جی کوئری (Jquery)چه کاربردی دارد؟

من سعی کردم خیلی ساده توضیح بدم. یه خلاصه کلی‌تر بگم باز.
جی کوئری چندین هزار کد آماده هست که ما می‌تونیم توی سایت‌هایی که می‌نویسیم فقط با چند حرف و در حد یک خط کدنویسی اونا رو اجرا کنیم و دیگه نیازی نیست که همیشه از اول این کدها رو بنویسیم یا کپی کنیم. دردسرهای مرورگرهای مختلف رو هم نداریم.

برخی دیگر از کاربرد های جی کوئری:

  • ایجاد امکان دسترسی به بخش هایی از یک صفحه بدن نیاز به ابزار های جاوا اسکریپت و عدم نیاز به کدنویسی های زیاد.
  • جی کوئری مکانیسم سریع و موثری برای جست و جو ، یافتن و انتخاب بخش های مورد نظر از یک صفحه را بدون نیاز به ابزار جاوا اسکریپت ، در اختیار ما قرار می دهد.
  • امکان تغییر ظاهر یک صفحه ، البته آموزش سی ای اس (Css) ابزار قدرتمندی در تغییرات صفحات به ما می دهد اما قادر به انجام این کار در مرورگر های مختلف که استاندارد های متفاوتی دارند نیست. اما جی کوئری می تواند به راحتی هر مرورگری را ساپورت کند و حتی قادر است که مختصات ویژه ی هر صفحه وب را حتی بعد از دستکاری و تغییر ساختاری و ظاهر دوباره تغییر دهد.
  • جی کوئری علاوه بر موارد گفته شده قادر است که با چند کلیک ساده محتوای صفحات مورد نظر کاربر را هم به طور کلی تغییر دهد. (مثلا متن یا عکسی را تغییر داده و یا تصویر و یا لیستی را درون متن های آن صفحه اضافه یا حذف کند) حتی جی کوئری این توانایی را داراست که تمام ساختار اچ تی ام ال (Html) صفحات را به صورت کامل تغییر دهد.
  • دیگر کارایی کتابخانه جی کوئری کنترل و جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره ای است که هنگام کلیک کردن یک کاربر بر روی یک لینک رخ می دهد و مثلا باعث کند شدن یا درهم ریختگی مرورگرها می شود. ابزار event-handler در جی کوئری این وظیفه را به سادگی و بدون نیاز به جاوا اسکریپت انجام می دهد.
  • افزودن انیمیشن (fade) به یک صفحه ، کسب feedback از کاربران امری بسیار مهم است و جی کوئری این ویژگی را به سادگی و با استفاده از امکاناتی مانند fade و … به ما می دهد.
  • جی کوئری ، کسب اطلاعات از یک سرور بدون نیاز به refresh کردن آن صفحه ( که به اصطلاح به آن AJAX می گویند) را بدون نیاز به دانستن مختصات ویژه هر سرور و صرفا با مراجعه ی مستقیم به آن صفحه و محتویات سرور انجام می دهد.
  • ساده سازی عملکرد های مشترک و تکراری جاوا اسکریپت (Java script): جی کوئری علاوه بر انجام بسیار ساده تغییرات کلی در متن و ظاهر صفحات وب ، حتی قادر به ساده تر کردن عملیات ساختارسازی همچون Iteration And Array Manipulation هم هست.

 انواع مختلف جی کوئری (Jquery):

بسته نیازمان ، میتوانیم از جی کوئری های متفاوت استفاده کنیم. در حال حاضر از سه نوع کتابخانه جی کوئری استفاده می کنیم:

۱–     کتابخانه Jquery که عموم از این کتابخانه  استفاده می کنند. این کتابخانه را می توانید از سایت www.jquery.com دانلود کنید و در سایت خود استفاده کنید.

۲–     کتابخانه jquery-ui که برخی افراد از آن استفاده می کنند. این کتابخانه را می توانید از سایت http://jqueryui.com  دانلود کنید و در سایت خود استفاده کنید.

۳–     کتابخانه  jquery mobile که برای موبایل و انواع smartphone ها استفاده می شود . این frame work و کتابخانه را می توانید از http://jquerymobile.com دریافت نمایید.

کتابخانه Jquery :

حتما تا به حال این مورد برای شما پیش آمده است که بخواهید یک پیغام بصورت Alert روی سایتتان نمایش دهید و یا بخواهید از اسلایدر های تصویری و متنی و یا پلاگین های مختلف دیگر استفاده نمایید .  برای این موارد می توانید با استفاده از کتابخانه Jquery و یک سری توابع جی کوئری که از این کتابخانه فراخوانی می شوند به راحتی پلاگین های مختلف جی کوئری را در سایت خود بکار ببرید . حتی می توانید افکت های مختلفی را در سایت خود لحاظ کنید .

نکته : کتابخانه جی کوئری نسخه های مختلف دارد که هر پلاگین ممکن است تنها با ورژن خاصی از کتابخانه همخوانی داشته باشد . در ورژن های جدید کتابخانه توابع جدید اضافه می شود و ممکن است پلاگینی که با ورژن پایین کتابخانه نوشته شده است با ورژن جدید دچار تداخل شود و یا برعکس ممکن است پلاگینی که با توجه به ورژن جدید

کتابخانه نوشته شده است با ورژن های پایین تر هم خوانی نداشته باشد و به اصطلاح کار نکند و یا حتی ممکن است یک پلاگین با چندین ورژن هماهنگی داشته باشد و به درستی عمل کند . پس هنگام استفاده از پلاگین های مختلف به ورژن کتابخانه آن نیز دقت کنید .

 کتابخانه Jquery-ui :

این کتابخانه برگرفته از همان کتابخانه Jquery است ، با این تفاوت که در این کتابخانه توابع خاص تعریف شده است که به کمک آن شما به راحتی می توانید افکت هایی مانند  Draggable , Droppable , Resizable , Selectable , Sortable و… را در سایت خود پیاده سازی کنید. فقط کافیست این کتابخانه را فراخوانی کنید. برای آشنایی با Jquery UI و توابع آن می توانید به سایت http://jqueryui.com رجوع کرده و با استفاده از توابع و پلاگین های موجود بهترین افکت ها را در سایت خود پیاده سازی کنید.

کتابخانه  jquery mobile :

از این frame work برای طراحی سایت و application های  موبایل  , smartphone  و Tablet استفاده می شود . این frame work این امکان را برای شما فراهم می آورد که با استفاده از یک سری ویجت طراحی رابط کاربری و ایجکس (AJAX) صفحاتی را ایجاد کنید که animation ها و  transition ها را پشتیبانی می کنند

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *