترک شامل نام مشترک, نشانی مشترک و مشخصات فنی مشترک در یک کارت وجود دارد که در MDF نگهداری می شود. راکهای سیستمهای PG (تک زوج) جهت برقراری ارتباط چند مشترک به طریق خط DSL (سر گروه ـ ۶ گروه ـ ۸ گروه ـ ۱۲ و…) در MDF نصب شده است.

 

 PCM Pluse code Modulation و دیتا: این دو بخش در مرکز بصورت غیرفعال موجود می باشد. PCM وظیفه انتقال و ارتباط بین دو مرکز را برعهده دارد. برای خطوطی که دارای محدودیت می باشند با نصب دستگاه PCM یک زوج تبدیل به ۴ زوج یا ۸ زوج می شود, این امر موجب صرفه جویی در سیم کشی ها می شود. قسمت دیتا به مبحث اینترنت و ISP می پردازد. سالن دستگاه سالن دستگاه در این مرکز وظیفه ایجاد شماره برای مشترکین توسط کارت های ویژه را بر عهده دارد. این مرکز تعدادی مشترک با پیش شماره های یکسان را تحت پوشش دارد. وظایف سالن دستگاه به طور مختصر عبارتند از: واگذاری سرویس های ویژه سرویس دهی تلفن های سیار شهری توسعه سیستم مخابراتی ایجاد ارتباط بین دو مرکز ایجاد ارتباط بین دو مشترک مزاحم یابی محاسبه زمان و ضبط مکالمات قطع یک طرفه تلفن مشترک و… تشریح ساختار سیستم سوئیچ دیجیتال آشنایی با کلیات سیستم سیستم سوئیچ دیجیتال توسط شرکت طراحی و ساخته شده است.

این سیستم دارای سخت افزار و نرم افزار Modulor می باشد. هر جزء عملیاتی یا به عبارتی دیگر هر ماژول در مرکز مسئول انجام یک سری وظائف خاص می باشد و با اجزاء دیگر در صورت نیاز تبادل اطلاعات می کند. هر گاه مشکلی در یک جزء عملیاتی رخ دهد, آنگاه بخش نظارت و نگهداری مرکز (پرسنل یا نرم افزار) براحتی می تواند با توجه به وظائف مختل شده, منشا اختلال را شناسایی و آن قسمت را از سرویس خارج نماید تا اختلال آن قسمت اثر منفی روی اجزاء عملیاتی دیگر نگذارد. همچنین در زمانی که نیاز به توسعه مرکز باشد, ساختار ماژولار و مرکز سبب می شود که این توسعه براحتی , با افزودن ماژولهای مورد نیاز مرتبط با سیستم انجام پذیرد. نکته دیگر این است که طراحی این سیستم به شکلهای مختلف امکان پذیر است و به صورتهای مختلف این سیستم می تواند در شبکه بکار گرفته شود. کاربردهای مختلف سیستم در شبکه: LS- Local Switch در این ساختار مرکز می تواند به مشترکین تلفنی اعم از آنالوگ و دیجیتال سرویس دهد.

 در این ساختار سیستم می تواند حداکثر به حدود ۷۰۰۰۰۰ مشترک با نسبت تمرکز ۸ به ۱ به اضافه ۴۰۰۰ ترانک و سرویس ترانک, با نسبت خط به ترانک به سرویس ترانک ۱۶ به ۷ به ۱ سرویس دهد. TS- Toll Switch این نوع مرکز برای ایجاد ارتباط بین مراکز یک شهر با مراکز موجود در سایر شهرها و همچنین برای ایجاد ارتباط بین مراکز داخل یک شهر با مرکز بین الملل می تواند بکار رود. در حداکثر ظرفیت, این نوع مرکز می تواند به حدود ۱۳۰۰۰۰ ترانک با نسبت ترانک به سرویس ترانک ۲۲ به ۲ سرویس دهد. TLS – Toll AND Local Switch مرکزی است که هم به مشترکین دیجیتال و آنالوگ سرویس می دهد و هم به عنوان واسط ترانزیتی بین مراکز محلی و مراکز شهرهای دیگر عمل می نماید. SINGALLING TRANSFER POINT – STP هنگامی که از سیگینالینگی کانال مشترک شماره ۷ (Common Channel Signalling Nomber 7) در شبکه برای تبادل سیگنالها بین مراکز استفاده می شود, در این صورت مرکز می تواند به عنوان واسطه سیگنالینگی بین نقاط ابتدائی و انتهایی سیگنالینگ عمل نماید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *