تفاوت بین IIS و Apache در چیست ؟

آپاچی

Apache، یا برای استفاده از عنوان سلطنتی کامل خود، سرور وب Apache HTTP، یک برنامه وب سرور منبع باز است که توسط بنیاد نرم افزار آپاچی مدیریت می شود. نرم افزار سرور آزادانه توزیع شده است و مجوز منبع باز به این معناست که کاربران می توانند کد اصلی را برای بهبود عملکرد و کمک به توسعه آینده برنامه – که منبع اصلی محبوبیت آن در میان طرفداران آن است – ویرایش کنند. پشتیبانی، رفع و توسعه توسط جامعه کاربر وفادار و توسط بنیاد نرمافزار آپاچی هماهنگ شده است.

اگر چه آپاچی در تمام سیستم عامل های اصلی اجرا می شود، اما اغلب در ترکیب با لینوکس استفاده می شود. این دو، همراه با پایگاه داده MySQL و زبان برنامه نویسی پی اچ پی، شامل راه حل وب سرور محبوب LAMP می باشد.

ویژگی آپاچی دارای یک مجله قابل توجه است. بسیاری از ویژگی ها به عنوان ماژول های کامپایل شده برای گسترش قابلیت های اصلی اجرا می شوند. این می تواند از پشتیبانی از زبان برنامه نویسی زبان در سمت سرور تا طرح های تأیید اعتبار باشد. برخی از رابطهای زبان مشترک از Perl، Python، Tcl و PHP پشتیبانی می کنند. ماژول های احراز هویت محبوب شامل mod_access، mod_auth، mod_digest و mod_auth_digest، جانشین mod_digest است. یک نمونه از ویژگی های دیگر عبارتند از Secure Layer Sockets Layer Security (mod_ssl)، یک ماژول پراکسی (mod_proxy)، rewriter URL (mod_rewrite)، فایلهای ورودی سفارشی (mod_log_config) و پشتیبانی از فیلتر کردن (mod_include و mod_ext_filter). آپاچی همچنین از میزبانی مجازی پشتیبانی می کند که یک دستگاه را قادر می سازد تا میزبان و به طور همزمان چندین وب سایت مختلف را ایجاد کند و تعدادی از رابط کاربری گرافیکی خوب و خوب توسعه یافته را ارائه دهد. یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این است که فشرده سازی صفحه وب برای کاهش اندازه آنها بر روی http. این نیز توسط یک ماژول خارجی به دست می آید، یکی به نام mod_gzip. امنیت یکی از نقاط قوت Apache است.

هنگامی که به عملکرد می رسد، عقل متعارف آن را دارد که آپاچی فقط خوب است، کمی بهتر از IIS است، اما خیلی کندتر از رقیب اصلی Nginx منبع باز است. این مورد توسط آزمون های عینی مطرح شده است. اگر چه برای اکثر وظایف عمومی به هیچ وجه آهسته نیست، اما آپاچی با دو ویژگی اصلیش پشت سر گذاشته شده است:

  • نفخ مفرط: آپاچی اغلب در مقایسه با MS Word – یک برنامه بسیار کاربردی غنی است که در آن ۹۰ درصد از کاربران تنها از حدود ۱۰٪ از ویژگی ها به صورت منظم استفاده می کنند.
  • آپاچی، بر خلاف بسیاری از رقبای خود که مبتنی بر رویداد یا ناهمزمان هستند، یک سرور مبتنی بر پردازش است. در یک سرور مبتنی بر پردازش، هر اتصال همزمان نیازمند یک موضوع جداگانه است و این سربار قابل توجهی دارد. از سوی دیگر یک سرور ناهمزمان، رویداد محور است و درخواستها را در یک یا چند موضوع انجام می دهد.

IIS

IIS (خدمات اطلاعاتی اینترنت) ارائه دهنده ی وب سرور مایکروسافت است، دومین بازی را به رهبر بازار آپاچی عرضه می کند. همانطور که از یک محصول اصلی مایکروسافت انتظار می رود، آن را اجرا می کند و در سیستم عامل های ویندوز همراه است، اما در غیر این صورت رایگان برای استفاده است. این یک محصول نرم افزاری بسته است و تنها توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود. اگر چه توسعه به عنوان ماهیت آپاچی پشتیبانی شده از منبع باز به همان اندازه باز و سریع نیست، یک کرم مانند مایکروسافت می تواند منابع و محصولات توسعه ی خود را در محصولات خود پرتاب کند و IIS خوشبختانه از آن بهره مند شده است. در واقع این یکی از چندین محصول مایکروسافت است که حتی متخلفان آن (به طرز غم انگیز) موافق هستند که با رقبای منبع باز خود مواجه می شوند و حتی برخی از مناطق را به طور صحیح متهم می کنند. یک نسخه Lite به نام IIS Express وجود دارد که به عنوان یک سرور رایگان مستقل از ویندوز XP SP3 قابل نصب است. اما این نسخه تنها از http و https پشتیبانی می کند.

ویژگی های جامع، بهبود عملکرد و امنیت در طول سال ها به این معنی است که IIS به طور مداوم بهبود یافته و سهم بازار و بازار در Apache را از حدود ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۰ به حدود ۳۲ درصد در ماه فوریه ۲۰۱۴ به دست آورده است. ایجاد جهش های عظیمی از روزهای آسیب پذیری IIS 6.0 به کرم کدهای قرمز شناخته شده است. هنوز هنوز کامل نیست؛ به عنوان مثال IIS نامیده شده است به عنوان هنوز در حمایت از PFS (Perfect Forward secrecy) نامیده می شود – اموال رمزنگاری کلید است که تضمین می کند که یک کلید دراز مدت در صورتی که یک کلید اجباری یک کامپوننت به خطر بیافتد یا شکسته شود به خطر نمی افتد. با این حال، مقایسه امنیتی IIS-Apache ممکن است برای IIS منصفانه باشد. آسیب پذیری IIS همچنین می تواند به شدت به والدین سیستم عامل خود منجر شود؛ چرا که اکثر نرم افزارهای مخرب ویندوز هستند و لینوکس (انتخاب اصلی OS از سیستم عامل Apache) خود یک سری از سیستم عامل یونیکس است.

مانند آپاچی، IIS همچنین از پسوندهای وب خارجی برای اجرای برخی از ویژگی های استفاده می کند. به عنوان مثال، انتشار FTP، مسیریابی درخواست برنامه، خدمات رسانه ای و بازنویسی URL همه ویژگی های جدیدی است که در IIS 7.5 از طریق برنامه های افزودنی ارائه شده است. و IIS پشتیبانی قوی برای محصولات مایکروسافت .NET (چارچوب) و ASPX (اسکریپت) ارائه می دهد، بنابراین اگر وبسایت شما به شدت بر روی این موارد متمرکز باشد، IIS یک مرجع روشن به عنوان انتخاب وب سرور است. و IIS ابزارهای تشخیصی عمیق مانند ردیابی درخواست شکست خورده، نظارت بر درخواست و داده های زمان اجرا را علاوه بر پشتیبانی میزبانی مجازی ارائه می دهد. اما یک نگرانی عمده این است که انتخاب IIS همچنین نیاز به انتخاب سیستم عامل ویندوز را دارد و هزینه های جانبی و هزینه های امنیتی آن در مقایسه با لینوکس نیز بالاست.

IIS گزارش شده است که کمی بعد از آپاچی از لحاظ عملکرد. با این حال، این نتایج ناسازگار است، زیرا محیط پایه سیستم عامل را نمی توان برابر کرد تا پایه برابر را تنظیم کند. IIS به طور جداسازی شده با ویندوز (به عنوان مثال IIS می تواند به آسانی انتقال و دریافت پردازش از سیستم عامل ویندوز)، و آپاچی به سادگی نمی تواند به خوبی اجرا وجود دارد. اما هر دو آپاچی و IIS همچنان به صورت دستی توسط سرور وب Nginx مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

نتیجه

هر دو Apache و IIS دارای مزایا و معایب خود هستند که در بالا ذکر شده است. تعیین اینکه کدام یک برای استفاده تعیین می شود، چندین عامل تعیین می شود: IIS باید با ویندوز همراه باشد، اما آپاچی پشتیبانی بزرگ شرکت ندارد، آپاچی دارای امنیت عالی است، اما پشتیبانی عالی IIS را از .NET ارائه نمی دهد. و غیره انتخاب نهایی ممکن است به خوبی سازنده ای باشد که هر کدام از این راه حل ها مطابق نیازهای احتمالی شما باشد. خلاصه جدول زیر نیز ممکن است کمک کند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *