بایوس Bios چیست ؟

درواقع بایوس قطعه ای سخت افزاری است که مجموعه ای از دستورالعمل ها درون این قطعه قرار گرفته و روی مادربرد شما وجود دارد و شما می توانید بایوس سیستم را دوباره برنامه ریزی کرده و یا اینکه آنرا آپدیت کنید .

دسترسی به بایوس از نظر سخت افزاری

پس از بازکردن دستگاه و دسترسی پیدا کردن به مادربرد ، باید بسیار توجه کرده و دو طرف برد را مشاهده کنید. در سیستم های لپ تاپ بایوس یک چیپ ستی است به حالت مربع شکل که معمولا از شکل ظاهری آن و برند آن می توانید متوجه شوید . شما با توجه به عکس می توانید شکل ظاهری آن را دریافت کرده و معمولا بایوس ها را با برند winband می توانید مشاهده کنید . توجه داشته باشید که برخی از دستگاه ها دارای دو عدد بایوس می باشند که یکی حجم بالا و دیگری حجم کمتری نسبت به بایوس اولی دارد . این دو عدد بایوس عموما در کنار یکدیگر تعبیه شده اند .

دسترسی به بایوس از نظر نرم افزاری

دسترسی به بایوس در سیستم کار بسیار راحتی است . شما با روشن کردن دستگاه خود و مشاهده ی اولین تصویر باید فورا کلید ESC  یا Delete را روی کیبورد فشار دهید تا وارد قسمت Bios setup دستگاه خود شوید . پس از آن با استفاده از کیبورد می توانید به قسمت های مختلف Setup دستگاه خود مراجعه کنید .

در صورتی که از Bios setup اطلاعی ندارید ، بهتر است در صورت ورود به این قسمت ، هیچ یک از گزینه ها را تغییر ندهید چرا که ممکن است سبب اختلال بین سخت افزار و نرم افزار سیستم خود شوید .

لازم به ذکر است که همیشه کلید های مذکور برای ورود به بخش Bios setup یا تنظیمات بایوس جوابگو نمی باشد و هر برندی برای ورود به بخش تنظیمات دستگاه خود یک کلیدی را مشخص کرده است که برای آشنایی با این کلیدها بهتر است به مطلب انواع کلیدهای Setup مراجعه کنید .

تفاوت بین بایوس UEFT و بایوس معمولی چیست ؟

اگر بخواهیم در این دو بایوس به صورت موشکافانه وارد شویم ، تفاوت های بسیاری را مشاهده می کنیم ولی به صورت کلی و واضح می توان گفت که بایوس های UEFT دارای محیط کاربری پیچیده تر و روابط کاربری بهتر و مطلوب تری است و همچنین می توانید در این نوع بایوس ها از موس استفاده کنید . اما بایوس های معمولی دارای  محیط کاربری بسیار ساده ای می باشند و شما نمی توانید در آن محیط از موس استفاده کنید و فقط می توانید با کیبورد معمولی به محل مربوط مراجعه کرده و تنظیمات دلخواه را اعمال کنید . تقریبا می توان گفت که از بایوس های معمولی در سیستم ها استفاده نمی شود و کارخانجات ساخت مادربرد ، بایوس های UEFI را ارائه می دهند .

انجام چه فعالیت هایی در بایوس امکان پذیر است ؟

تغییر تنظیمات بوت

نمایش درجه ی حرارت ، سرعت فن ، ولتاژ و

– Over clock کردن یک سری از سخت افزار ها و

که در ادامه ی مطلب بایوس bios چیست رابج به این موارد برایتان توضیح خواهیم داد .

تغییر دادن تنظیمات بوت

ابتدا می خواهم شما را با کلمه ی بوت آشنا کنیم . در واقع بوت قسمتی از هوش دستگاه شما است که به بایوس دستور می دهد تا نرم افزارها را از چه حافظه ای بخواند . به عنوان مثال شما برای عوض کردن ویندوز دستگاه خود و ریختن ویندوز جدید میخواهید از دیسک های فشرده استفاده کنید . بوت دستگاه شما در حالت نرمال بر روی هاردتان می باشد ، چرا که باید ویندوز همه ی نرم افزارهای مرتبط بر روی هاردتان ریخته شود وسیستم شما برای شروع به کار نیاز به این نرم افزارها دارد . به همین علت به قسمت تنظیمات بایوس رفته و بوت دستگاه خود را تغییر داده و بر روی odd یا هرچیزی که قصد دارید از آن استفاده کنید ، قرار دهید . در این صورت پس از ریست کردن دستگاه ، بایوس اطلاعات را از دیسک فشرده دریافت می کند و به سراغ هارد دستگاه نمی رود . در واقع بوت یک نوع اولویت بندی برای خواندن اطلاعات است که شما میتوانید بر اساس خواسته ی خود آن را بر روی Hdd ، Odd و تمامی ورودی های اکسترنال مانند فلش و … قرا دهید .

نمایش درجه ی حرارات ، سرعت ، ولتاژ و

در واقع شما میتوانید با مراجعه به یک قسمتی در تنظیمات بایوس از عملکرد دستگاه خود مطلع شوید و مشکلات بوجود آمده را ببینید و از حرارت تولیدی دستگاه خود و یک سری قطعات اصلی مانند CPUاطلاع کسب کرده  و از درست کار کردن فن دستگاه خود اطمینان حاصل کنید . شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد cpu به مطلب CPU چیست مراجعه کنید .


اورکلاک کردن برخی از سخت افزارها در بایوس

اورکلاک کردن به معنای افزایش کارایی قطعات سخت افزاری دستگاه خود به وسیله ی بایوس به شیوه های افزایش ولتاژ می باشد . البته این کار را می توان با یک سری از نرم افزارها هم انجام داد ولی انجام این کار توصیه نمی شود چرا که ممکن است قطعات دستگاه شما سوخته و برای شما مشکل ساز شود . برای آشنایی بیشتر با مطلب اورکلاک به بخش اورکلاک کردن مراجعه کنید .

قفل کردن بایوس یا ۱۰ ckdown

۱۰ ckdown یک روش امنیتی است که شما کاربران عزیز با قرار دادن پسورد برای تنظیمات setup خود ، مانع از ورود دیگران به این بخش می شوید . البته این پسورد را هم می توان به روش های دیگر هک و امنیت دور زد ، ولی حداقل فایده ی آن ، ممانعت از ورود افراد عادی به این قسمت است . توجه داشته باشید که پسورد بایوس خود را در مکانی امن نگهداری کنید و به خوبی در ذهن خود بسپارید زیرا ممکن است برایتان مشکل ساز شود .

هدف از ارائه ی مطلب بایوس Bios چیست ، آشنایی شما عزیزان با این موضوع بوده است . امیدواریم مطلب بایوس Bios چیست برایتان مفید واقع شده باشد .

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *