آموزش کانفیگ مودم‌ ADSL توتولینک ND300

مودم یکی از تجهیزات مورد نیاز برای این نوع ارتباط اینترنتی است که بیشتر اوقات پیکربندی و تنظیم آن برای کاربران دشوار می‌شود. در این مطلب آموزشی با زبان ساده و تصویری، شما را با مراحل آماده‌سازی، نصب و راه‌اندازی مودم ADSL2+ کمپانی توتولینک آشنا می‌کنیم. مدل ND300 یکی از مودم‌های پرفروش توتولینک در بازار تجهیزات شبکه ایران است که به دلیل کیفیت بالا، عملکرد مناسب و قیمت رقابتی، به کالای محبوبی در بازارهای داخلی تبدیل شده است

برای راه‌اندازی اینترنت ADSL به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

اگرچه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت کابلی کارشناسان خود را برای نصب و راه‌اندازی به محل نصب اعزام می‌کنند؛ اما شما می‌توانید در کمترین زمان و بدون نیاز به کمک کارشناسان دست بکار شده و با پیگیری این آموزش به صورت گام‌به‌گام، مودم را تنظیم و اینترنت خود را راه‌اندازی کنید. در ابتدا شما به یک اسپلیتر، یک کابل شبکه و دو کابل تلفن جداگانه (RJ11) نیاز دارید.

 

اسپلیتر چیست؟ این برد الکترونیکی وظیفه تفکیک خط اصلی تلفن ثابت به دو خط “تلفن (Phone) و اینترنت (ADSL)” را برعهده دارد. اسپلیتر یک ورودی و دو خروجی دارد؛ بنابراین باید خط اصلی را به سوکت ورودی اسپلیتر که با کلمه Line مشخص شده متصل کنید. در طرف دیگر، دو خروجی به نام‌های Phone و Modem در اختیار شماست. خروجی Phone برای اتصال یک دستگاه تلفن جهت مکالمه و خروجی Modem نیز برای اتصال خط رانژه شده اینترنت به مودم ND300 در نظر گرفته شده است. این نوع تفکیک خطوط باعث می‌شود تا هنگام مکالمه با تلفن و استفاده از اینترنت به صورت همزمان، احتمال ایجاد نویز بر روی تلفن شما به کمترین مقدار برسد.

قدم اول: برقراری اتصال بین خط تلفن، اسپلیتر و مودم

شما می‌توانید به صورت مستقیم هم خط تلفن شهری را به مودم متصل کنید، اما توصیه می‌شود حتی‌الامکان از اسپلیتر استفاده کنید تا همین ابتدای کار از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. در گام اول، یکی از کابل‌های RJ11 را به سوکت تلفن محل متصل کنید. سپس با کابل دوم، خروجی Modem اسپلیتر را به سوکت ADSL مودم توتولینک وصل کنید. این پورت بر روی مودم به رنگ زرد است تا به سادگی قابل شناسایی باشد. حالا با یک کابل RJ45، کارت شبکه کامپیوترتان را به یکی از پورت‌های مودم ND300 که با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند وصل کنید. تا اینجا شما موفق شده‌اید میان خط تلفن، مودم و کامپیوتر یا لپ‌تاپ ارتباط برقرار کنید

قدم دوم: پیکربندی و تنظیمات مودم ND300

جهت ارتباط با سرویس‌دهنده اینترنت ADSL، شما نیازمند انجام چند تنظیم در مودم‌تان هستید. آداپتور مودم را به پریز برق زده و آن را به مودم متصل کنید؛ سپس توسط کلید Power مودم را روشن کنید. پس از چند دقیقه نشانگر ADSL مودم روشن می‌شود که این بیانگر عملکرد صحیح مودم است. حالا شما نیاز دارید تا با وارد شدن به محیط فریم‌ور مودم ND300 (پنل تحت وب)، اطلاعات مورد نیاز را در چهار مرحله کوتاه وارد کرده و به سرعت مودم را آماده بهره‌برداری کنید. در این مرحله پیشنهاد می‌‌شود تا فریم‌ور مودم را به آخرین نسخه ارتقا دهید. برای به‌روزرسانی فریم‌ور، از سربرگ Maintenance وارد بخش Update شده و بر روی گزینه Firmware Update کلیک کنید. در این صفحه باید جدیدترین نسخه ارائه شده توسط کمپانی توتولینک را بارگذاری کرده و نسبت به ارتقای میان‌افزار مودم اقدام کنید. آخرین نسخه فریم‌ور مودم ND300 را می‌توانید از بخش دانلود صفحه مشخصات این محصول در سایت توتولینک ایران دانلود کنید:

دانلود جدیدترین فریم‌ور (نسخه V3.1.1) مودم ADSL2+ توتولینک مدل ND300 ورود به فریم‌ور توسط پنل تحت وب   شما از دو طریق می‌توانید وارد کنترل پنل تحت وب مودم ND300 شوید: الف- اتصال کامپیوتر به مودم با کابل شبکه ب- اتصال وای‌فای به مودم در ادامه هر یک از دو روش فوق را بررسی می‌کنیم: الف-  توسط اتصال کابل: مودم را با یک کابل شبکه به کامپیوتر یا لپ‌تاپ که سوکت RJ45 شبکه دارد، متصل کرده و مراحل ۱ تا ۹ را دنبال کنید.

ب- به صورت وایرلس: شما می‌توانید با یک تبلت یا اسمارت‌فون به صورت بی‌سیم به مودم متصل شده و تنظیمات را انجام دهید. برای اینکار، ابتدا وای‌فای دستگاه خود را روشن کنید. سپس از لیست شبکه‌ای وایرلس، نام Totolink ND300 را جستجو کرده و پس از انتخاب آن، کلید Connect را بزنید. در این هنگام دستگاه شما به مودم متصل می‌شود، حالا یک مرورگر وب باز کرده و آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ را در آدرس بار وارد و کلید GO را بزنید. سپس با صفحه کلید دستگاه نام کاربری و رمز عبور که کلمه admin است را تایپ و کلید Login را بزنید. اکنون وارد پنل تحت وب مودم شده‌اید و می‌توانید از طریق ارتباط بی‌سیم به تمامی تنظیمات مودم ND300 دسترسی داشته باشید. حالا شما باید مراحل ۴ تا ۹ را برای تنظیم مودم دنبال کنید.

اگر با کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌خواهید مودم را پیکربندی کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که کامپیوترتان می‌تواند به صورت خودکار IP بگیرد؛ پس از کنترل پنل وارد بخش Network and Sharing Center شده و گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کنید. با کلیک راست بر روی آیکون شبکه، به Properties بروید

پس از ورود به تنظیمات بخش TCP/IPv4،  دکمه رادیویی Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید. تنها در این حالت است که سیستم شما امکان دریافت خودکار آی‌پی را خواهد داشت


یک صفحه مرورگر وب باز کرده و در نوار آدرس بالای مرورگر  ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ را تایپ نمایید و کلید Enter را بفشارید. در پنجره ای که نمایان می‌شود کلمه admin را در مقابل نام کاربری و رمز عبور تایپ نموده، دکمه لاگین را زده تا وارد محیط فریم‌ور مودم ‌‌شوید. (اطلاعات نشانی آی‌پی، نام کاربری و رمز عبور برای ورود به محیط فریم‌ور روی لیبل مشخصات درج شده در پشت مودم قابل مشاهده است).

در صفحه Easy Setup ابتدا باید زبان مورد نظرتان را تعیین کنید. زبان English را انتخاب و NEXT را بفشارید.

در صفحه ISP Setting، نیاز دارید تا اطلاعات سرویس‌دهنده اینترنت و نوع اتصال را وارد کنید. بنابراین کشور را ایران، ISP را بر روی گزینه Other و گزینه ISP Connection Type را روی PPPoE تنظیم کنید.

در ادامه نام کاربری و رمز عبور سرویس اینترنت ADSL‌ را در کادرهای Username و Password و دو مقدار VCI و VPI را با توجه به اطلاعات دریافتی از سرویس‌دهنده اینترنت خود وارد نمایید و با کلید NEXT به مرحله بعد بروید


صفحه Wireless Setting & Security مربوط به تنظیمات وای‌فای مودم است. در این بخش شما باید چهار گزینه را تنظیم کنید: ۱-۷- کادر Encryption را از طریق کلید کشویی بر روی گزینه WPA2 Mixed قرار دهید. ۲-۷- Authentication Type را بر روی گزینه Personal (Pre-Shared Key) قرار دهید. ۳-۷- کادر آخر (Pre-Shared Key)  مربوط به رمز عبور برای وای‌فای است. یک رمز دلخواه و غیر قابل حدس انتخاب کرده و بر روی Apply کلیک کنید


  -۸ پیغام Complete نشان می‌دهد که کار پیکربندی مودم به پایان رسیده است. ۹- اکنون اتصال اینترنت شما برقرار شده و در دسترس شماست.

 

نکته: در سربرگ Setup شما به تنظیمات بیشتری برای وایرلس مودم خود دسترسی دارید. تغییر SSID و مود عملکرد، انتخاب کانال و میزان قدرت تابشی سیگنال رادیویی از جمله این تغییرات هستند. برای دسترسی به این تنظیمات، در سربرگ Setup به بخش WLAN بروید

آشنایی با مودم ND300 توتولینک

این محصول یک مودم/روتر ADSL2+ است که از استاندارد ۸۰۲٫۱۱n تبعیت می‌کند. ND300 دو آنتن با توان ۵ دسیبل و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای‌ دارد و داده‌ها را توسط امواج وای‌فای با سرعت ۳۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه منتشر می‌کند. چهار پورت فست‌اترنت با سرعت ۱۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه برای ND300 در نظر گرفته شده که پورت اول قابلیت استفاده به عنوان WAN را دارد. این نوع طراحی موجب می‌شود که از مودم بتوان به عنوان یک روتر کارآمد نیز استفاده کرد.

مودم ND300 توتولینک با سه کلید عملیاتی در مجموع چهار عملکرد روشن/خاموش کردن مودم، فعال یا غیرفال‌سازی WiFi و RST/WPS را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.توسط کلید WPS مودم می‌توان بدون نیاز به واردنمودن رمز عبور، به شبکه وایرلس یک روتر یا اکسس‌پوینت موجود در محیط متصل شد. این مودم ارتباط اینترنت با سرعت بالاتر و پایداری بیشتر فراهم کرده و برای انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی بسیار مناسب است. طراحی ND300 به صورت هوشمندانه صورت گرفته و به دلیل نوع طراحی، قابلیت کارکرد پایدار و مستمر را در هر شرایط اقلیمی و آب‌و‌هوای گرم، سرد، مرطوب و خشک دارد. همچنین تجمیع چندین عملکرد کاربردی موجب شده تا ND300 بتواند در قامت یک محصول هوشمند و چندمنظوره ظاهر شود؛ به طوری‌که کاربر می‌تواند آن را به عنوان روتر بی‌سیم، اکسس‌پوینت، تکرارکننده سیگنال وای‌فای (رنج‌اکستندر) یا یک سوئیچ ۴ پورت مورد استفاده قرار دهد.


به لحاظ سخت‌افزاری هم مودم ND300 به چیپست تک‌هسته‌ای RTL 8676S مجهز شده است. این جدیدترین چیپست کمپانی ریل‌تک است که ارتقا یافته و مشکل هک وای‌فای در آن برطرف شده است. دو کنترل‌کننده پورت‌های اترنت ساخت کمپانی معتبر U&T، خازن‌های الکترولیت شنژن و خازن‌های کریستالی پرظرفیت از دیگر المان‌های الکترونیکی این مودم هستند.

اما به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ کره‌جنوبی، ND300 قابلیت‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ پشتیبانی از پروتکل جدید IPv6، امکان ایجاد چندین BSSID برای ایزوله‌‌کردن یک شبکه بی‌سیم، پشتیبانی از QoS جهت تخصیص پهنای باند، بکارگیری جدیدترین پروتکل‌های رمزنگاری ۱۲۸ بیتی برای امنیت اطلاعات و همچنین نصب و پیکربندی آسان از جمله ویژگی‌ها و مزایای مودم ND300 توتولینک است.

در حال حاضر تجهیزات شبکه توتولینک در ۵۵ کشور جهان و در بیشتر کشورهای قاره آسیا منجمله ایران، چین، تایوان، هنگ‌کنگ، ویتنام، هند، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی و قاره آفریقا حضوری فعال دارند. سبد کالایی توتولینک با نیاز تمام کاربران گروه‌های SOHO و SMB متناسب بوده و شرکت “پردیس صنعت سیاره سبز” به عنوان نماینده انحصاری در ایران، محصولات توتولینک را با ۳ سال گارانتی تعویض تحت برند شناخته شده GREEN روانه بازار تجهیزات شبکه کشور کرده است.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *