چگونه جریان ویدئو و صدا کار می کنند


موفقیت جریان رسانه ها بسیار تازه است، اما ایده پشت آن تا زمانی است که مردم داشته اند. وقتی کسی با شما صحبت می کند، اطلاعات به شکل یک موج صوتی به شما می رسد. گوش و مغز شما این اطلاعات را رمزگشایی می کند، به شما این امکان را می دهد که آن را درک کنید. این نیز زمانی اتفاق می افتد که شما تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو هستید. اطلاعات به یک دستگاه الکترونیکی به شکل سیگنال کابلی، سیگنال ماهواره یا امواج رادیویی حرکت می کند. دستگاه رمزگشایی و سیگنال را نمایش می دهد.

در جریان ویدئو و صدا، اطلاعات سفر یک جریان داده از یک سرور است. رمزگشای یک بازیکن یا پلاگین مستقل است که به عنوان بخشی از یک مرورگر وب کار می کند. سرور، جریان اطلاعات و رمزگشا با هم کار می کنند تا افراد بتوانند پخش زنده یا پخش شده را تماشا کنند.

در این مقاله، ما بررسی می کنیم که چه چیزی برای ایجاد این جریان از صفر و صفر و همچنین چگونه از داده ها در یک دانلود معمولی متفاوت است. ما همچنین نگاهی داریم به چگونگی ایجاد فایل های جریان رسانه ای خوب.

 

پیدا کردن و پخش جریان ویدئو و صوتی
یک ویدیو برای & quot؛ بین النهرین & quot؛ توسط آنها می تواند غول های در یک بازیکن فلش جاسازی شده در stereogum.com بازی کند.
یک ویدئو برای “بین النهرین” توسط آنها می تواند غول ها در فلش پلیر جاسازی شده در stereogum.com.

اگر شما یک اتصال به اینترنت دارید و می خواهید ویدیوهای ویدیویی و فایل های صوتی را پیدا کنید، نباید مجبور به نگاه کردن به دور باشید. صدا و تصویر به یک قسمت مشترک از سایت ها در سراسر وب تبدیل شده اند و روند استفاده از این فایل ها بسیار شهودی است. چیزی را که میخواهید تماشا یا شنید پیدا کنید – روی آن کلیک میکنید و آن را بازی میکنید. به غیر از تماشای فید زنده و یا پخش وب، شما اغلب می توانید مکث کنید، پشتیبان بگیرید و از طریق فایل به جلو حرکت کنید، همانطور که می توانید ببینید که دی وی دی یا گوش دادن به سی دی را تماشا می کنید.

اما اگر هرگز از رسانه های جریان نیافته استفاده نکنید، ممکن است برای کمک به رمزگشایی و بازیابی فایل، کامپیوتر شما نیاز داشته باشد. شما نیاز به یک افزونه برای مرورگر وب خود و یا یک بازیکن مستقل دارید. اغلب وقت، صفحه وبی که بازدید کردهاید، در مسیر درست قرار گرفته است. از شما می خواهد یک بازیکن خاص را دانلود کنید یا لیستی از گزینه ها را نشان می دهد.

این بازیکنان رمزگشایی و نمایش داده ها را دارند و معمولا اطلاعات را کمی سریعتر از بازیابی آن بازیابی می کنند. این اطلاعات اضافی باقی می ماند در صورتی که جریان باقی می ماند. چهار بازیکن اصلی وجود دارد و هر یک از فرمت های فایل جریان خاصی پشتیبانی می کند:

    QuickTime
، از اپل، فایل هایی را که در .mov به پایان می رسد پخش می کند.
    RealNetworks RealMedia
فایل های .rm را بازی می کند.
    
مایکروسافت ویندوز مدیا می تواند چند نوع فایل جریان را پخش کند: Windows Media Audio (.wma)، Windows Media Video (.wmv) و فرمت جریان پیشرفته (.asf).
    
پخش کننده ادوبی فلش فایل های .flv را پخش می کند. همچنین می توانید فایل های متحرک .swf را بازیابی کنید.

در بیشتر موارد، این بازیکنان نمی توانند فرمت های فایل یکدیگر را رمزگشایی کنند. به همین دلیل، برخی از سایت ها از انواع مختلف فایل استفاده می کنند. این سایت ها از شما خواهش می کنند که بازیکن مورد نظر خود را انتخاب کرده یا به صورت خودکار یکی را انتخاب کنید.

بازیکنان QuickTime، RealMedia و Windows Media می توانند به عنوان بازیکنان مستقل با نوارها و کنترل های منوی خود کار کنند. آنها می توانند به عنوان پلاگین های مرورگر کار کنند، که مانند نسخه های مینیاتوری از پخش کامل است. در حالت پلاگین، این بازیکنان می توانند مانند بخش یکپارچه یک صفحه وب یا پنجره پاپ آپ باشند.

ویدیوی فلش کمی متفاوت است. این معمولا نیاز به فلش اپلت است، که یک برنامه طراحی شده برای رمزگشایی و بازی جریان فایل های فلش است. برنامه نویسان می توانند اپلت های فلش خود را بنویسند و آنها را به نیازهای یک صفحه خاص اختصاص دهد. فلش تبدیل به یک گزینه محبوب برای پخش ویدئو می شود. این چیزی است که یوتیوب، Google Video و New York Times برای نمایش فیلم ها در سایت هایشان از آنها استفاده می کنند. ویدئوی زیر که نشان می دهد چه اتفاقی می افتد اگر شما تلویزیون خود را شلیک کردید، در اپلت فلش پخش می شود.

صرف نظر از این که آیا آن یک اپلت یا یک دستگاه کاملا کاربردی است، برنامه ای که در حال بازیابی فایل جریان است، وقتی که شما تماشا می کند، اطلاعات را رد می کند. یک نسخه کامل از فایل هرگز بر روی رایانه شما وجود ندارد، بنابراین نمیتوانید آن را برای بعد ذخیره کنید. این متفاوت از بارگیری پیشرفته است که بخشی از یک فایل را به رایانه شما می فرستد و سپس به شما اجازه می دهد بقیه را به عنوان پایان دانلود ببینید. از آنجا که به نظر می رسد بسیار شبیه جریان رسانه ای، دانلود پیشرفته نیز به عنوان شبه جریان است.

این بازیکنان و اپلت ها چه برنامه هایی را انجام می دهند – آنها فایل ها را بازی می کنند. ما به این فایل ها نگاه خواهیم کرد و چگونگی حرکت آنها به بخش رایانه خود را در قسمت بعدی.

 

جریان فایل ها
ویدیوی OK Go برای این آهنگ & quot؛ در اینجا دوباره می رود & quot؛ در یک پنجره کوچک در YouTube پخش می شود.
ویدیوی OK Go برای آهنگ “Here it Goes Again” در یک پنجره کوچک در YouTube پخش می شود.

جریان ویدئو و فایل های صوتی کم حجم و کارآمد هستند، اما بهترین آنهایی که شروع کردن به عنوان بسیار بزرگ، فایل های با کیفیت بالا و فایل های خام اغلب شناخته شده است. این فایل های دیجیتال و یا ضبط آنالوگ با کیفیت بالا که دیجیتالی شده اند، و فشرده آنها نشده است و یا تحریف به هیچ وجه. اگر چه شما می توانید فایل جریان را در تلویزیون معمولی تماشا کنید، ویرایش فایل خام نیاز به مقدار زیادی فضای ذخیره سازی و پردازش قدرت دارد.

ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد که یک پرونده ای که به نتیجه نرسیده و مقرون به صرفه آغاز می شود بزرگ و غریب است. دلیل آن این است که فرآیند فشرده سازی، مورد نیاز برای ساخت یک فایل معمولی در یک فایل جریان، کیفیت فایل را کاهش می دهد. در طول فشرده سازی، فیلم های تار، فیلم با کیفیت پایین و یا ضبط صدا به سختی فقط بدتر می شود.

خوشبختانه، قبل از اینکه حتی فایل فشرده ای را فشرده کنید، می توانید اندازه آن را بدون کاهش کیفیت آن کاهش دهید:

    
تصویر را کوچکتر کنید: اکثر ویدیوهای جریان تمام صفحه را بر روی کامپیوتر کامل نمی کند. در عوض، آنها در قاب یا پنجره کوچکتر بازی می کنند. اگر شما بسیاری از فیلم های جریان را برای پر کردن صفحه خود بکشید، یک قطره کیفیت را مشاهده خواهید کرد.

    
نرخ فریم را کاهش دهید: یک ویدیو واقعا یک سری تصاویر باقی مانده است. نرخ فریم این است که چقدر سریع این تصاویر از یک به بعد حرکت می کنند. یک فریم پایین تر به معنی تعداد کل تصاویر و اطلاعات کمتری برای بازسازی آنها است. کاهش در نرخ فریم است که چرا برخی جریان سوسو زدن ویدیو – نرخ فریم به اندازه کافی آهسته است که چشم خود را و حس مغز انتقال بین تصاویر.

در حالت تمام صفحه یوتیوب، تصویر فضایی و پیکسلیتر است.

برای هر دو فایل ویدئویی و صوتی، ساختن فایل ها حتی کوچکتر، نیازمند کدک یا نرم افزار فشرده سازی / فشرده سازی است. کدک ها داده های غیر ضروری را از بین می برند، قطعنامه کلی را کاهش می دهند و گام های دیگر را برای ایجاد فایل کوچک تر می کنند. کدک های مختلف همچنین انواع خاصی از فایل ها را ایجاد می کنند که بر روی پخش کننده های خاص جریان کار می کنند.

کاهش کلی در کیفیت بستگی به تعدادی از عوامل، از جمله میزان ارسال بیت، و یا سرعت انتقال از سرور به کامپیوتر است. به عنوان مثال، نرخ بیت از پخش تلویزیونی کیلوبیت در ثانیه درباره ۲۴۰۰۰۰ (کیلوبیت بر ثانیه) است، اما میزان ارسال بیت از یک اتصال اینترنت dial-up حداکثر ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه. کسی که با یک اتصال پهنای باند قابل اعتماد با بسیاری از پهنای باند را می باال تماشا فایل های بیت ریت، اما کسی که از مودم Dial-up استفاده می کند باید با سرعت بیت کمتری تماشا کند. مفهوم اساسی است به رمز یک فایل که به اندازه کافی بزرگ به نگاه یا صدا خوب است، اما به اندازه کافی کوچک برای کار با پهنای باند در دسترس. برخی از کدک ها به شما اجازه می دهند فایل هایی را که در نرخ های مختلف انتقال متفاوت هستند و با انواع مختلف ارتباط برقرار کنند ایجاد کنید. این به عنوان رمزگذاری چند بیتی شناخته می شود.

هنگامی که فایل ویرایش، فشرده و کد گذاری شده است، آن را به یک سرور ارسال می شود. ما در نقش سرور در جریان رسانه ها در بخش بعدی نگاه خواهیم کرد.

 

سرورهای جریان

اگر شما در یک دفتر کار می کنید که فایل ها را در یک شبکه به اشتراک می گذارد، ممکن است از سرور بعنوان یک رایانه ای که دارای مقدار زیادی اطلاعات است فکر کنید. اما هنگامی که به جریان ویدئو و صدا می آید، یک سرور بیش از یک هارد دیسک عظیم است. این نرم افزاری است که داده ها را به کامپیوتر شما ارائه می دهد. برخی از سرورهای جریان می توانند انواع فایل های مختلف را اداره کنند، اما برخی دیگر فقط با فرمت های خاص کار می کنند. به عنوان مثال، Apple QuickTime Streaming Server می تواند فایل های QuickTime را پخش کند، اما فایل های ویندوز مدیا نیست.

سرورهای جریان به طور معمول با یک کمک کوچک از یک سرور وب، به شما ارسال می کنند. اول، شما به یک صفحه وب می روید که در سرور وب ذخیره می شود. هنگامی که شما روی فایل مورد نظر برای استفاده کلیک می کنید، سرور وب یک پیام به سرور جریان ارسال می کند و به آن می گوید کدام فایل مورد نظر شماست. سرور جریان مستقیم این فایل را به شما می دهد، دور زدن سرور وب.

همه این داده ها به جایی می رود که به دلیل مجموعه ای از قوانین شناخته شده به عنوان پروتکل ها، که داده ها را از یک دستگاه به دیگر کنترل می کند، می رود. شما احتمالا از یک پروتکل شنیده اید – پروتکل انتقال پرونده های HTTP (HTTP) با اسناد هایپرترکت یا صفحات وب مشغول به کار است. هر بار که شما در وب بگردید، از HTTP استفاده می کنید.

بسیاری از پروتکل ها، مانند پروتکل کنترل انتقال (TCP) و پروتکل انتقال فایل (FTP)، اطلاعات را به پکت ها متوقف می کنند. این پروتکل ها می توانند بسته های از دست رفته یا آسیب دیده را دوباره ارسال کنند و اجازه می دهند که بسته های تصادفی مرتب شده بعدا دوباره نصب شوند. این مناسب برای دانلود فایل ها و گشت و گذار در وب است – اگر ترافیک وب کاهش می یابد یا برخی از بسته های شما ناپدید می شوند، شما همچنان فایل خود را دریافت خواهید کرد. اما این پروتکل ها نیز برای جریان رسانه ها کار نخواهد کرد. با جریان رسانه ای، داده ها باید به سرعت و با تمام قطعات در جهت درست وارد شوند.
بیش از حد بسیاری از جریان های خروجی می تواند سرور را بیش از حد کند، باعث می شود کاربران یک پیام خطا را ببینند.

به همین دلیل، پروتکل های پخش ویدئو و صوتی که امکان انتقال داده ها را در زمان واقعی فراهم می کنند. آنها فایل ها را به قطعات بسیار کوچک تقسیم می کنند و آنها را به یک مکان خاص در یک منظور خاص ارسال می کنند. این پروتکل ها عبارتند از:

    
پروتکل انتقال زمان واقعی (RTP)
    
پروتکل جریان واقعی در زمان واقعی (RTSP)
    
پروتکل کنترل حمل و نقل زمان واقعی (RTCP)

این پروتکل ها مانند یک لایه افزوده به پروتکل هایی هستند که ترافیک وب را مدیریت می کنند. بنابراین زمانی که پروتکل های زمان واقعی داده ها را در جایی که لازم است، جریان داده می شوند، پروتکل های وب دیگر در پس زمینه کار می کنند. این پروتکل ها هم با هم همکاری می کنند تا بار سرور را ترجیح دهند. اگر بیش از حد بسیاری از مردم سعی در دسترسی به یک فایل در همان زمان، سرور می تواند شروع برخی از جریان تا زمانی که دیگران را به پایان برساند.

 

جریان گام به گام

با استفاده از فایل های جریان رسانه ای به راحتی در مرور وب، اما بسیاری از آن ها در پشت صحنه ها وجود دارد که روند را ممکن می سازد:

    
با استفاده از مرورگر وب شما، یک سایت را پیدا خواهید کرد که دارای ویدئو یا صدا است.
    
فایلی را که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید پیدا میکنید و با کلیک روی تصویر، لینک یا پخش کننده جاسازی شده با موس خود.
    
سرور وب میزبان صفحه وب درخواست پرونده را از سرور جریان دارد.
    
نرم افزار در سرور جریان فایل را به قطعات تقسیم می کند و آنها را با استفاده از پروتکل های زمان واقعی به کامپیوتر شما می فرستد.
    
پلاگین مرورگر، برنامه نویس مستقل یا برنامه فلش بر روی کامپیوتر شما رمزگشایی می کند و داده ها را به محض رسیدن آن نمایش می دهد.
    
کامپیوتر شما داده ها را از بین می برد.

همه اینها نیاز به سه جزء اساسی دارد: یک بازیکن، سرور و جریان داده ای که همه با یکدیگر سازگار هستند.

ایجاد و توزیع به جریان ویدئو یا فایل صوتی مستلزم فرایند خود است:

    
یک فیلم یا فایل صوتی با کیفیت بالا را با استفاده از فیلم یا ضبط کننده دیجیتال ضبط کنید.
    
شما این اطلاعات را با وارد کردن آن به رایانه خود دیجیتالی کرده و در صورت لزوم آن را با نرم افزار ویرایش ویرایش کنید.
    
اگر شما یک ویدیو جریان ایجاد می کنید، تصویر را کوچک تر می کنید و نرخ فریم را کاهش می دهید.
    
یک کدک در رایانه شما فشرده سازی فایل و رمزگذاری آن را به فرمت مناسب می دهد.
    
شما فایل را به یک سرور آپلود می کنید
    
سرور فایل را به رایانه های کاربران انتقال می دهد.

به علت پیشرفت در رایانه های خانگی و نرم افزار، مردم به راحتی می توانند ویدیوهای جریان خود را در خانه ایجاد کنند. اکثر مردم نمی توانند به خرید و نگهداری سرورهای جریان خود بپردازند و به جای پرداخت یک ارائه دهنده خدمات برای میزبانی این ویدیو ها پرداخت می کنند. اما افزایش دسترسی به جریان ویدئو نیز برخی از چالش ها را ایجاد کرده است. یکی کپی رایت است. ساده تر از همیشه، به طور غیرمجاز کپی های تلویزیونی یا فیلم های دیگر را کپی کرده و آنها را در وب ارسال کنید، و اقدام قانونی از طرف صاحبان حق نسخه برداری شایع شده است.

یکی دیگر از چالش ها با پرداخت حق امتیاز است. جریان ویدئو تغییر کرده است که مردم تماشای تلویزیون و فیلم را تماشا می کنند، و برخی بازیگران، نویسندگان و دیگر کارگران صنایع سرگرمی ادعا می کنند که برای پخش تلویزیونی یا نمایش تئاتر پرداخت نمی شوند. علاوه بر این، در مارس ۲۰۰۷، ایالات متحده آمریکا Copyright Royalty Board ساختار حق امتیاز خود را تغییر داد، ساخت رادیو اینترنتی بسیار گران تر از آن بود که تولید شده بود.

به رغم این، جهان جریان ویدئو و صوتی همچنان رشد می کند. در چند سال آینده، تلویزیون اینترنتی، رادیو اینترنتی و سایر برنامه های پخش جریان ممکن است رقبای واقعی علیه رسانه های سنتی شود.

اگر میخواهید درباره جریان ویدئو، جریان صوتی و موضوعات مرتبط بیشتر بدانید، منابع زیادی را در زیر پیدا خواهید کرد.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *