Call to action چیست ؟

وقتی صحبت از چگونگی طراحی یک دکمه فراخوان تاثیر گذار به میان می آید. منظور ما آموزش نحوه طراحی دکمه با نرم افزاری مثل فتوشاپ نیست. هدف اینجا این است که اصول مهم در طراحی یک دکمه CTA را شرح دهیم و طراحی آن را به شما واگذار کنیم، تا با استفاده از این توضیحات دکمه مد نظرتان را با کمی ویرایش ایجاد کنید.

قبل از طراحی یک CTA باید هدف آن مشخص باشد. یعنی ما باید بدانیم میخواهیم کاربر را به چه کاری دعوت کنیم. آیا هدف ما خرید کاربر است؟ آیا هدف نمایش یک ویدئو برای کاربر است و یا هدف ثبت نام کاربر برای دریافت ایمیل های تبلیغاتی است.

بعد از تعیین هدف برای دکمه CTA نوبت به طراحی آن میرسد.

چگونه برای فروش کالا یک CTA تاثیر گذار طراحی کنیم

اگر محصولی که عرضه میکنید نسخه رایگان و پولی دارد و شما مایل هستید که مشتریان از نسخه پولی هم استفاده کنند. باید برای مشتری توضیح دهید که این نسخه پولی برای آنها چه مزایایی دارد. امروزه با گسترش نرم افزارهای متن باز، اغلب نرم افزار های موجود از نسخه رایگان و پولی استفاده می کنند. حتما شما هم میدانید که نرم افزاری مانند اندروید استودیو با کمک نسخه رایگان جاوا نوشته شده است. بنابراین سیاست برخی شرکت ها این است که نسخه رایگان بسیار با کیفیت و با قابلیت ویرایش ارائه بدهند. قبل از طراحی یک CTA برای فروش این مسائل را تحلیل کنید. مثلا اگر قرار است که در اینده محصول شما در برنامه ای بسیار موفق تجاری استفاده شود، برنامه شما چیست. در برنامه نویسی هر برنامه ای یک لایسنس دارد، که به مخاطب اعلام میکند تحت چه شرایطی میتواند از نرم افزار استفاده کند. هنگام طراحی CTA لازم نیست کل لایسنس را به مشتریان نشان دهید ولی برای آنها امکان دسترسی به آن را محیا کنید.

 طراحی یک CTA غول پیکر برای خرید

سایت ها و منابع زیادی پیشنهاد کرده اند که از یک دکمه غول پیکر برای خرید استفاده کنید. حقیقت این است که کاربر معملا به دنبال المان های آشنا میگردد. مثلا یک دکمه کوچک با عکس سبد خرید خیلی راحتتر از یک دکمه بزرگ با گرافیک تخت مشتری را جذب می کند. مخاطب آماتور ممکن است حتی متوجه قابلیت کلیک شدن دکمه غول پیکر نشود. البته این موضوع کاملا وابسته به گرافیک و طراحی ظاهری دکمه و در کد نویسی نیز میباشد.

اگر قصد طراحی یک دکمه غول پیکر را دارید؛ مطمئن شوید که کاربران سایت با چنین دکمه هایی برخورد داشته اند و همچنین مطمئن شوید که گرافیک دکمه کاملا به کاربر قابلیت کلیک شدن را القاء کند.

رنگ در یک CTA تاثیر گذار

حتما شما هم با دکمه های فراخوان خاکستری رنگ مواجه شده اید و از خود پرسیده اید چرا رنگ خنثی را برای دکمه فراخوانی انتخاب کرده اند؟ دلیل انتخاب رنگ خاکستری برای دکمه فراخوانی قابلیت دیده شدن آن در هر دو رنگ سفید و مشکی است. ولی این دلیل اصلا برای استفاده از رنگ خاکستری در طراحی دکمه فراخوانی قانع کننده نیست. مگر اینکه در محل قرارگیری دکمه ما تلاقی رنگ های روشن و تیره را در پس زمینه داشته باشیم. که وقوع چنین حالتی بسیار نادر است. زیرا که معمولا تلاقی رنگها در وب بین دو قسمت مختلف یک سایت رخ میدهد و بندرت پیش میایید که بخواهیم دکمه فراخوان بین دو قسمت سایت قرار داشته باشد. قطعا در بیشتر مواقع دکمه فراخوان در یک قسمت سایت قرار دارد. به این ترتیب برای انتخاب رنگ دکمه فراخوان به این نکات توجه کنید.

۱٫     هم خوانی با رنگ پس زمینه : این هم خوانی میتواند بصورت رنگ مکمل یا رنگ مشابه باشد.

۲٫     در انتخاب متن CTA از رنگ متنی متناسب با رنگ دکمه استفاده کنید: معمولا رنگ های مکمل برای رنگ نوشته و رنگ پس زمینه دکمه بسیار نتیجه زیبایی در بر خواهند داشت

۳٫     اندازه دکمه CTA را طوری طراحی کنید که برای کاربر آشنا و قابل درک باشد.

۴٫     ازگرافیک های آشنا برای دکمه و لینک استفاده کنید.

۵٫     اندازه CTA را برای موبایل و تلفن همراه بصورت padding دار طراحی کنید تا با انگشت بتوان آن را کلیک کرد.

۶٫     از قرار دادن زیر منو هاور دار در دکمه فراخوان بپرهیزید. زیرا زیر منوها در موبایل قابل استفاده نیستند.

۷٫     نوع فونت متن را بصورت خوانا انتخاب کنید.

۸٫     نحوه انتخاب متن یک CTA تاثیر گذار برای فروش

عباراتی مانند خرید، خرید با تخفیف، همین الان کالا را سفارش دهید و مانند آن میتوانند برای یک دکمه خرید مناسب باشند ولی برخی شرکت ها برای کالاهای خود از عبارت های خاصی استفاده می کنند. مثال یک سایت فروش اسباب بازی برای دکمه خرید از عبارت من رو به خانه خودتون میبرید؟ استفاده کرده است. هنگام استفاده از واژه های استعاری بسیار مراقب باشید. زیرا اگر کاربر تصور کند که دکمه کاری غیر از فروش انجام میدهد و روی آن کلیک کند ممکن است سایت شما از نظر حقوقی دچار مشکلات جدی شود.

 چگونه یک CTA تاثیر گذار برای اشتراک در مجله سایت طراحی کنیم

هنگام طراحی یک CTA برای دریافت ایمیل های تبلیغاتی باید تمام اطلاعاتی را که مخاطب در باره مجله میخواهد بداند به او داده باشیم. مشتری باید مطمئن شود که ما قصد نداریم برای او حجم زیادی تبلیغ بدرد نخور ارسال کنیم. متن دکمه ثبت نام مانند متن دکمه خرید باید تاثیر گذار باشد. ولی در این جا ما برای خلاقیت کاملا آزادیم، ولی بهتر است از واژه های کلی مانند اشتراک ماهانه مجله سایت بپرهیزید و بجای آن عباراتی مانند آیا میخواید هنگام اضافه شدن یک گوشی جدید به شما اطلاع دهیم، استفاده کنید. این گونه پیام ها دو خاصیت دارند ، یک : مخاطب دقیقا میداند چه چیزی دریافت می کند. دو : ما ضمن اعلام نوع تبلیغ ارسالی به مخاطبق اعلام میداریم که سایر تبلیغات برای او ارسال نمی شوند. به این ترتیب ضمن اینکه مخاطب میتواند ایمیل دلخواه خود را دریافت کند. از عدم دریافت اسپم هم مطمئن میشود.

ظاهر یک CTA برای اشتراک در مجله سایت

ظاهر یک CTA هنگام طراحی برای عضویت در مجله سایت بسیار میتواند متنوع تر از ظاهر دکمه خرید باشد در اینجا ما میتوانیم از گرافیک هایی استفاده کنیم که مشتری تا قبل از آن نمونه آن را برای دکمه ندیده باشد. تنوع بالاتر برای CTA فراخوان برای عضویت مجله میتواند به تنوع گرافیکی سایت کمک زیادی بکند.

  Call to action یا CTA های مهلت دار

آیا استفاده از CTA های مهلت دار کار درستی است یا خیر ؟ استفاده از CTA مهلت دار، مانند تخفیف مهلت دار در یک فروشگاه واقعی عمل می کند. به این معنی که ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم به مشتری اعلام کنیم که یک تخفیف یک روزه وجود دارد و از مشتری انتظار خرید داشته باشیم. تخفیفات مهلت دار باید در زمان های مشخصی از سال برگذار شود و مشتری از قبل تاریخ آن را بداند و مهلت استفاده از این تخفیفات باید بقدری باشد که مشتری براحتی بتواند زمان و هزینه های لازم را مدیریت و در نهایت تصمیم گیری کند.

برخی از سایت ها بکمک گوگل ادوردز و گوگل آنالتیک برای گروه خاصی از مخاطبان خود تخفیفاتی را شامل میشوند که معمولا تاثیر خوبی بر افزایش میزان فروش دارد.

استفاده از گرافیک آشنا ولی خارج از وب برای CTA

اگر کالا و یا خدمات شما وسیله ای است که دکمه های آن برای مشتریان آشنا است میتوانید از دکمه های کالای خود برای طراحی دکمه های CTA الهام بگیرید. اینکار توسط شرکت هایی مانند فلکس واگن امتحان شده است. گاهی برای القای یک حس آشنا میتوان از این روش طراحی دکمه CTA استفاده کرد و مشتری را ترغیب به کلیک روی دکمه خرید نمود.

نتیجه گیری:

Call to action یا دکمه فراخوان برای دعوت از کاربر به خرید کالا و یا ثبت نام در مجله تبلیغاتی سایت و مانند آن بکار میرود. برای طراحی تاثیر گذار یک CTA باید ضمن رعایت اصول زیبایی شناختی گرافیکی به تجربه کاربری نیز توجه داشته باشیم.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *