پورت Thunderbolt


– ۱ ۱۱٫۱ پورت های مربوط به سرویس های خاص شبکه که به آن ها پورت های ثبت شده نیز گفته می شود .

– ۱۱٫۹ ۱۵۱۹۱ پورت های تصادفی یا رندوم نامیده می شوند و زمانی که قصد برقراری ارتباط به طور مثال وب در شبکه را داریم. پورتی که در مقصد باز می شود ۸۱ بوده و پورت باز شده سمت ما از این دسته می باشد .

– ۱۵۱۹٫ ۸۹۹۱۹ این پورت ها که آزاد نامیده می شوند، بیشتر در برنامه نویسی کاربرد دارند .

نکته ای قابل توجه این است که در زمان برقراری ارتباط بین کلاینت و سرور می بایست پورت مورد نظر در سرور باز بوده و در سمت کلاینت نیز پورت موردنظر قابل دسترسی باشد. حال چگونگی مدیریت ترافیک ورودی و خروجی و همچنین مدیریت ساختار پورت ها بر عهده سیستمی تحت عنوان فایروال یا دیواره آتش است .

پورت Thunderbolt چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی تاندربولت (Thunderbolt) انقلابی است در تکنولوژی I/O. در یک کابل تاندربولت، انتقال سیگنال‌های PCI-Express و DisplayPort به صورت سریال، در کنار اتصالی برای انتقال جریان مستقیم یا DC در نظر گرفته شده است. یک پورت تاندربولت هم‌زمان ۶ وسیله‌ی جانبی را پشتیبانی می‌کند.

در سال‌های اخیر، تقاضا برای افزایش سرعت رد و بدل اطلاعات آنقدر زیاد شد که تولیدکنندگان لوازم کامپیوتری به فکر تکنولوژی USB 3.0 بعد از آن، تکنولوژی فوق سریع Thunderbolt افتادند. تاندربولت یک رابط برای انتقال سریع اطلاعات و تصاویر به طور همزمان است. در واقع تاندربولت، یک رابطی مانند پورت USB است که علاوه بر سرعت انتقال بیشتر، قابلیت ارسال تصاویر را نیز دارد. اسم سابق این تکنولوژی لایت پیک یا به انگلیسی Light Peak بوده است.

 

مقایسه تاندربولت ۱ و ۲ با USB 3.0

  • پهنای باند تاندربولت ۱، که از طریق ۴ مسیر PCI-Express 2.0 تامین شده است، ۱۰ گیگابیت در ثانیه است و  یک مسیر PCIe 2.0، پهنای باند ۴ گیگابیت بر ثانیه‌ای دارد

  • .تاندربولت نسخه‌ ۱.۰ و ۲.۰، از نظر فیزیکی یکسان هستند، ولی در نسخه‌ دوم، پهنای باند کانال‌های رفت و برگشت ترکیب می‌شود و به سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

  • یک پورت تاندربولت می‌تواند برای اتصال مانیتورهای ۴k هم استفاده شود، چرا که کانکتور آن مثل Mini DisplayPort است و پهنای باند بسیار بالایی دارد، همچنین هم‌زمان با اتصال به مانیتور ۴k امکان ارسال سیگنال‌های دیگر هم وجود دارد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *