قدرت محاسباتی چیست؟


در CPU رایانه شما یک ساعت الکترونیکی است. کار ساعت این است که یک سری پالس های الکتریکی را در فواصل منظم ایجاد کنید. این به کامپیوتر اجازه می دهد تمام اجزای آن همگام سازی کند و سرعت را تعیین می کند که کامپیوتر می تواند داده ها را از حافظه خود برداشت و محاسبات انجام دهد.

هنگامی که شما در مورد چند گیگا هرت پردازنده خود صحبت می کنید، شما واقعا درباره سرعت ساعت صحبت می کنید. این شماره به تعداد پالس های الکتریکی که CPU شما هر ثانیه می فرستد اشاره دارد. یک پردازنده ۳٫۲ گیگاهرتز در هر ثانیه ۳٫۲ میلیارد پالس ارسال می کند. در حالی که ممکن است برخی از پردازنده ها را به سرعت سریعتر از محدودیت های تبلیغ شده خود بکشاند – یک فرایند به نام اورکلاک – در نهایت یک ساعت به حد خود برسد و سریعتر نخواهد شد.

در مارس ۲۰۱۰، رکورد پردازش قدرت به یک کامپیوتر Cray XT5 به نام Jaguar می رود. ابر رایانه جگوار می تواند تا ۲٫۳ محاسبات چهارگوشه در ثانیه پردازش کند. منبع: مرکز ملی علوم محاسباتی.

عملکرد کامپیوتر نیز می تواند در عملیات نقطه شناور در هر ثانیه و یا فلپ ها اندازه گیری شود. رایانه های فعلی رایانه ای دارای پردازنده هایی هستند که می توانند میلیاردها عملیات نقطه شناور را در هر ثانیه یا gigaflops انجام دهند. کامپیوترهای دارای پردازنده های چندگانه مزایای بیشتری نسبت به دستگاه های تک پردازنده دارند، چرا که هر هسته پردازنده می تواند تعداد مشخصی محاسبات در ثانیه را اداره کند. پردازنده های چند هسته ای قدرت الکتریکی را افزایش می دهند در حالی که با استفاده از برق کمتری

حتی رایانه های سریع می توانند چندین سال برای تکمیل کارهای خاصی بگذرانند. پیدا کردن دو عامل اصلی یک عدد بسیار زیاد یک کار دشواری برای اکثر رایانه ها است. اول، کامپیوتر باید عوامل زیادی را تعیین کند. سپس، کامپیوتر باید تعیین کند که کدام عوامل اولویت هستند. برای تعداد فوق العاده ای بزرگ، این یک کار دشوار است. محاسبات می تواند چندین سال طول بکشد تا کامپایل شود.

رایانه های آینده ممکن است چنین کاری را نسبتا ساده پیدا کنند. یک کامپیوتر کوانتومی کار قدرت کافی می تواند فاکتورها را به موازات محاسبه کند و سپس تنها چند لحظه از پاسخ احتمالی را ارائه می دهد. با این حال، کامپیوترهای کوانتومی چالش های خاص خود را دارند و برای همه وظایف محاسباتی مناسب نیستند، اما می توانند ما را در مورد قدرت محاسبات فکر کنند.


دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *