تعریف SEO:

 

.موتورهای جستجو از قبیل Google ،Yahoo ،Bing صفحات وب را به وسیله نرم افزاری پیدا و فهرست بندی می کنند. اما تمام موتورهای جستجو از یک نرم افزار (الگوریتم) و معیارهای یکسان برای تعیین رتبه استفاده نمی کنند. مثلاً ممکن است صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد، اما در دیگر موتورها این چنین نباشد.

 

در نتیجه SEO یک روش کمکی برای صاحبان وب سایت محسوب می شود و به آنها در بدست آوردن ترافیک بیشتر بر سایت خود از طریق موتورهای جستجو و جمع آوری بازدیدکنندگان تکراری بیشتر کمک می کند.

 

عوامل موثر در بهینه سازی سایت:

 

  • محتوای برچسب عنوان و طول آن
  • میزان محبوبیت لینکهای سراسری
  • متن لینک برای لینکهای ورودی
  • استفاده از کلمات کلیدی در محتوای اصلی
  • تجزیه و تحلیل برچسب Heading
  • بازدید ساختار URL
  • داشتن محبوبیت در شبکه های اجتماعی
  • سرعت بارگذاری صفحات
  • تجزیه و تحلیل متن Sub_Headlines
  • تجزیه و تحلیل متن لینکهای خروجی
  • سطح بهینه سازی تصاویر
  • محتوای Meta Description و طول آن
  • نسبت محتوا به کد
  • بازدید سازگاری موتور جستجو
  • بازدید استانداردها
  • سطح خوانایی صفحه وب
  • معتبر سازی کد HTML صفحات وب برای استاندارد W3C

 

فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت در گوگل:

 

۱٫ افزایش Search سایت در Google

 

۲٫ افزایش رتبه صفحه (Page Rank) در Google

 

۳٫ ترقی رتبه سایت در Alexa

 

آنچه که در افزایش Search سایت درGoogle کمک میکند، در درجه اول با ثبت لینک سایت در وبلاگ ها، وب سایت ها و دایرکتوری های ثبت لینک، که خود دارنده رتبه بالا هستند میسر می شود. اما به دلیل پرداخت هزینه های گزاف توسط برخی سایتها و خرید رتبه بالا، این فاکتور را نمی توان از عوامل موثر در بالا بردن رتبه در Google به حساب آورد. در این میان وب سایت هایی هستند که دارای رتبه بالا از Google می باشند ولی در هنگام Search در جستجوهای برتر Google ظاهر نمی شوند. در چنین مواردی به احتمال زیاد، این سایتها فقط روش ثبت لینک را برای بدست آوردن جستجوی برتر Google مد نظر قرار داده اند و به عوامل دیگر اهمیت نداده اند.

 

بنابراین می توان نتیجه گرفت که افزایش رتبه صفحه (Page Rank) به تنهایی نمی تواند در بدست آوردن یک نتیجه ایدآل در زمینه جستجوی Google موثر باشد.

 

رتبه بندی در گوگل چیست؟

 

در لغت به معنی رتبه ی صفحه و در وب به همین معنی، یعنی رتبه ی یک صفحه یا وبلاگ و یا سایت در جوستجوگرها است.

 

رتبهGoogle (Page Rank) الگوریتمی است که به تجزیه و تحلیل یک لینک می پردازد و توسط موتور جستجوی Google مورد استفاده قرار می گیرد و یک مقدار عددی در بازه ۱ تا ۱۰ به هر عضو از مجموعه اسناد لینک دار (Hyper linked set of documents ) اختصاص می دهد. مثل World Wide Web با، هدف اندازه گیری اهمیت های مربوط به درون لینک.

 

تذکر:

 

تلاش برای افزایش رتبه وبلاگ و سایتی بی محتوا یا کم محتوا کار بیهوده ای است، یکی از عوامل موثر بر بالا بردن رتبه صفحه، سایت یا وبلاگ در موتورهای جست و جو، میزان محتوا، قابلیت استفاده و خوانایی محتویات سایت می باشد.

 

عوامل موثر در افزایش رتبه (Ranking) در Google:

 

عوامل رتبه بندی زیر، اهمیت بسیاری درGoogle Rank بدست آورده اند:

 

سرعت سایت:

 

سرعت سایت یکی از عوامل رتبه بندی رسمی است که Google به آن اهمیت زیادی می دهد. با وجود این، هنوز تعداد زیادی از سایتها هستند که به این عامل اهمیت نمی دهند. این سایتها عکس های بزرگ بارگذاری می کنند در جایی که هیچ نیازی به این عکسها نیست، یا در آمیختن این عکسها با ویجتها (widgets) و مدیاهای قوی، که وقت زیادی برای بارگذاری می گیرند. به خصوص در مورد گوشیهای موبایل، گوگل سایتهایی را ترجیح می دهد که سریعتر بارگذاری می شوند.

 

قابلیت استفاده:

 

یکی از عوامل مستقیم رتبه بندی گوگل قابلیت استفاده سایت می باشد. تجربه کاربران که توسط ارزیابها مورد بررسی قرار می گیرد و بطور خودکار بوسیله الگوریتمها اندازه گیری می شوند به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبه بندی گوگل معرفی می شود.

 

لینکهای خروجی:

 

این روزها یکی از توصیه های SEO برای بهینه سازی استفاده از لینکهای خروجی است. لینکهای خروجی به لینکهایی گفته می شود که از داخل یک صفحه به دامین های دیگری برقرار می شود.

 

استفاده از Google+1:

 

با راه اندازی googl+1 ، هر رای ۱+ به عنوان یک فاکتور رتبه بندی به حساب می آید.

 

تعیین نام تجاری (Branding):

 

پخش شدن لینکهای سایت ثابت می کند که تعیین نام تجاری عامل مهمی برای Google است. تعیین نام تجاری در فیلتر کردن سایتهای عمومی که ممکن است تحت نام تجاری شما رتبه کسب کنند، کمک می کند. با این کار سایتهای عمومی رتبه های پایین تر در جستجوی نام تجاری خواهند گرفت.

 

خوانایی:

 

در حال حاضر سطح خوانایی محتویات سایت شما توسط google ارزیابی می شود. اگر وب سایت شما برای عموم است، استفاده از اصطلاحات فنی مخاطبان را گیج می کند، بنابراین ممکن است google، رتبه سایت شما را به علت ناخوانایی (ناهماهنگی) بین اصطلاحات بکار برده شده در محتویات سایت و نوع (هویت) سایت، کاهش دهد.

 

قرار دادن نشانه های شبکه های اجتماعی در صفحه:

 

در حال حاضر Tweeter و چند سایت اجتماعی دیگر، الگوریتم google را تحت تاثیر قرار داده اند.

 

تذکرات و tweetها از چنین سایتهایی، می تواند اثر مثبتی روی رتبه شما داشته باشد.

 

(CTR):

 

تعداد افرادی که روی سایت شما از طریق google کلیک کنند، می تواند اثر مثبتی روی SEO شما داشته باشند. برای اینکه مطمئن شوید که سایت شما کلیک می شود از Meta description و Title tags استفاده کنید.

 

سن صفحه:

 

به عنوان مثال مشخص کردن تاریخ روی یک مقاله، یک عامل مستقیم در بالا بردن رتبه محسوب نمی شود ولی تاثیر عظیمی روی CTR خواهد داشت. مقاله های قدیمی تر کمتر به نظر می آید که کلیک شوند.

 

متن ALT (ALT text):

 

به متنی گفته می شود که برای توضیح تصاویر روی وب سایت شما اضافه می شود.ا ین به موتورهای جستجو کمک می کند تا بدانند چه تصاویری روی وب سایت هستند.

 

استفاده از کلمات کلیدی در برچسبهای عنوان در HTML) HTML Title Tags)

 

یکی از مهم‌ترین عوامل بدون در نظر گرفتن چشم انداز رقابتی، عنوان صفحه می باشد که برای بهترین نتیجه، باید مطابق با محتوا در صفحه باشد. هر چه کلمات کلیدی در Title بیشتر استفاده شوند، مسلماً این عامل کمتر موثر خواهد بود. بنابراین انتخاب عنوان مناسب بسیار مهم است. قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر در برچسب Title صفحات وب، نه تنها باعث افزایش رتبه آن صفحه می شود، بلکه میزان CTR را افزایش می‌دهد. بهینه‌سازی عنوان صفحات وب کمترین کاری است که شما می‌توانید برای بهبود وضعیت سئو سایت خود انجام دهید. در برخی موارد جابه‌جایی کلمات در Title تأثیر بسیار زیادی در افزایش رنکینگ صفحه برای کلمه کلیدی مورد خواهد داشت.

 

افزایش محبوبیت لینک :

 

محبوبیت لینک برمی گردد به تعداد لینک های ورودی موجود. محبوبیت لینک بر اساس شمارش کلی لینکها از تمام سایتها می باشد.

 

استفاده از واژه‌های کلیدی در متن صفحه وب

 

استفاده از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با واژه اصلی درون محتوای صفحه وب نقش مهمی در افزایش رتبه برای آن کلمه کلیدی دارند. البته تکرار کلمات کلیدی و پر کردن محتویات صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر، توصیه نمی‌شود و این کار ممکن است که از دید موتور جستجو، تقلب محسوب شود.

 

تجزیه و تحلیل موضوع ( میزان ارتباط محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد نظر)

 

استفاده از کلمات کلیدی مترادف با کلمه اصلی مورد نظر درون محتویات صفحه یکی از عوامل مؤثر در تعیین رتبه صفحه برای کلمه کلیدی اصلی می باشد و همچنین باعث افزایش رتبه صفحه، برای عبارات کلیدی چند کلمه‌ای که مرتبط با واژه اصلی می باشند، می شود. به عبارت دیگر صفحه را فقط برای یک واژه کلیدی بهینه نکنید.

 

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب H1(H1 tags)

 

استفاده از واژه‌های کلیدی مرتبط درون برچسب H1 دومین عامل مهم درون صفحه‌ای است که در تعیین رنکینگ صفحه وب برای واژه کلیدی اصلی بکار می‌رود. سعی کنید که عنوان صفحه با عبارت موجود در برچسب H1 متفاوت باشد. از عباراتی استفاده کنید که از لحاظ معنایی با کلمات کلیدی مورد نظر تناسب داشته باشند. استفاده از یک عبارت یکسان در عنوان صفحه و در برچسب H1 و Meta Description می‌تواند مشکل ساز باشد.

 

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه (Domain name)

 

استفاده از کلمات کلیدی در Domain Name، تنها زمانی مفید خواهند بود که توسط علامت – از همدیگر جدا شده باشند. افزایش تعداد – در نام دامنه، باعث کاهش اعتبار دومین شده و بنابراین از به کار بردن دومینهای بیش از ۳ کلمه خودداری کنید.

 

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه، باعث می‌شود که به طور خودکار هنگامی که شما از سایت‌های دیگر Back Link می‌گیرید، متن این BLها شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما خواهند بود که این امر از نظر سئو بسیار حائز اهمیت است.

 

استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحه

 

قرار دادن کلمات کلیدی در URL صفحه می‌تواند باعث افزایش CTR شود ولی تأثیر چندانی در افزایش رنکینگ صفحه نخواهد داشت. واژه‌هایی که در URL صفحه قرار می‌گیرند، در صفحه تنایج جستحو گوگل با فونت درشت نمایش داده می‌شوند که این امر به افزایش تعداد کلیک و CTR کمک خواهد کرد. اگر URL به صورت متن Back Link به کار رود ممکن است در افزایش رتبه نیز تأثیر داشته باشد.

 

رتبه صفحه (Page Rank) چیست؟

 

 

 

رتبه صفحه یک مقدار عددی است که اهمیت یک صفحه را روی سایت بیان می کند. Google برای صفحاتی که در سایتها یا صف حات معتبر دیگر لینک شده اند، یک رتبه مثبت در نظر می گیرد. هر چه تعداد این رتبه ها بالا تر رود نشان می دهد که صفحه اهمیت بیشتری دارد و همچنین اهمیت صفحه ای که از طریق لینک شدن به یک صفحه معتبر، کسب رتبه کرده است، اهمیت خود آن صفحه معتبر را مشخص می کند .Google اهمیت یک صفحه را از طریق رای داده شده به آن صفحه محاسبه می کند. اهمیت هر رای به هنگام محاسبه (Page Rank) رتبه صفحه مشخص می شود.

 

Page Rank یک روش تصمیم گیری است که Google برای ارزیابی اهمیت صفحه مورد استفاده قرار می دهد.

 

Page Rank (رتبه صفحه)، به دلیل اینکه یکی از فاکتورهایی است که رتبه صفحه را در نتیجه جستجو هم مشخص می کند، موضوع مهمی بشمار می آید. اما این تنها فاکتوری نیست که Google برای رتبه بندی صفحات استفاده می کند ولی از مهمترین ها می باشد.

 

اهمیت رتبه صفحه:

 

یکی از معیارهای ارزیابی سایتها در سطح اینترنت رتبه صفحه است. زیرا بیشتر کاربران از موتور جستجوی google برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند و به همین دلیل رتبه Google صفحه یا سایت اهمیت زیادی پیدا می کند.

 

Google رتبه صفحات و سایتها در Update:

 

رتبه صفحهات و سایتها هر روز update نمی شود. Google هر سال در تاریخهای نا مشخص اقدام به update رتبه صفحات و سایتها می کند و در Tool bar خود نمایش می دهد. ولی در کل هیچ سازمانی به جز اعضای خود Google از زمان update رتبه ها خبر ندارند.

 

 

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *