فرق ریبوت و ریست چیست و چرا مهم است؟

همه این توضیحات تا حدودی بی معنی و سردرگم کننده به نظر می رسد، بخصوص وقتی انواع هر کدام را در نظر بگیریم مثل ریست نرم (soft reset) و ریست سخت (hard reset)؛ اما برای فهمیدن این واژه ها و تفاوت آنها، به خواندن مقاله ادامه دهید. زیرا مواقعی می رسد که در مشکل زدایی یک مسئله با یکی از آنها برخورد می کنید یا تکنسین پشتیبانی از شما می خواهد ریست یا ریستارت کنید.

ریستارت به معنی خاموش و روشن کردن یک وسیله است

ریستارت کامپیوتر یعنی خاموش کردن و روشن کردن مجدد کامپیوتر. کلمات ریبوت، ریستارت، قطع و وصل برق یا چرخه قدرت (power cycle) و ریست نرم افزاری همگی به یک معنی هستند. اگر به شما گفته شود که “کامپیوتر را ریبوت کنید”، “تلفن خود را ریستارت کنید”، “برق روتر را قطع و وصل کنید”، یا “لپ تاپ خود را ریست نرم افزاری کنید”؛ به شما گفته اند که وسیله را خاموش کنید بطوریکه از پریز یا باطری برق نگیرد و برق ورودی آن قطع شود، سپس مجددا آن را روشن کنید.

ریبوت وسیله کاری است رایج که اگر وسیله طبق انتظار کار نکند، می توانید آن را ریبوت کنید تا به عملکرد معمول برگردد. شما می توانید روتر، مودم، وایفای، لپ تاپ، تبلت، وسایل هوشمند، تلفن، کامپیوتر دسکتاپ و غیره را ریستارت یا ریبوت کنید.

اگر فنی مطرح کنیم، ریبوت یا ریستارت کردن وسیله به معنی تعویض وضعیت قدرت یا چرخه قدرت آن است. وقتی وسیله را خاموش می کنیم، وسیله دیگر برق دریافت نمی کند. وقتی مجددا روشن می شود، دوباره برق می گیرد. ریستارت/ریبوت یک عمل تک مرحله ای است و شامل شات دان کردن و سپس روشن کردن سیستم است.

توجه: اصطلاحات دیگری نیز برای ریستارت سیستم استفاده می شود از قبیل بوت سخت/سرد (hard/cold booting) و یا بوت نرم/گرم (soft/warm booting). البته اصطلاحات دیگری نیز استفاده می شود که همگی یک معنی دارند و آن خاموش و روشن کردن وسیله است.

وقتی بیشتر دستگاهها (مثل کامپیوتر) خاموش می شود، تمامی برنامه های نرم افزاری آن نیز در این پروسه خاموش یا بسته می شوند. این شامل تمامی محتوای حافظه موقت است مثل ویدیویی که در حال اجرا است، وبسایتی که باز است، سندی که در حال ویرایش است و غیره. وقتی دستگاه مجددا روشن می شود، آن برنامه ها یا فایل ها بایستی مجددا باز شوند، در غیر اینصورت بسته می مانند.

هرچند نرم افزارهای در حال اجرا همراه با خاموش کردن سیستم بسته می شوند، هیچکدام از نرم افزارها و برنامه ها با خاموش و روشن کردن حذف نمی شوند. برنامه ها و اپلیکیشن ها در زمان قطع برق بسته می شوند. وقتی برق مجددا به سیستم رسید، می توان برنامه نرم افزاریف بازی، فایل ها و غیره را مجددا باز کرد.

توجه: اگر کامپیوتر را در مد hibernation قرار دهید و سپس خاموش کنید با خاموش کردن معمولی فرق دارد و وقتی سیستم روشن شود، برنامه های باز دوباره باز می شوند. زیرا محتوای حافظه موقت (رم) کامپیوتر تخلیه نمی شود بلکه روی هارد دیسک نوشته شده و دفعه بعدی که سیستم روشن می شود، محتوای رم بازیافت می شود.

برای ریستارت کردن کامپیوتر کافی است دوشاخه را از برق بکشید، باطری دستگاه را درآورید یا دکمه نرم افزاری خاموش کردن را بزنید؛ اما این ضرورتا راه خوبی برای خاموش کردن نیست. برای ریستارت بهتر است از امکانات تعبیه شده برای ریستارت سیستم استفاده کنید، مثل دکمه ریستارت کامپیوتر در منوی استارت.

ریست به معنی پاک کردن و بازیافت است

ریست (Reset) به معنی پاک کردن (Erase) و بازیافت (Restore) مجدد است. درک معنی ریست در سایه کلماتی چون ریبوت، ریستارت، ریستارت نرم و غیره مشکل است، زیرا گاهی به طور قابل تعویض استفاده می شوند، گرچه معنی کاملا متفاوتی دارند.

ساده ترین راه تعریف ریست این است: ریست به معنی پاک کردن است. ریست یک وسیله یعنی برگرداندن وسیله به وضعیت زمان خرید، که اغلب بازیافت یا بازنشانی و یا ریست کارخانه ای (factory reset) اطلاق می شود و گاها ریست سخت (hard reset) یا مستر ریست (master reset) نیز اطلاق می شود. بطور عامیانه ریست به معنی پاک کردن سیستم و نصب مجدد آن، از آنجایی که ریست واقعی به معنی حذف تمامی تغییرات جدید و بازنشانی نسخه اولیه برنامه های سیستم است.

مثلا تصور کنید که رمز عبور روتر یا مودم وایفای خود را فراموش کرده اید. به سادگی می توانید دکمه ریبوت روتر را بزنید و به وضعیت قبل از روشن کردن آن بر گردید: اما شما رمز عبور را فراموش کرده اید و راهی برای لاگین وجود ندارد.

هرچند وقتی روتر را ریست کنید، نرم افزار اولیه ای که کارخانه روی سیستم نصب کرده است، جایگزین نرم افزار جاری می شود. این بدین معنی است که تمامی سفارشی سازی ها و اطلاعات شخصی که بعد از فروش انجام شده است، پاک خواهند شد. این یعنی رمز عبور قبلی پاک می شود و حالا باید رمز عبور جدیدی ایجاد کنید. در ریست نرم افزار اصلی (اولیه) جایگزین می شود. بنابراین اگر رمز عبور وایفای را فراموش کرده اید، کافی است مودم را ریست کرده و با رمز عبور پیش فرض لاگین کنید.

از آنجاییکه ریست به معنی ساختاردهی مجدد است، فقط زمانی استفاده می شود که الزامی باشد. مثلا وقتی کامپیوتر ریست می شود، بایستی ویندوز را از اول نصب کرد یا وقتی آیفون ریست می شود، تمامی تنظیمات و اپلیکیشن های شما حذف خواهد شد.

توجه: بخاطر داشته باشید که تمامی اصطلاحات ریست، ریست سخت، ریست کارخانه ای، مستر ریست، ریستور به یک معنی بوده و به معنی حذف تمامی تنظیمات و نرم افزارهای نصب شده و برگردان سیستم به وضعیت اولیه زمان خرید است.

چرا تفاوت ریست و ریبوت یا ریستارت مهم است

این مسئله در بالا بحث شد، اما دانستن عواقب این دو اصطلاح رایج مهم است: مثلا اگر به شما گفته شود که کامپیوتر را بعد از نصب برنامه ریست کنید، بدین معنی است که تمامی نرم افزارهای روی کامپیوتر را پاک کنید زیرا نسخه جدیدی از آن نصب کرده اید! روشن است که این اشتباه است و جمله صحیح این است که بعد از نصب نرم افزار، کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

بطور مشابه، ریستارت گوشی هوشمند قبل از فروش کار صحیحی نیست. زیرا تمامی اطلاعات و برنامه های شخصی و تنظیمات باقی خواهد ماند. بلکه گوشی بایستی ریست شود که اطلاعات شخصی حذف شده و برنامه کارخانه ای و اولیه جایگزین شود.

در مجموع ریستارت به معنی خاموش و روشن کردن و ریست به معنی بازنشانی نسخه اولیه برنامه های سیستم است. یعنی ریستارت کردن با برنامه ها و تنظیمات سیستم کاری نداشته و فقط برق قطع و وصل می شود اما ریست کردن به معنی نصب یک نسخه کاملا جدید از سیستم است.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *