رجیستری ویندوز چیست؟

رجیستری داد‌ه‌ها را به صورت‌های گوناگون مثل باینری یا DWORD در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند. هر اپلیکیشنی می‌تواند از رجیستری ویندوز بهره ببرد. البته درصورتی که این دسترسی از طرف مدیر (Administrator) سیستم محدود نشده باشد.

اپلیکیشن‌ها می‌توانند داده‌های عمومی خود را در رجیستری ویندوز ذخیره کنند تا توسط خود برنامه یا سایر برنامه‌ها، مورد استفاده قرار گیرند.

چرا رجیستری ویندوز حساس است؟

مقادیر زیادی داده که برخی از آن‌ها مربوط به تنظیمات و پیکربندی‌های خود سیستم عامل ویندوز است، در رجیستری ذخیره می‌شود. معمولاً تغییر داده‌های مربوط به پیکربندی سیستم عامل، بدون توجه و داشتن اطلاعات کافی درباره آن، می‌تواند مشکلات اساسی را درپی داشته باشد.

مقادیر حساس رجیستری می‌توانند گاهاً پیکربندی‌های مربوط به امنیت سیستم، گاه مربوط به سخت افزارهای سیستم و گاه نیز مربوط به خود سیستم عامل و اپلیکیشن‌های آن باشند. بنابراین درصورتی که قصد تغییر، حذف یا ایجاد کلیدی را دارید، ابتدا به طور کامل با کلید مورد نظر آشنا شوید.

توجه داشته باشید که تغییر یک کلید در رجیستری می‌تواند سیستم عامل را غیرقابل استفاده کند. حتی در برخی از موارد، تغییر دادن این کلید بدون داشتن اطلاعات کافی درباره آن، می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در حافظه را نیز تهدید کند.

حتماً قبل از اعمال تغییرات در رجیستری، یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید و توجه داشته باشید که رجیستری به بزرگ یا کوچک بودن حروف (در تمامی کلید ها و مقادیر) حساس است.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *