بوت استرپ (Bootstrap) چیست؟

. اینجاست که طراحی سایت ریسپانسیو بسیار اهمیت پیدا می کند و خیلی مهم است که صفحات سایت شما در دستگاه های مختلف به درستی نشان داده شود تا کاربر مجبور نباشد برای خواندن مطالب از بزرگنمایی استفاده کند. به همین دلیل از طراحی سایت رسپانسیو برای ساخت صفحات در اندازه های مختلف استفاده می شود و بهترین تکنیک و ابزار آن، فریم ورک بوت استرپ می باشد.

تاریخچه بوت استرپ (Bootstrap)

بوت استرپ توسط یک طراح و یک توسعه دهنده توییتر در سال ۲۰۱۱ ارائه شد و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین فریم ورک های طراحی سایت و پروژه های منبع باز در جهان تبدیل شد. عبارت بوت استرپ به تنهایی به معنای “خود راه انداز” می باشد و کلمه Bootstraping به معنای راه اندازی یک فرآیند به صورت مستقل و بدون استفاده از منابع خارجی می باشد. این عبارت در علم کامپیوتر کمی کوتاه تر شده است و با عنوان Booting به کار می رود، که فرآیند راه اندازی سیستم و واردسازی اطلاعات اولیه نرم افزار در حافظه کامپیوتر را نشان می دهد.

ویژگی های بوت استرپ

۱بوت استرپ برای هر شخص و در هر مکان شاخته شده است

این فریم ورک مدرن، به طراحی و توسعه سایت سرعت می بخشد و تمام توسعه دهندگان وب با هر نوع سطح مهارتی می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. بوت استرپ برای هر نوع ابزار نمایش وب و انواع پروژه ها در اندازه های مختلف قابل استفاده می باشد.

۲استفاده از زبان پیش پردازنده در بوت استرپ

در بوت استرپ از css استفاده شده است، اما منبع کد آن از دو منبع محبوب پیش پردازنده های css به نام های less و sass استفاده کرده است. در نتیجه می توان با سهولت و سرعت بیشتری از آن استفاده کرد.

۳فقط یک فریم ورک بوت استرپ برای تمام دستگاه و ابزار نمایش وب

بوت استرپ به راحتی و با قدرت بالا سایت ها و برنامه ی تحت وب را با یک کد پایه و استفاده از مدیا کوئری ها، از تلفن همراه به تبلت و یا از آن ها به لپ تاپ و انواع کامپیوترهای رومیزی در اندازه نمایشگرهای مختلف با مقیاس استاندارد، منطبق می نماید.

مزایای استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت

۱دارای مجموعه ی بیشماری از ابزارهای رایگان برای طراحی وب است.

این مورد از بزرگترین مزیت های به کارگیری بوت استرپ در طراحی سایت است زیرا دارای مجموعه ای رایگان از ابزارها برای لایه بندی صفحات وب و ایجاد صفحات ریسپانسیو (واکنش گرا) می باشد.

۲موجب صرفه جویی در زمان می شود.

به کار بردن امکانات آماده و از پیش تعریف شده در طراحی قالب های بوت استرپ، موجب کاهش چشمگیر زمان طراحی قالب گرافیکی سایت می شود.

۳استفاده از بوت استرپ آسان و ساده است.

استفاده از بوت استرپ بسیار آسان می باشد و هر کس با داشتن کمترین دانش در زمینه وب و آشنایی مختصر با html و css می تواند از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

۴بوت استرپ با انواع مرورگرهای وب سازگار است.

بوت استرپ با انواع مرورگرهای مدرن وب همچون موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری، اینترنت اکسپلورر و اپرا سازگاری کامل دارد.

۵منابع بوت استرپ قابل دسترس هستند.

یکی از بهترین مزیت های بوت استرپ این است که امکان دانلود منابع آن به صورت رایگان وجود دارد.

 به زبان سادهbootstrap

شاید هنوز هم با امکانات و توانایی های Bootstrap بخوبی آشنا نشده باشید و یا دقیقا متوجه کاربرد آن نشوید. در این بخش کمی ساده تر امکانات و توانایی های آن را بررسی خواهیم کرد.
بزرگترین مشکل طراحان وب و کدنویسان قدیمی، ایجاد ظاهری زیبا و مناسب است! بله دقیقا مشکل اساسی اینجاست. اصول کدنویسی و ایجاد زیربنا و ساختار مناسب برای یک سایت بسیار مهم و پیچیده است ولی نمایش صحیح خروجی کار و ایجاد یک فضای کاربرپسند نیز اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.
Bootstrap
قصد دارد که خلاء میان طراحی و کدنویسی را از میان برداشته و کدنویسان را ترغیب به استفاده از طراحی های پیش فرض و استاندارد نماید. به همین منظور دستورات CSS و توابع jQuery مورد نیاز را برای شما فراهم کرده است تا شما بتوانید با استفاده از دستورات پیش فرض و رعایت اصول متناسب با طراحی Bootstrap زمان راه اندازی یک پروژه را تا حد زیادی کاهش داده و خروجی آن را متناسب با استانداردهای روز دنیا پیش ببرید.
اگر طراحی سایت را به آشپزی تشبیه کنیم، دستورات php همانند مواد اولیه در پخت یک غذا بوده و وظیفه تامین مواد غذایی لازم را برعهده دارد، کدهای HTML همانند دستورالعمل پخت غذا است که خروجی مورد نظر شما را از مواد اولیه ایجاد میکند. دستورات CSS شباهت زیادی به نحوه کشیدن غذا در ظرف و نحوه ارائه آن در سفره دارد! خوشمزه ترین غذای دنیا نیز اگر در ظرف پلاستیکی و بصورت نامناسب سرو شود ممکن نیست که رضایت افراد را جلب کند ولی ارائه مناسب و زیبای یک غذای ساده میتواند اشتهای سخت گیرترین افراد را نیز برانگیزد.
Bootstrap
به شما در نحوه ارائه غذا و بهبود نمایش صفحات وب بسیار کمک میکند، مهمتر از هرچیز دیگر سرعت بالای کار با آن است که زمان راه اندازی و اتمام یک پروژه را حتی تا ۸۰ درصد کاهش میدهد.

مشکل Bootstrap چیست

پدژه بوت استرپ با هدفی مشخص و ایده ای ستودنی راه اندازی شده است و در این مسیر سومین نسخه خود را تجربه میکند. طراحان زیادی از استانداردهای آن بهره میبرند و افراد زیادی استفاده از بوت استرپ در  طراحی سایت شرکتی یا طراحی فروشگاهی اینترنتی

را یک مزیت مهم میدانند ولی مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که شما وابستگی زیادی به طراحی اولیه آن داشته باشید.
امروز شاهد سایت های زیادی هستیم که همگی ظاهر نسبتا یکسانی داشته و به راحتی میتوان ردپای Bootstrap را در آن دید. بعنوان مثال رنگ مشکلی هدر سایت، حاشیه های ۱ پیکسلی خاکستری و دکمه های آبی و قرمز با ظاهری مشخص نشان دهنده بکارگیری Bootstrap در یک سایت هستند، در حالیکه با کمی تغییر میتوان ظاهری جدید و متفاوت به هریک از این بخش ها داده و رنگ بندی های دلخواه خود را در آنها ایجاد نمود.
اگر روند استفاده از Bootstrap به همین شکل ادامه پیدا کند ممکن است در آینده تشخیص سایت های اینترنی از یکدیگر کمی دشوار شده و همگی دارای ظاهری یکسان و تکراری گردند. این مسئله به معنی مخالفت ما با این سیستم و امکانات آن نیست بلکه منظور آن است که بیایید تا این امکانات را در راستای بهبود فضای اینترنت بکار گرفته و خلاقیت خود را فراموش نکنیم.

سخن آخر

هدف از به وجود آمدن بوت استرپ این است که می توان به آسانی، خیلی سریع و با درگیری های کمتر میان تگ های  html، css  و js  قالب ها، لایه ها و صفحات وب را به صورت پاسخگو و طراحی سایت ریسپانسیو برای انواع مرورگرها و ابزارهای نمایشگر وب با کمترین دانش ایجاد نمود. امکانات بسیار بوت استرپ جهت ساده نمودن کارهایی مانند استایل دهی به تگ های مختلف سایت و افکت هایی مانند اسلایدرهای سایت موجب شده است تا کاربران زیادی به سمت بوت استرپ بیایند و از کدهای آن استفاده کنند. بوت استرپ به صورت متن باز است و بسیاری از طراحان وب با افزودن تکه کد به آن امکانات جالبی را به بوت استرپ اضافه کنند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *