پهنای باند چیست و تفاوت آن با سرعت؟

 

پهنای باند تنها عامل تعیین کننده سرعت یک شبکه از زاویه کاربران نبوده و یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار، میزان تاخیر در یک شبکه‌ است که می‌تواند برنامه‌های متعددی را که بر روی شبکه اجراء می‌گردند، تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر در ارتباطات پهنای باند به تفاوت بین بالاترین و پایین‌ترین محدوده فرکانس در سیگنال ها اشاره می‌کند که با واحد هرتز ( Hertz ) اندازه گیری می‌شود. پهنای باند در علوم الکترونیک و پردازش سیگنال و نور نیز به همین معنی است. برای ارتباطات شبکه‌ای پهنای باند به حداکثر میزان انتقال اطلاعات که می تواند در یک وهله زمانی بر روی رسانه ارتباطی منتقل شود اشاره می‌کند. این نوع پهنای باند با واحد بیت در ثانیه یا Bit Per Second که به اختصار bps گفته می‌شود ، اندازه گیری می‌شود. بیت کوچکترین واحد اندازه گیری اطلاعات است. مقدار یک بیت بر اساس ساختار کاری کامپیوتر یا می‌تواند صفر باشد و یا یک باشد، که در این حالت معمولا یک نمایانگر True یا درست و صفر نمایانگر False یا غلط می‌باشد.

سرعت

سرعت یا بهتر بگوییم نرخ انتقال داده‌ها به میزان اطلاعاتی گفته می شود که در یک ارتباط خاص و در یک وهله زمانی تعیین شده منتقل می‌شود. سرعت هرگز نمی تواند بیشتر از پهنای باند باشد.  برخی اوقات به سرعت نرخ داده ( Data Rate ) و نرخ بیت ( Bit Rate ) نیز اطلاق می شود. در علوم الکترونیک سرعت به معنای نرخ زمان ( Clock Rate ) چیپ است که با واحد هرتز اندازه گیری می شود. برای مثال سرعت یک خط یا bus به معنی این است که چند بار این خط می تواند اطلاعات را در یک ثانیه منتقل کند.

تفاوت پهنای باند با انتقال داده  (Data Transfer)

هر دو به مقدار داده‌ای که به صورت فایل در سایت آپلود می‌شود، بستگی دارند. برای روشن شدن کامل موضوع می توان مثال لوله های آب را بررسی کرد که در واقع قطر لوله به منزله همان پهنای باند و Data Transfer به منزله میزان آبی می باشد که در لوله در حال انتقال می باشد. کاملا واضح است که هرچه قطر لوله بیشتر باشد به این معنی است که پهنای باند بیشتر خواهد بود.

ممکن است برخی ها سخن از  Data Transfer نا محدود بزنند اما مثال مناسب در این زمینه این است که به شما بگویند شما می‌توانید از یِک لوله باریک هر چقدر که می‌خواهید آب بنوشید ولی در عمل شما نمی‌توانید آب زیادی از همچنین ضخامت کمی بنوشید. در صنعت هاستینگ، پهنای باند بسیار پربهاست و اطلاق عبارت نامحدود درباره آن ممکن نیست.

انواع پهنای باند:

Shared Bandwidth :1

پهنای باند اشتراکی ارزان  می باشد و در آن تضمینی برای تامین پهنای باند طبق قرارداد برای مشترک وجود ندارد. چرا که این پهنای باند بین تعداد زیادی  ISP مشترک بوده و همگی از آن استفاده می کنند. بنابراین طبیعی است در ساعات پر ترافیک پهنای باند ISP ها کاهش پیدا کند و به حد خیلی کمتر از مقدار توافقی برسد.

Dedicated Bandwidth :2

پهنای باند اختصاصی گران تر می باشد اما در آن استفاده از سقف پهنای باند در تمام ساعات شبانه روز تضمین شده است. زیرا پهنای باند به صورت اختصاصی به مشترک اختصاص یافته است.

راههای تهیه پهنای باند:

ماهواره خط ماهواره + خط دیتا

کیفیت پهنای باند:

Ping Time :1

به مدت زمانی گفته می شود که یک Packet ازISP به مقصد یک Host قوی مثلا(google.com) در اینترنت ارسال شده و پس از دریافت پاسخ مناسب دوباره به ISP باز می گردد. هر چه این زمان کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.

Packet Loss:2

هنگامیکه یک Packet به اینترنت ارسال می شود ممکن است که به دلایل مختلف مفقود شده و یا از دست برود. Packet Loss عبارت است از نسبت Packet های از دست رفته و مفقود شده به کل Packet ها. هر چه این نسبت کمتر باشد پهنای باند از کیفیت بهتری برخوردار است.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *