شبکه های بیسیم (Wireless Networks)

 

عموماً شبکه های ارتباطی بیسیم، به وسیله ارتباطات رادیویی، پیاده سازی و مدیریت میشوند. این پیاده سازی در سطح لایه فیزیکی مدل OSI اتفاق می افتد.

تاریخچه شبکه های بیسیم

اولین شبکه بیسیم حرفه ای تحت برند ALOHAnet در سال ۱۹۶۹ در دانشگاه Hawaii توسعه داده شد و در ژوئن سال ۱۹۷۱ عملیاتی شد. اولین شبکه بیسیم تجاری نیز خانواده محصولات WaveLAN بوده که توسط NCR در سال ۱۹۸۶ توسعه داده شد.

سیر تحول شبکه های بیسیم، به اینصورت بوده است:

  • سال ۱۹۹۱: شبکه های تلفن سلولی ۲G

  • سال ۱۹۹۷: اولین نسخه پروتکل WiFi

  • سال ۱۹۹۹: تجمیع VoIP با ۸۰۳.۱۱

انواع لینک وایرلس

انواع لینک های بیسیم عبارتند از:

    Terrestrial microwave

    Communications satellites

    Cellular and PCS systems

    Radio and spread spectrum technologies

    Free-space optical communication

انواع شبکه های بیسیم

۱-(WLAN (wireless Local Area Network:این نوع شبکه برای کاربران محلی می باشد بطور مثال برای محیط دانشگاه هایی که نیاز به استفاده از اینترنت دارند.در این حالت از Access Point استفاده میکنند.Access Point ها در واقع همانندمودم های اینترنت می باشد که در طول روز از آن استفاده می کنیم.

۲-(WPAN(Wireless Personal Area Network:دو نوع تکنولوژی مورد استفاده در این شبکه عبارت است از :Infra Red و Bluetooth که اجازه ارتباط را در محیطی در حدود ۱۰۰ متر را میدهد البته در استفاده از Infra Red به ارتباط با دید کاملا مستقیم نیاز است.

۳-(WMAN (Wireless Metropolitan Area network:در این تکنولوژی ارتباط بین چندین شبکه یا ساختمان در سطح شهر برقرار خواهد شد.

۴-(WWAN (Wireless Wide Area Network:برا اتصال شبکه هایی که فواصل آن بسیار زیاد در حد مابین شهر ها و یا کشور ها است استفاده میشود.شکل این توع شبکه همانند شکل شبکه WMAN است با این تفاوت که ساختمان های آن می توانند در شهر های مختلف یا کشور های مختلف باشند.

انواع توپولوژی شبکه های بی سیم:

۱توپولوژی مستقل(Adhoc)

۲توپولوژی وابسته (Infrastructure)

Adhoc:  در این توپولوژی گروهی از کامپیوتر ها که مجهز به کارت شبکه بی سیم می باشند می توانند در محدوده ای مشخص با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.البته این نوع توپولوژی برای شبکه هایی مناسب است که تعداد کامپیوتر های آن کم باشد.

Infrastructure: در این نوع تو پولوژی کامپیوتر ها به Access Point وصل میشوند و از طریق آن می توانند با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند و یا سرویسی را دریافت کنند و بصورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط نیستند.

مزایای شبکه های بی سیم:

۱از شبکه های بی سیم می توان در مکان هایی که امکان کابل کشی وجود ندارد استفاده کرد.

۲میتوان شبکه های بی سیم را بدون کابل کشی گسترش داد.

۳شبکه های بی سیم این امکان را به کاربران می دهد که بتوانند جابجا شوند.بطور مثال کارکنان یک سازمان بدون هیچ مشکلی می توانند جابجا شوند.

۴شبکه های بی سیم مقرون به صرفه است زیرا جابجایی کاربران نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه هزینه ای هم ندارد.

امنیت در شبکه های بی سیم:

همانطور که شبکه های بی سیم راحتی هایی را برای ما به ارمغان اورده اند همرا ه با آن نیز یکسری از ضعف ها و دغدغه هایی را نیز به همراه دارند.بدلیل اینکه در شبکه های بی سیم این امکان برای کاربر وجود دارد که بتواند در فواصل تعیین شده به شبکه متصل شود پس این امکان برقراری ارتباط با شبکه فقط برای کاربران امکان پذیر نسیت و افراد خرابکار یا کلاه سیاه ها و هکر ها و نیز می توانند به این نوع شبکه ها متصل شده و اطلاعات را شنود کند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *