علت بروز خطای ۴۰۴ Not Found چیست و چگونه می‌توان به رفع آن پرداخت؟

خطای ۴۰۴ Not Found همان‌طور که از عنوان آن پیداست اغلب زمانی بروز پیدا می‌کند که صفحه و یا محتوای درخواست شده از جانب کاربر در میان منابع وب‌سایت و یا سرویس‌دهنده آن وجود نداشته باشد که از جمله اصلی‌ترین دلایل آن نیز می‌تواند به تایپ اشتباه نشانی محتوا و یا خرابی‌های دائمی یا لحظه‌ای سرور اشاره کرد. خطای فوق در مقایسه با دیگر ارورهایی همچون ۴۰۳ Forbidden و ۵۰۲ Bad Gateway از سادگی بسیار بیشتری برخوردار بوده و آن‌چنان توضیحات پیچیده‌ای را در پس پرده خود نهفته ندارد، علاوه بر آن دسته‌بندی مشکل در کلاس خطاهای ۴XX از همان ابتدا به فرد تفهیم می‌نماید که علت این مهم در بسیاری از موارد به وجود مشکلی از جانب کاربر بازگردانی شده و باید از سمت وی مورد تصحیح قرار گیرد (البته در نه تمام اوقات).

وب‌سایت‌های مختلف با توجه به نحوه طراحی و توسعه بخش ارور هندلینگ بستر خود ممکن است صفحات دربردارنده اشکال و توضیحات مختلفی را برای فرد مراجعه‌کننده در هنگام بروز خطا به نمایش در آورده و این مهم به‌صورت کلی از استاندارد ثابتی برخوردار نمی‌باشد، بر همین اساس مشاهده عبارات و عناوینی همچون ۴۰۴ ،۴۰۴ Resource not found ،Error 404 ،HTTP 404 ،۴۰۴ Not Found ،Error 404 Not Found ،۴۰۴ Page Not Found ،۴۰۴ File or Directory Not Found و … در وب‌سایت‌های مختلف امری دور از ذهن نیست، اما کد خطای ۴۰۴ در قالب تمامی آن‌ها یکسان می‌باشد. علاوه بر آن علت نمایش کد ۴۰۴ در خطای فوق، مقدار پیش‌فرضی است که از جانب پروتکل انتقال داده فرامتنی (HTTP) جهت نمایش مشکل ایجاد شده منتسب گشته است، در صورت تغییر پروتکل ممکن است کد خطا نیز دگرگونی‌هایی را به خود نظاره نماید.

 

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، علت بروز خطاهای موجود در کلاس ۴XX در بسیاری از موارد با وجود مشکلی در سمت مشتری یا به عبارتی دیگر کاربر مرتبط می‌باشد که خطای ۴۰۴ Not Found نیز از این قاعده مستثنی نیست (هرچند که ادعای فوق در تمامی موارد از درستی برخوردار نبوده و گاهی اوقات دلیل اصلی آن مستقیماً به مشکلات وب‌سایت و یا سرویس‌دهنده آن بازگردانی می‌گردد)، بر همین اساس ادامه نوشته را با پرداختن به برخی از شایع‌ترین نکات موجود و دستورالعمل‌های اجمالی جهت رفع آن می‌پردازیم.

اطمینان از تایپ صحیح دامنه وب‌سایت

همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، بخش عظیمی از دلایل نمایش خطای ۴۰۴ Not Found از وجود اشتباهات تایپی در دامنه وب‌سایت‌های مورد مراجعه نشأت می‌گیرد که مرتفع‌سازی آن نیز به‌راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌پذیرد. وجود اشتباهی بسیار کوچک، حتی به اندازه یک واج یا کاراکتر در نشانی‌های مختلف به هدایت سرویس‌دهنده‌ به صفحه‌ای متفاوت و خارج از منابع تحت دسترس منتهی می‌شود که این خود به بروز خطای مذکور منتهی می‌گردد، بنابراین توصیه می‌شود تا در هنگام نمایش ارور فوق، در ابتدا و بدون انجام هرگونه اقدام دیگری، دامنه وب‌سایت مربوطه را بررسی و از تایپ صحیح آن اطمینان حاصل کنید

بارگذاری مجدد وب‌سایت

درصورتی‌که بروز خطا ناشی از مشکلاتی نظیر اتمام ظرفیت سرویس‌دهنده، افزایش سر بار ترافیکی و … باشد، بارگذاری مجدد وب‌سایت با استفاده از کلید میانبر F5 (در بسیاری از نرم‌افزارهای مرورگر) و یا آیکون مربوط به این مهم در نوار درج آدرس ممکن است به رفع مشکل و نمایش محتویات درخواست شده منتهی شود. امتحان این مهم به‌عنوان یکی از راه‌حل موجود پیشنهاد می‌شود، اما مفید واقع گشتن به هیچ عنوان نمی‌تواند مورد تضمین قرار گیرد.

جستجوی مطالب

برخی از وب‌سایت‌های مختلف به‌منظور افزایش ضریب امنیت و دیگر دلایل مربوطه لینک‌های داخلی مطالب خود را به‌صورت توصیفی و بعضاً بسیار طولانی به نمایش در می‌آورند که بررسی نشانی در این‌گونه موارد به‌عنوان یک گزینه دیگر نمی‌تواند مطرح باشد. علاوه بر آن تغییر لینک‌های داخلی وب‌سایت‌ها و عدم ارتباط نشانی جدید با قدیم در نمایش خطای نامبرده نیز تأثیراتی را به خود اختصاص می‌دهد.

درصورتی‌که نمایش خطای ۴۰۴ Forbidden ناشی از مشکلات اشاره شده در بخش فعلی می‌باشد، انجام جستجویی ساده با استفاده از موتور داخلی وب‌سایت جهت دسترسی به مطلب مورد نظر پیشنهاد می‌شود؛ علاوه بر آن استفاده از عملگر :site موتور جستجوگر بسیار قدرتمند گوگل جهت معطوف نمودن نتایج جستجو به وب‌سایت مورد نظر (در صورت ضعف قابلیت جستجوی محتوا توسط وب‌سایت و یا عدم برخورداری از آن) نیز جهت جلوگیری از اتلاف زمان می‌تواند بسیار مفید واقع گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آموزشی زیر مراجعه نمایید:

 

آشنایی با برخی از مهم‌ترین عملگرها و ترفندهای موتور جستجوگر گوگل

پاک‌سازی اطلاعات کش نرم‌افزار مرورگر

بسیاری از نرم‌افزارهای مرورگر قدرتمند و محبوب حال حاضر به‌منظور افزایش سرعت دسترسی به محتوا اقدام به حفظ و ذخیره‌سازی بخشی از داده‌های وب‌سایت‌های مراجعه شده در قالب اطلاعات کش و فایل‌های کوکی می‌نمایند. اگر مدیریت وب‌سایت مورد نظر لینک‌های برخی از محتویات خود را در طی مراجعه بازدیدکنندگان با تغییراتی همراه سازد، نشانی مطالب مربوطه در قالب اطلاعات کش مرورگر باقی می‌مانند که این مهم منجر به نمایش خطای مذکور در طی دفعات مراجعه آینده، حتی با ارتباط نشانی‌های جدید با قدیم از جانب مدیریت می‌شود.

در این‌گونه مواقع پیشنهاد می‌شود تا با استفاده از روش سوم به جستجوی مطالب مورد نظر از طریق وب‌سایت مربوطه پرداخته و یا درصورتی‌که تعداد رکوردهای موجود بسیار فراوان می‌باشند، اطلاعات کش نرم‌افزار مرورگر را جهت تصحیح یک‌باره تمامی لینک‌ها حذف نمایید.

تغییر سرویس‌دهنده DNS

درصورتی‌که وب‌سایت به‌خصوصی خطای ۴۰۴ Not Found را در هنگام دسترسی به نشانی‌های (URL) متعدد از خود نمایان می‌سازد، اما همان محتوا با استفاده از دیگر شبکه‌های اینترنتی قابل دسترسی می‌باشد، بنابراین احتمال مسدودسازی وب‌سایت مربوطه از جانب شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) و یا عملکرد ناصحیح سرورهای DNS آن‌ها با قوت بیشتری همراه می‌شود. برای این منظور پیشنهاد می‌شود تا سرویس‌دهنده DNS خود را به یکی از نمونه‌های سوم شخص (مانند گوگل) تغییر و سپس اقدام به دسترسی مجدد به بستر مورد نظر بنمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تغییر DNS به مطلب زیر مراجعه کنید:

آموزش نحوه تغییر سرور DNS در سیستم‌عامل ویندوز از طریق کنترل پنل

توضیحات گردآوری شده در نوشته فعلی برخی از محتمل‌ترین روش‌های موجود جهت مرتفع‌سازی خطای ۴۰۴ Not Found را در خود جای داده است که بررسی آن‌ها در بسیاری از مواقع می‌تواند مفید واقع گردد، اما وجود برخی از مشکلات از جانب سرویس‌دهنده وب‌سایت و یا دیتابیس آن نیز در زمینه نمایش خطا تأثیراتی را شامل می‌شود که در این‌گونه مواقع انجام اقدامات از سمت کاربر به هیچ عنوان مفید واقع نشده و مدیریت مجموعه باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام نماید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *