پنج روش تضمینی برای افزایش سرعت کامپیوتر و لپ تاپ

البته اصول مراحل آن در تمامی رایانه ها یکسان است، بنابر این از این آموزش برای تمیز کردن مک بوک پرو اپل یا رایانه مخصوص بازی هم می توان استفاده کرد.

از دست ندهید

افزایش قدرت رایانه‌ها تا ۱۰۰ برابر با کشف یک ماده خارق‌العاده

بررسی دلایل کند شدن کامپیوتر و راه‌های رفع مشکل

اکنون با این پنچ مرحله همراه شوید.

 

۱ . فایل های تکراری و غیر ضروری را حذف کنید

هر چقدر یک رایانه و لپ تاپ مورد استفاده قرار بگیرد، به مرور زمان داده های بیشتری حافظه (هارد درایو) آن را اشغال می کنند. این امر باعث کندی عملکرد رایانه شما می شود چرا که رایانه مجبور است برای پیدا کردن فایل ها و برنامه های مورد نیاز خود بیشتر جستجو کند. هر چقدر فایل ها غیر ضروری و هرز بیشتری را پاک کنید، رایانه شما سرعت بیشتری می گیرد. ما این کار را با حذف کردن فایل ها تکراری شروع می کنیم. معمولا این فایل ها از نوع موسیقی یا تصاویر هستند. حذف کردن این گونه فایل ها هیچ مشکلی ندارد و شما می توانید از نرم افزار رایگان Easy Duplicate Finder برای این کار استفاده کنید. کافیست این نرم افزار را نصب کرده و دستور العمل های ساده آن را دنبال کنید.

اکنون شما می توانید از ابزار پاکسازی (cleanup) پیش فرض ویندوز استفاده کرده و فضای بیشتری را از حافظه رایانه خود آزاد کنید. نحوه عملکرد این ابزار به این صورت است که فایل ها موجود در سطل بازیافت (Recycle Bin) رایانه را حذف کرده و همچنین فایل های موقت و بلااستفاده را پاک می کند.

در ویندوز ۱۰ در کادر جستجو عبارت Disk Clean-up را جستجو کنید و در ویندوز ۸ نیز در بخش Charm به جستجو رفته و همین عبارت را تایپ کنید. سپس روی نتیجه یافت شده کلیک کنید تا ابزار اجرا شود. در ویندوز ۷ به منوی استارت رفته و از بخش All Programs پوشه Accessories و سپس System Tools را باز کرده و Disk Cleanup را اجرا کنید. پس از باز کردن ابزار، درایو مورد نظر را برای جستجو انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.

این ابزار فایل هایی را که فکر می کند شما بدون هیچ مشکلی قادر به حذف آن ها هستید را شناسایی می کند و همچنین به شما می گوید پس از حذف آن ها چه مقدار از فضای حافظه آزاد خواهد شد. اگر شما نمی دانید که دقیقا چه فایل هایی حذف می شوند،how-tidy-up-your-pc-or-laptop-for-free روی گزینه View files کلیک کنید. اگر دوست ندارید فایلی را حذف کنید، کافیست تیک کنار آن را قبل از فشار دادن دکمه Clean up system files بردارید.

 

۲ . نرم افزار های بلا استفاده را حذف کنید

در مرحله بعد می بایست نرم افزار هایی که از آن استفاده نمی کنید را حذف کنید. ویندوز برای انجام این کار نیز ابزار های مخصوص به خود را دارد. در ویندوز های ۸ و ۱۰ به بخش جستجو رفته و عبارت Uninstall را تایپ کنید. در ویندوز ۱۰ گزینه ای به نام change or remove a program و در ویندوز ۸ گزینه ای به نام Uninstall programs to free up Disk Space پیدا خواهد شد. در ویندوز ۷ نیز به منوی استارت رفته و پس از مراجعه به Control Panel به بخش Programs بروید و Uninstall a program را انتخاب کنید.

در هر کدام از آن ها شما می توانید لیستی از برنامه های نصب شده روی رایانه را با حجم هر کدام ببینید. بین آن ها جابجا شده و هر کدام را که قصد حذفش را دارید انتخاب نموده و سپس روی گزینه Uninstall در بالای پنجره کلیک کنید (در ویندوز ۱۰ با دوبار کلیک روی برنامه این کار انجام می شود). توجه داشته باشید که فقط برنامه هایی را که نیاز ندارید حذف کنید.

حذف کردن کامل یک برنامه به همراه ردپا های آن با استفاده از ابزار پیش فرض ویندوز همیشه امکان پذیر نیست. برای انجام این کار شما به یک نرم افزار جانبی مانند Revo Uninstaller نیاز دارید. در نرم افزار Revo کافیست روی یک برنامه دوبار کلیک کنید تا حذف آن آغاز شود. سپس می توانید سیستم را برای یافتن فایل های اضافی باقی مانده و ورودی ها رجیستری اسکن کنید.

۳ . حافظه (هارد) رایانه خود را Defrag کنید

پس از اینکه فایل ها اضافی و نرم افزار های بلا استفاده از روی رایانه خود حذف کردید، قدم بعدی منظم کردن داده های باقی مانده است تا رایانه بتواند به راحت ترین شکل ممکن به آن ها دسترسی پیدا کند.

عمل Defragging یا defragmenting حافظه روشی است برای افزایش سرعت رایانه و لپ تاپ هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند. هنگامی که داده ها روی دیسک در حال چرخش حافظه یا هارد رایانه شما ذخیره می شوند، بسته های کوچکی از اطلاعات به صورت تصادفی در مکان هایی از دیسک پراکنده می شوند. این امر موجب می شود که در هنگام فراخوانی اطلاعات توسط ویندوز، مدت زمان بیشتری برای پیدا کردن آن ها صرف شود.

با عمل defragmenting یا فشرده و منظم سازی این داده ها، سیستم عامل شکاف بین آن ها را از بین برده و همه را در مرکز دیسک گردآوری می کند؛ در نتیجه دسترسی به این اطلاعات در حافظه با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. با انجام این کار می بایست سرعت رایانه و لپ تاپ شما افزایش یابد، حتی اگر میزان اطلاعات منظم شده بسیار اندک باشد.

البته این موضوع یک استثنا نیز دارند و آن این است که در صورتی که شما از حافظه های نوع حالت جامد یا SSD استفاده کنید، سیستم ذخیره سازی اطلاعات متفاوت بوده و اصلا نیازی به انجام عمل defragmenting نمی باشد.

برای defrag کردن درایو ها در ویندوز ۷، منوی استارت را باز کرده و سپس از بخش All Programs به Accessories رفته و System Tools را باز کنید. سپس روی Disk Defragmenter کلیک کنید. ممکن است از شما خواسته شود تا رمز عبور دسترسی مدیریت (administrator) را وارد کنید. پس از این کار روی Defragment Now کلیک کنید.

در ویندوز ۸ و ۱۰ رایانه و لپ تاپ شما به صورت خودکار هر هفته خود را defrag می کند. بنابر این اگر تنظیمات آن را تغییر نداده باشید نیازی نیست که این کار را به صورت دستی انجام دهید. ولی اگر مطمئن نیستید و می خواهید آن را بررسی کنید و یا به صورت دستی آن را انجام دهید، کادر جستجو را باز کرده و عبارت Defragment را تایپ کنید. یکی از نتایج باید Defragment and optimize your drives باشد، آن را انتخاب کنید.

در این مرحله لیستی از درایو های حافظه رایانه یا لپ تاپ همراه با نوع رسانه آن ها و آخرین تاریخ defrag شدن و نتیجه آن به شما نمایش داده می شود. تنها در صورتی که بیش از ۱۰ درصد از حافظه به عنوان fragment نمایش داده شده است، لازم است مجددا آن درایو راdefrag  کنید. اگر شما قادر نیستید وضعیت فعلی درایو و اعداد مربوط به آن را مشاهده کنید و می خواهید بدانید که آیا درایو مورد نظر نیاز به بهینه سازی دارد یا خیر روی دکمه Analyze کلیک کرده و سپس انتخاب خود را تایید کنید. انجام این کار باعث می شود تا وضعیت درایو به روز رسانی شده و به نمایش درآید.

اگر هر کدام از درایو های شما بیش از ۱۰ درصد fragmented شده بود، آن را انتخاب کرده و گزینه Optimize را انتخاب کرده و تایید کنید.

 

۴ . از اجرای خودکار نرم افزار ها جلوگیری کنید

شما مجبور نیستید که الزاما برای افزایش سرعت رایانه خود نرم افزار ها را حذف کنید. شما می توانید آن ها را از لیست نرم افزار هایی که به صورت خودکار با اجرای ویندوز اجرا می شوند، حذف کنید. بسیاری از نرم افزار ها همگام با راه اندازی ویندوز به صورت خودکار اجرا می شوند، بنابر این زمانی که بخواهید آن ها را باز کنید سریع تر اجرا می شوند، ولی شما مطمئنا نمی خواهید همیشه از آن ها استفاده کنید. اگر می خواهید رایانه شما سریع تر راه اندازی شود و ویندوز با سرعت بیشتری اجرا شود، نرم افزار ها را از لیست اجرای خود کار حذف کنید.

در ویندوز ۷ عبارت msconfig را در نوار جستجوی منوی استارت تایپ کنید. در پنجره System Configuration روی سربرگ Startup کلیک کرده و نرم افزار هایی را که نمی خواهید هنگام راه اندازی ویندوز اجرا شوند را از حالت انتخاب خارج کنید. سپس روی Apply و Ok کلیک نمایید.

نرم افزار رایگان بررسی بوت Soluto می تواند به شما در انتخاب نرم افزار هایی که در صورت غیر فعال کردنشان مشکلی برای سیستم پیش نمی آید، کمک کند. همچنین این نرم افزار مفید به شما اجازه می دهد یک سری از برنامه های خاص را پس از اینکه محیط دسکتاپ کاملا اجرا شد، به اجرا در آورید.

همچنین شما می توانید از اجرای سرویس ها نیز در هنگام راه اندازی ویندوز جلوگیری کنید، ولی مراقب باشید: ویندوز برای کارکرد درست به بعضی از این سرویس ها نیاز دارد. عبارت services.msc را در نوار جستجو منو استارت تایپ کنید تا لیستی از سرویس های مختلف که هنگام راه اندازی ویندوز اجرا می شوند را مشاهده کنید. سپس برای تشخیص سرویس ها غیر ضروری از نرم افزار Black Viper استفاده کنید.

جلوگیری از اجرای سرویس ها همگام با راه اندازی ویندوز ۸ و ۱۰ آسان تر است. مانند دیگر قابلیت های جدید ویندوز ۸ و ۱۰ برای انجام این کار شما باید Task Manager را باز کنید. برای انجام این کار روش ها مختلفی وجود دارد.

از طریق سیستم جستجو: کلید های ویندوز و Q را با هم از روی کیبورد فشار دهید سپس روی آیکون جستجو کلیک کرده و عبارت Task Manager را جستجو کرده و کلید Enter را بفشارید. سپس آیکون ظاهر شده مربوط به Task Manager را کلیک کنید. همچنین برای انجام این کار می توانید، روی تسکبار (نوار وظیفه) کلیک راست کرده و یا کلید های ویندوز و X را فشار دهید تا یک منو باز شود و در آن گزینه Task Manager را انتخاب کنید. همچنین ساده ترین راه نیز فشار دادن کلید های Ctrl+Alt+Delete و سپس انتخاب Task Manager می باشد.

پس از اینکه Task Manager را باز کردید، باید سربرگ Start-up را انتخاب کنید. در این بخش لیستی از سرویس هایی که همزمان با بوت ویندوز اجرا می شوند، قابل مشاهده است. همچنین منتشر کننده هر نرم افزار نیز در این بخش قابل مشاهده بوده و تاثیر هرآن سرویس بر عملکرد و سرعت راه اندازی سیستم نیز با کلمات low (کم)، high (زیاد) و medium (متوسط) نمایش داده می شود. اکنون کافیست به سادگی روی سرویسی که تمایل ندارید با راه اندازی ویندوز اجرا شود کلیک کرده و پس از کلیک راست گزینه Disable را انتخاب نمایید. همچنین می توانید یک مورد را انتخاب کرده و سپس کلید Disable را از گوشه راست و پایین صفحه کلیک کنید. شما همواره قادرید با طی این مراحل یک سرویس متوقف و غیر فعال شده را مجددا فعال کنید، کافیست پس از کلیک راست گزینه Enable را انتخاب کنید.

 

۵ . صفحه دسکتاپ خود را مرتب و تمیز کنید

سر انجام در این قسمت قصد داریم نکات را به شما بیاموزیم که در هنگام استفاده از ویندوز کار ها را برای شما راحت تر می کند. این روش ها به شما کمک می کند بدون توجه به وضعیت حافظه رایانه یا لپ تاپ، پوشه ها و فایل های خود را سریع تر بیابید.

اگر به یک فایل نیاز فوری دارید، نام آن را در بخش جستجوی منو استارت وارد کنید، یا در ویندوز ۸ در Search Charm آن را تایپ کرده و در ویندوز ۱۰ از کورتانا استفاده کنید. سیستم جستجوی ویندوز ۸ و ۱۰ بسیار عالی است و در ویندوز ۷ نیز ابزار Windows Search Assistant مفید است. ولی اگر به دنبال یک ابزار فوق العاده برای جستجو بین فایل های خود هستید، نرم افزار Copernic را نصب کنید. این نرم افزار رایگان کل محتوای حافظه رایانه را در خود فهرست کرده و یافتن فایل ها را سرعت می بخشد.

اسناد دیجیتال باید در پوشه های مربوط به خود ذخیره شوند، نه در صفحه دسکتاپ. با کلیک راست کردن روی بخشی از صفحه و انتخاب گزینه New و سپس Folder یک پوشه جدید بسازید. اسم پوشه به صورت پیش فرض New Folder خواهد بود. شما می توانید با تایپ کردن روی قسمت هایلایت (انتخاب) شده نام پوشه های خود را عوض کنید. اکنون فایل های مربوط به پوشه خود را گرفته و به پوشه منتقل کنید.

شورتکات ها و آیکون های بلااستفاده را از دستکتاپ حذف کنید، انجام این کار باعث حذف شدن نرم افزار های مربوط به آن ها نمی شود بلکه فقط به تمیز و مرتب بودن صفحه دسکتاپ کمک می کند. سپس روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه  View و سپس Auto arrange icons را انتخاب کنید. این کار باعث می شود شورتکات های باقی مانده به صورت مرتب در سمت چپ صفحه پشت سر هم قرار بگیرند.

شما باید قادر باشید محتوای یک فایل را بدون باز کردنش از روی نام آن تشخیص دهید. برای مثال عکس های مربوط به تعطیلات خود را با اضافه کردن نام مکان به آن ها دسته بندی کنید. همچنین در صورتی که تاریخ ثبت تصویر را هم به نام اضافه کنید مفید خواهد بود. اگر شما فایل ها زیادی برای تغییر نام دارید، اطلاعات رایج مربوط به هر کدام را کپی و جایگذاری (پیست) کنید.

اگر می خواهید نمای بهتری از محتوای موجود در پوشه های خود داشته باشید، روی گزینه Change your view در گوشه راست و بالایی هر پوشه کلیک کرده و سپس Details را بفشارید. حجم فایل، تاریخ ایجاد و اطلاعات دیگری نیز در کنار لیست اسناد شما به نمایش در می آید. با کلیک کردن روی سربرگ های مختلف در بالای پنجره می توانید فایل ها را بر اساس تاریخ و اندازه مرتب کنید.

کلمات کلیدی، که با کلیک راست کردن روی یک فایل و انتخاب Properties قابل مشاهده است، جستجوی فایل ها را راحت تر می کند. در نرم افزار Word به قسمت File و سپس Properties رفته و کادر Keywords را با کلمات کلیدی مناسب پر کنید و روی Ok کلیک کنید. تگ ها (tags) برای تصاویر نقش کلمات کلیدی را بازی می کنند. روی کادر Tags در پایین صفحه Windows Explorer کنید تا امکان اضافه کردن آن ها فراهم شود.

در پایان باید بگوییم در صورتی که شما تمایل دارید به جای استفاده از روش های دستی به صورت خودکار به رایانه و لپ تاپ خود سرعت ببخشید، می توانید از یک ابزار disk cleaner (تمیز کننده دیسک) قابل اعتماد و مناسب استفاده کنید. البته معمولا پیدا کردن چنین ابزار رایگانی که بتوان به آن اعتماد کرد در اینترنت کار مشکلی است. برای همین ما به شما پیشنهاد می کنیم از نرم افزار رایگان و مطمئن CCleaner استفاده کنید که کار کردن با آن نیز بسیار آسان بوده و مشکلات اساسی رایانه شما را شناسایی و برطرف می کند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *