فزونه ها : افزونه ها در حقیقت اسکریپت های کوچکی هستند که به هسته جوملا اضافه شده و امکانات جدید را به شما عرضه میدارند یکی از عواملی که باعث گشته است تا سیستم مدیریت جوملا  دارای قدرت بیشتری نسبت به سایر سیستم های مشابه شود وجود بیش از ۹۰۰۰ افزونه در حال حاضر میباشد . یک افزونه میتواند ماژول ، کامپوننت و یا یک پلاگین باشد .

 

  • ماژول ها : ترجمه بهتر ماژول میتواند با توجه به مفهوم آن پنجره باشد اما آنچه  در سایت های پشتیبانی دهنده بیشتر رایج شده است لفظ ماژول میباشد که به همین دلیل ما در این کتاب از این کلمه استفاده مینماییم. ماژول ها اطلاعاتی را از هسته دریافت و در سایت به نمایش میگذارند به عبارت دیگر نمود ظاهری یک ماژول تنها در سایت میباشد و خوراک اطلاعاتی که نمایش میدهد از هسته دریافت میگردد . در حقیقت یک ماژول به تنهایی چیزی به امکانات هسته اضافه نمی نماید و تنها میتواند اطلاعات موجود را به نحوی دیگر به نمایش بگذارد .
  • پلاگین ها : پلاگین ها در جوملا افزونه هایی هستند که به هسته اضافه شده و امکانات جدیدی را در اختیار مدیر سایت قرار میدهد برخی از پلاگین ها دارای نمود ظاهری هستند و برخی دیگر تنها بعضی پارامتر ها را کنترل مینمایند اما بیشتر آن ها در قسمت مطالب دارای کاربرد میباشند . بر خلاف ماژول ها پلاگین ها دارای کاربری متفاوت میباشند .
  • کامپوننت ها: کامپوننت ها جامع ترین افزونه های جوملا هستند . در برخی ترجمه ها دیده شده که لفظ افزونه هم معنی با لفظ کامپوننت بکار برده شده است که به نظر نگارنده اشتباه است . یک کامپوننت میتواند از تعدادی ماژول و پلاگین و خود کامپوننت تشکیل شده باشد . کامپوننت ها امکانات جدیدی به هسته اصلی اضافه مینمایند به عنوان مثال در هسته اصلی گالری تصاویر وجود ندارد اما با نصب یک کامپوننت گالری تصاویر این امکان به هسته اضافه میگردد . زمانی که یک کامپوننت به هسته اضافه میگردد به منو کامپوننت ها در قسمت سرپرستی یک منو هم نام کامپوننت اضافه میگردد .با توجه به توضیحات بالا نمود ظاهری یک کامپوننت در مقیاس محدود میتواند با نصب ماژول آن کامپوننت محیا شود و یا خود در سایت دارای منویی مشخص باشد .
  • قالب ها : قالب و یا پوسته نیز جزو افزونه های جوملا به حساب میایدچرا که به هسته اضافه میگردد هر قالب دارای جایگاهی مشخص است که ماژول ها میتوانند در آن به نمایش در بیایند .