اوت هارد دیسک‌های SSD با HDD چیست؟

. اما کدام‌یک از آن‌ها برای استفاده شما مناسبتر است؟ در ادامه این مقاله، تفاوت‌های بین هارد دیسک‌های سنتی یا همان (HDD (Hard Disk Drive و درایو حالت جامد یا (SSD (Solid State Drive را توضیح خواهیم داد و امیدوارم خواندن این مقاله کمک بهینه ای به شما در انتخاب و خرید هارد دیسک بعدیتان باشد.

معرفی HDD و SSD

هارد دیسک های گردان سنتی اساس ذخیره سازی غیرفرار در کامپیوترند. به عبارت دیگر دادهها همانطور که در روی حافظه اصلی یا همان RAM ذخیره می شوند و بعد از خاموش شدن کامپیوتر از بین نمیروند، بر روی هارد دیسک نیز باقی‌ میمانند. هارد دیسک، صفحات گرد فلزی با پوشش مغناطیسی است که خواندن و نوشتن اطلاعات، توسط هد متصل به یک بازوی متحرک بر روی صفحات در حال چرخش صورت میگیرد. درایو حالت جامد (SSD) نیز شبیه به هارددرایو، کاربردهای یکسانی دارد اما دادهها بر روی تراشههای حافظه فلش به جای صفحات گرد فلزی با روکش مغناطیسی، ذخیره میشود.یک SSD بسته به نوع کاربریش اشکال متفاوتی دارد. می‌توان آن را به شکل کارتهای PCI/PCIe درآورد. همچنین می‌توان آن‌ها را شبیه به هارد درایوها در جعبههایی در شکل و اندازههای متفاوت که به اسلاتهای موجود در کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپ متصل میشوند، تولید کرد که رایجترین نوع استفاده از آن است.این نوع از تراشههای حافظه فلش با حافظههای فلش به‌کار رفته در درایوهای USB که با نوع و سرعتهای مختلف عرضه میشوند، تفاوت دارد. به همین دلیل این دو فناوری در دو شاخه فنی کاملاً متفاوت قرار میگیرند. برای جدا کردن این دو از یکدیگر، تنها کافی است به این نکته اشاره کنیم که حافظه فلش به‌کاررفته در SSD سریعتر و باثباتتر از حافظه فلش درایوهای USB است. در نتیجه درایوهای جامد گران‎‎تر از نمونههای درایو USB با ظرفیت یکسان هستند.

 مزایا و معایب  HDD و SSD

با وجود عملکرد یکسان HDD و SSD، اما هر کدام از این دو نوع حافظه، قابلیتهای منحصر بفرد خود را دارد. حال سؤال اینجا است که تفاوت بین آن‌ها در چیست و چرا کاربر در نهایت یکی از آن‌ها را به دیگری ترجیح می‌دهد؟

  • قیمت:

اگر بخواهیم ارزش هر گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را به ریال در نظر بگیریم، درایوهای حالت جامد از هارددرایوها گران‎‎تر هستند. برای درایو یک ترابایت ۲٫۵ اینچی، اگر از نوع HDD باشد، ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد، اما درایو از نوع SSD با همین ظرفیت، بیش از یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

  • حداکثر ظرفیت:

حداکثر ظرفیت حال حاضر درایوهای جامد چهار ترابایت است و با توجه به جدید بودن آن، بسیار گران است و تهیه ظرفیت‌های بالا هنوز صرفه اقتصادی ندارد.

 سرعت:

درایوهای حالت جامد سیستم عامل کامپیوتر شخصی مجهز به درایو حالت جامد، ظرف چند ثانیه بارگذاری می‌شود. یک هارددرایو برای سرعت گرفتن و رسیدن به حداکثر توان خود، به زمان نیاز دارد و ادامه روند کاری آن در شرایط استفاده عادی، کندتر از درایو حالت جامد است.

 تکه‌تکه شدن:

به دلیل دوار بودن سطوح ذخیره داده در هارددرایو، کار با فایلهای حجیم روی آن‌ها بهتر انجام میشود؛ زیرا هد خواندن و نوشتن نیاز به جابه‌جایی کمتری دارد. وقتی هارددرایو شروع به پر شدن میکند، فایلهای حجیم ممکن است شروع به پراکنده شدن (Fragmentation) در سطوح مختلف صفحه دیسک کنند. با وجود اینکه الگوریتمهای خواندن و نوشتن به گونهای بهینه‌سازی شده است تا این تأثیر منفی به حداقل برسد، واقعیت این است که اطلاعات در هارددرایوها به مرور تکه‌تکه میشوند. این در حالی است که برای درایو حالت جامد تفاوتی نمیکند که دادهها در کجای تراشهها ذخیره شده است و به همین دلیل، درایوهای حالت جامد ذاتاً سریعتر هستند.

  • دوام:

درایو حالت جامد هیچ بخش متحرکی ندارد و در صورتی که به هر دلیلی ضربه فیزیکی به کامپیوتر وارد شود، اطلاعات در SSD امنتر باقی میماند.

 میزان فراوانی:

هارددرایوها بیشتر از درایوهای جامد در دسترس هستند. با نگاهی به فهرست محصولات شرکتهای وسترن دیجیتال، توشیبا، سیگیت، سامسونگ و هیتاچی، مشاهده خواهید کرد که مدلهای موجود هارد درایوها بسیار بیشتر از درایوهای حالت جامد است.

 استانداردهای کارخانهای:

از آنجا که هارددرایوها به صفحات دوار متحرک متکی هستند، کوچک کردن ابعاد آن‌ها در زمان تولید با محدودیت مواجه است. درایوهای حالت جامد با چنین محدودیت فیزیکی مواجه نیستند و به مرور زمان میتوان آن‌ها را کوچک و کوچکتر ساخت.

 تولید صدا و نویز:

حتی بیصداترین هارد درایوها نیز در زمان استفاده، به دلیل چرخش صفحات دیسک یا حرکت بازوی خواندن و نوشتن، کمیصدا تولید میکنند؛ اما درایوهای حالت جامد به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی، تقریباً هیچ صدایی تولید نمیکنند.

جمع بندی:

هارددرایوها از لحاظ قیمت، ظرفیت و میزان فراوانی برتر هستند. در حالی که درایوهای حالت جامد از لحاظ سرعت، دوام، ابعاد و وزن، سروصدا و جلوگیری از تکه‌تکه شدن فایلها که از لحاظ فنی به بخش سرعت مربوط میشود، عملکرد بهتری دارند. درایوهای حالت جامد به مرور زمان فرسوده میشوند؛ هر سلول در بانک حافظه فلش تنها میتواند تعداد دفعات محدودی داده را در خود نوشته و پاک کند، اما به لطف فناوری فرمان TRIM گنجانده‌شده در خود درایو حالت جامد که به صورت پویا، چرخههای خواندن و نوشتن را بهینه‌سازی میکند، به احتمال زیاد تا قبل از اینکه با مشکلات خواندن و نوشتن روی درایو مواجه شوید، به تعویض سیستم منسوخ‌ شده خود نیاز پیدا خواهید کرد. از آنجا که هارددرایوها از شیوههای مکانیکی برای ذخیره داده استفاده میکنند، در نهایت در اثر استفاده دائمی،آن‌ها نیز خراب خواهند شد. وقتی صحبت از دوام و امنیت دادهها در حین جابه‌جایی در میان باشد، طول عمر چندان مهم نخواهد بود.در انتها و برای پایان این مقاله سعی‌ شده است در جدول زیر هر دوی مدل‌ها را در یک نگاه و بصورت خلاصه باهمدیگر مقایسه کنیم به امید اینکه این مطلب مورد استفاده قرار گرفته باشد.

مشخصه

SSD

HDD

مصرف توان

مصرف پایین‌تر (۲ تا ۳ وات)

مصرف بالاتر (۶ تا ۷ وات)

قیمت

بالا (برای هر گیگا بایت هود ۵۰۰۰ تومن)

معمولی‌ (برای هر گیگا بایت ۳۰۰۰ تومن)

زمان برگزاری سیستم

حدودا بین ۱۰ تا ۱۳ ثانیه

حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه

سر و صدا

بدون صدا

صدای چرخش دیسک‌ها شنیده میشود

لرزش

بدون لرزش

چرخش دیسک‌ها باعث ایجاد لرزش میشوند

گرمای تولیدی

گرمای تولیدی بسیار اندک است

در مقایسه با SDD گرمای بیشتری تولید می‌کند

میزان خرابی‌

حدود ۲ میلیون ساعت

حدود یک و نیم میلیون ساعت

سرعت خندان و نوشتن

حدود ۲۲۰ مگا‌بایت بر ثانیه (۵۵۰ مگا‌بایت بر ثانیه برای نقطه پیشرفته)

بین ۵۰ تا ۱۲۰ مگا‌بایت بر ثانیه

رمزگذاری

امکان رمزگذاری کامل دیسک

امکان رمز گذاری کامل دیسک

سرعت باز کردن فایل‌ها

۳۰درصد سریع تر از HDD

کمتر از SDD

تاثیرپذیری در مقابل مغناطیس

ایمن و تاثیر ناپذیر است

اثر مغناطیس میتواند اطلاعات را پاک کند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *