همه چیز درباره بایوس

سفت افزار BIOS فقط خواندنی است به همین دلیل به آن ROM BIOS نیز گفته می‌شود. توجه کنید که حافظه فقط خواندنی هم تحت شرایطی مانند آپدیت کردن و قابل عوض شدن است. زمانی که کامپیوتر را روشن می‌کنید، بایوس وارد عمل شده و همان طور که از نامش پیداست، انواع خروجی‌ها و ورودی‌ها را تشخیص داده، مدیریت کرده و آن‌ها را تست می‌کند. پس از تست کردن نوبت به آن می‌رسد که سیستم عامل را راه اندازی کند. این کار با تشخیص دادن رکورد راه انداز اصلی (MBR) روی حافظه تنظیم شده (حافظه‌ای که در بایوس تنظیم می‌شود تا بوت از طریق آن حافظه انجام گیرد. مثل هارد دیسک ها، فلش مموری‌ها و …) انجام می‌گیرد.

 

 

 

وظایف بایوس :

 

همانطور که گفته شد، بایوس کارهای ابتدایی برای راه اندازی سیستم را انجام می‌دهد. این کارهای ابتدایی همان وظایف بایوس هستند که تعدادی از آن‌ها عبارت اند از ، بایوس قطعات سخت افزاری را قبل از راه اندازی سیستم عامل تست و آزمایش می‌کند تا از سالم بودن و کارکردن صحیح آن‌ها مطمئن شود. درصورت وجود مشکلی در قطعات سخت افزاری مثلاً نصب نبودن   RAMاین خطا توسط بوق‌هایی که به Beep معروف اند به کاربر اطلاع داده می‌شود.

 

درایوهای بایوس:

 

درایوها رابط بین سخت افزار و نرم افزار هستند. بایوس نیز با استفاده از درایوهای سطح پایین امکان کنترل سایر قطعات و ورودی‌ها مانند کیبورد را فراهم می‌کند. به این ترتیب امکان کنترل کردن قطعات و آماده سازی آن‌ها فراهم می‌شود.

 

راه اندازی سیستم عامل:

 

مهمترین وظیفه بایوس (MBR) موجود در حافظه‌های جانبی، کنترل سیستم را به سیستم عامل می‌سپارد. این فرایند آخرین کاری است که بایوس هنگام روشن کردن کامپیوتر انجام می‌دهد. بایوس برای این کار به ترتیب حافظه‌هایی که برای بوت شدن اولویت بندی شده‌اند را چک کرده و درصورتی که همه چیز Ok باشد ، سیستم عامل را بارگذاری می‌کند.

 

پیکربندی‌های بایوس :

 

بایوس به کاربر این امکان را می‌دهد که بنابر نیاز وی، تطابق و هماهنگی قطعات، کارایی و عملکرد سیستم، تنظیمات پایه‌ای سخت افزارها را انجام دهد. برای مثال کاربر می‌تواند برای حافظه‌های مختلف اولویت بوت شدن را تنظیم کند، ماژول صدای Onboard، کنترلر USB را تنظیم کند، درگاه‌های مختلف از جمله درگاه موازی و سریال را پیکربندی کند، درصورت نیاز منابع را Overclock کند و … . این کار با استفاده از رابط بایوس یعنی Setup انجام می‌گیرد.

 

 فعال کردن بایوس سایر قطعات :

 

ممکن است فکر کنید که بایوس خودش به تنهایی عمل آماده سازی را انجام می‌دهد اما اگر دقت کنید، برای مثال انواع مختلفی از کارت‌های گرافیک با درایوهای مختلف وجود دارد. گنجاندن این همه درایو در بایوس تقریباً غیرممکن است. IBM با یک ایده عالی این مشکل را برطرف کرد؛ نصب کردن یک بایوس دیگر روی کارت‌های اضافی از قبیل کارت گرافیک. به این ترتیب بایوس مادربورد فقط بایوس کارت گرافیک را شناخته و آن را فعال کرده و ما تصویر را از طریق آن بایوس هنگام روشن کردن کامپیوتر بدست می‌آوریم.

 

کنترل قطعات سخت افزاری:

 

این مورد یکی از مهمترین وظایف بایوس است. بایوس با استفاده از درایوها و پیکربندی‌های خود، منابع سیستمی را کنترل می‌کند. این کنترل ابتدایی و پایه‌ای بوده و صرفاً به معنای بالا بردن کارایی نیست.

چیپ BIOS و CMOS

تراشه یا همان چیپ اصلی بایوس معمولاً به صورتی است که بتوان آن را به صورت فیزیکی از روی بورد جدا کرد. این قابلیت این امکان را به کاربر می‌دهد تا درصورتی که بایوس وی به عنوان یکی از مهمترین قطعات مادربورد صدمه دیده باشد یا در برنامه اصلی آن تغییراتی ایجاد شود که بایوس را به کلی غیرقابل استفاده کند، بدون تعویض مادربورد، آن تراشه را با یک تراشه جدید (دقیقاً با همان مدل) تعویض کند. در تصویر زیریک نوع چیپ بایوس را  مشاهده می‌کنید. چیپ‌های بایوس می‌توانند به صورت مربعی (مثل تصویر زیر) یا به صورت مستطیلی باشند همچنین ممکن است این چیپ به صورت کامل به بایوس وصل شده باشد و جدا کردن آن به راحتی انجام نپذیرد.

 

بایوس در سیستم به سه صورت وجود دارد


 ROM BIOS
نصب شده بر روی مادر برد.
بایوس نصب شده بر روی کارتهای وفق دهنده (همانند کارت ویدئویی)
بارگذاری شده از دیسک(گرداننده ها )


چون بایوس مادربرد مقدمات لازم را برای گردادننده ها و نرم افزارها ی مورد نیاز فراهم میکند ، اکثرا به صورت سخت افزاری که شامل یک چیپ ROM می باشد موجود است.

سالهای پیش هنگامی که سیستم عامل DOS بر روی سیستم اجرا میشد خود به تنهائی کافی بود و گرداننده ای (Driver) مورد نیاز نداشت . بایوس مادربرد به طور عادی شامل گرداننده هایی است که برای یک سیستم پایه همانند صفحه کلید، فلاپی درایو، هارد دیسک ، پورتهای سزیال و موازی و غیره … است.

به جای اینکه برای دستکاههای جدید لازم باشد که بایوس مادربرد را ارتقاء دهید، یک نسخه از گرداننده آن را بر روی سیستم عامل خود نصب می نمائید تا سیستم عامل پیکربندی لازم را در هنگام بوت شدن سیستم را برای استفاده ار آن دستگاه انجام دهد ، برای مثال می توانیم CD ROM،Scanner،Printer،گرداننده های PC CARD را نام برد.چون این دستکاهها لازم نیستند که در هنگام راه اندازی سیستم فعال باشند ، سیستم ابتدا از هارد دیسک راه اندازی می شود وسپس گرداننده های آنرا بار گذاری می نماید.
البته بعضی از دستگاهها لازم است که در طول راه اندازی سیستم عامل فعال باشند ، اما این امر چگونه امکان پذیر است مثلا قبل از آنکه گرداننده کارت ویدئویی از ROM BIOS و یا از روی هارد دیسک فراخوانی شود شما چگونه می توانید اطلاعات را بر روی مانیتور ببینید ..
یک جواب این است که در ROM تمام گرداننده های کارت گرافیکی وحود داشته باشد اما این کار غیر ممکن نیست زیرا کارتهای بسیار متنوعی وجو دارد که هر کدام گرداننهده مربوط به خود را داراست که این خود باعث می شود صدها نوع ROM مادربرد به وجود آید که هر کدام مربوط به یک کارت گرافیکی می باشد.

اما هنگامی که IBM،PC های اولیه خود را اختراع نمود راه حل بهتری ارائه داد . او ROM مادربرد را طوری طراحی کرد که شکاف (Slot)کارت گرافیکی را برای پیدا کردن ROM نصب شده روی کارت گرافیکی را جستجو کند .

و اگر ROM روی کارت را می توانست پیدا می کرد ، مرحله اولیه راه اندازی را قبل از اینکه سیستم عامل از روی دیسک فراخوانی (Load) شود ،اجرا می نمود. بدین وسیله از تعویض ROM قرار داده شده بر روی مادربرد برای استفاده و فعال کردن دستگاه مورد نظر،ممانعت می کند.

کارتهای مختلفی که تقریبا بر روی همه آنها ROM وجود دارد ، شامل موارد زیر هستند :
کارتهای ویدئویی که همیشه دارای BIOS می باشند.

وفق دهنده های SCSI که امکان استفاده از دستگاههای با اتصالات SCSI را فراهم می آورد .

کارتهای شبکه که امکان راه اندازی سیستم با استفاده از فایل سرور که معمولا Boot Rom یا IPL(Initial Program Load) ROM نامیده می شوند، را فراهم می آورد ..

استفاده از دستگاههای IDE

بردهای Y2K که برای کامل کردن CMOS RAM هستند.

 

 

 


وفق دهنده های SCSI که امکان استفاده از دستگاههای با اتصالات SCSI را فراهم می آورد .

کارتهای شبکه که امکان راه اندازی سیستم با استفاده از فایل سرور که معمولا Boot Rom یا IPL(Initial Program Load) ROM نامیده می شوند، را فراهم می آورد ..

استفاده از دستگاههای IDE

بردهای Y2K که برای کامل کردن CMOS RAM هستند.

همانطور که می‌دانید، تنظیمات موجود در BIOS Setup (یا CMOS Setup) باید در محلی ذخیره شده تا در هنگام راه اندازی دوباره بتوان از آن‌ها استفاده کرد. در تنظیمات در داخل تراشه‌ای به نام CMOS (مخفف Complementary metal–oxide–semiconductor) ذخیره می‌شود. این تراشه درواقع یک نوع حافظه غیرفرار (البته در ادامه خواهید فهمید که چندان هم غیرفرار نیست!) است که کاملاً با حافظه اصلی (RAM) متفاوت است.

در این نوع حافظه که به NVRAM نیز معروف است، داده‌ها به کمک یک باتری لیتیومی به صورت عمومی از نوع CR2032 نگه داری می‌شوند. حجم این حافظه‌ها به صورت معمول ۶۴ یا ۱۲۸ بایت بوده و مقادیر بایت‌های آن به صورت قرار دادی مشخص می‌شود. برای مثال ۱۲ بایت اول برای تنظیمات ساعت RTC است. 

باتری‌های سیماس (CMOS) می‌توانند به طور متوسط، ۵ سال انرژی مورد نیاز تراشه CMOS را تامین کنند. همچنین در کنار باتری معمولاً یک کریستال ۳۲٫۷۶۸ کیلوهرتزی (KHz) نیز یافت می‌شود که وظیفه به روز نگه داشتن ساعت و تاریخ را برعهده دارد. مقادیر ساعت و تاریخ پس از تنظیم در Setup بایوس در داخل تراشه CMOS ذخیره شده و هنگام خاموش بودن کامپیوتر، تراشه با استفاده از باتری یاد شده عمل به روز نگه داشتن ساعت را انجام می‌دهد.  مقادیر ساعت و تاریخ که در داخل سیستم عامل (مثلاً ویندوز) مشاهده می‌کنید، از این طریق بدست می‌آید.

 

البته لازم به ذکر است که باتری ممکن است در سوکت‌ها متنوعی دیده شود همچنین این باتری بک آپ بعضاً به شکل‌های دیگری یافت می‌شود. توجه کنید که درصورتی که این باتری وجود نداشته باشد یا نتواند انرژی مورد نیاز را فراهم کند، داده‌های ذخیره شده در CMOS و در نتیجه تنظیمات BIOS از دست خواهند رفت. یعنی از دلایلی که باعث پاک شدن تنظیمات BIOS می‌شود، از کار افتادن این باتری است.

 


تولیدکنندگان بایوس:

در لیست زیر، برخی از مهمترین تولیدکنندگان چیپ‌های بایوس نوشته شده است. سه مورد اول رایج ترین شرکت‌ها هستند:

آشنایی با عملکرد بایوس در هنگام راه اندازی سیستم

اگر هنگام روشن نمودن رایانه به نوشته های روی صفحه نمایش دقت کرده باشید حتمأ نام BIOS به چشمتان خورده است بایوس معمولی ترین نوع حافظه فلاش است حافظه فلش حافظه هایی هستند که اطلاعات داخل آنها با قطع منبع تغذیه الکترونیکی از بین نمی رود بایوس برگرفته از حرف اول کلماتی به معنای (( سیستم ورودی و خروجی مقدماتی )) است . بایوس چند وظیفه متفاوت دارد که مهمترین آنها بارگذاری سیستم عامل است . هنگامی که شما رایانه خود را روشن می کنید و ریز پردازنده ، قصد اجرای اولین دستور عمل را دارد ، این دستور عمل را باید از جایی در یافت کند . اما نمی تواند آنها را مستقیمأ از سیستم عامل دریافت کند . زیرا سیستم عامل بر روی دیسک سخت قرار دارد و CPU نمی تواند بدون هیچ دستور عملی به آن دسترسی پیدا کند . یکی از وظایف بایوس ارسال این دستور عمل ها ی مقدماتی به CPU است . هنگامی که رایانه را روشن می کنید بایوس کارهای زیر را به ترتیب انجام می دهد :

۱- بررسی COMS برای تنظیمات سیستم ( بعد از روشن نمودن رایانه هنگامی که با فرشدن کلید Del یا دکمه های دیگر وارد محیط Setup می شوید وتنظیمات اساسی سیستم را انجام می دهید این تنظیمات در COMS که یک تراشه روی مادر بورد است ذخیره می شود . )

۲- بار گذاری راه اندازهای دستگاه ها وگرداننده های وقفه های سیستم .

۳-  آماده سازی ثبات ها و مدیریت تغذیه (لازم به توضیح است که ثبات ها حافظه های بسیار کوچک وسریعی هستند که در داخل CPU قرار دارند و CPU به طور مستقیم به آنها دسترسی دارد )

۴- انجام آزمایش خودکار سخت افزار ها و نمایش تنظیمات سیستم

۵-  یافتن دستگاه راه انداز و به کار انداختن آنها

همان طور که گفته شد ، اولین چیزهایی که بعد از روشن نمودن رایانه مشاهده می کنیم ناشی از اعمال بایوس است که هریک مفاهیم خاصی دارند . مثل مقدار حافظه موجود بر روی سیستم ، مدل و نوع کارت گرافیکی و مادر بورد ، سرعت CPU ، نوع دیسک سخت و ….. گرداننده های وقفه ها ، قطعات نرم افزاری کوچکی هستند که مانند یک مترجم بین قطعات سخت افزاری وسیستم عامل عمل میکنند. راه اندازهای دستگاه ها نیز قطعات نرم افزاری دیگری هستند که سخت افزار های پایه از قبیل صفحه کلید وماوس و دیسک های سخت و فلاپی درایو ها را شناسایی می کنند. بعد از بار گذاری این نرم افزارها و مقدار دهی اولیه به ثباتها ، بایوس به بررسی سالم بودن کارت گرافیکی می پردازد . اکثر کارت های گرافیکی یک بایوس کوچک مخصوص به خود دارند که حافظه و پردازنده روی کارت گرافیکی را اماده میکند .در غیر این صورت معمولا روی یک تراشه جداگانه روی مادر بورد ، اطلاعات مربوط به راه انداز کارت گرافیکی قرار دارد که بایوس اطلاعات موجود در آن را بارگذاری میکند . در قدم بعدی بایوس چک میکند که آیا شروع کار رایانه ناشی از روشن شدن رایانه است که به اصلاح به آن Cold boot گویند ویا ناشی از راه اندازی مجدد رایانه است . در صورت تشخیص راه اندازی مجدد بایوس از بقیه تست های اولیه صرف نظر می کند . در غیر این صورت بایوس از صحت سلامت RAM با انجام تست خواندن و نوشتن در هر نشانی حافظه اطمینان حاصل میکند . سپس درگاه های ps/2 یا USB را برای وجود صفحه کلید یا ماوس چک میکند . سپس گذرگاه های pclرا جستجو میکند ودر صورت یافتن این گذرگاه ها کارت های نصب شده بر روی آنها را بررسی میکند . در صورتی که بایوس در این روالها با خطایی مواجه شود ، با یک سری بوق یا نمایش پیغام ، کاربر را از وجود خطا آگاه میکند . خطاهای یافت شده در این بخش ، تقریبا همیشه سخت افزاری هستند . البته همیشه این خطا ها ناشی از خرابی نیست و گاهی ناشی از اتصال ناصحیح و گاهی از عدم وجود یک قطعه لازم الوجود مثل RAM است یا کارت گرافیک حکایت دارد . گاهی نیز از یک ناسازگاری لحظه ایی است که امکان دارد با یک راه اندازی مجدد ، مشکل رفع شود . اما همیشه باید خطاهای اعلام شده توسط بایوس را جدی گرفت . بعد از این مرحله بایوس به تقدم دستگاه های ذخیره سازی ، به منظور بوت کردن می پردازد ودر صورت عدم وجود یکی به سراغ دیگری میرود . به طور کلی مفهوم بوت کردن به بار گذاری و اجرای سیستم عامل باز میگردد .

تعیین ترتیب دستگاه راه انداز و دیگر تنظیمات سیستم از طریق ورود به COMS Setup امکان پذیر است . البته تغییر ناشیانه این تنظیمات موجب می شود که دستگاه به درستی راه اندازی نشود . بایوس برای ذخیره سازی تغییرات تنظیمات ، از فناوری COMS استفاده میکند . با این فناوری ، یک باتری لیتیم کوچک ، توان کافی برای نگه داشتن تنظیمات شما برای چند سال دارد . در صورت قطع این منبع تغذیه کوچک یا تمام شدن عمرباتری تنظیمات شما از بین رفته وبه حالت پیش فرض کارخانه باز می گردد . با آمدن دستگاه ها واستاندارد های جدید ، گاهی بایوس خا نیاز به روز رسانی پیدا میکنند . چون نرم افزار بایوس در نوعی حافظه فقط خواندنی ذخیره شده است ، تغییر آن کمی سخت تر از به روز رسانی دیگر نرم افزار هاست . بنابراین باید تاریخ ونوع بایوس خود را هنگام راه اندازی سیستم بخوانید و با مراجعه به سایت شرکت سازنده نرم افزار مربوطه را در صورت وجود دریافت کنید و بعد از کپی کردن آن نرم افزار داخل فلاپی و راه اندازی سیستم توسط آن فلاپی ، عمل به روز رسانی را انجام دهید . برای انجام این کار باید خیلی مراقب باشید و توجه کنید نرم افزار مورد نظر شما دقیفا مربوط به نوع بایوس شما باشد و نه مدلهای دیگر آن . ودر غیر این صورت ممکن است بایوس و در نتیجه آن سیستم شما از کار بیفتد و بلا استفاده شود.

از کار انداختن رمز عبور BIOS

 استفاده از  Jumper  ها

ر روی تمام مادربردها یک  Jumper  است که از آن برای پاک کردن  CMOS  میتوانید استفاده کنید.کنار این  jumper  معمولا این عبارت دیده میشود  Clr CMOS.

 
نها کاری که شما میکنید  این است که  jumper  را از پایه  ۱و۲  درآورده و به پایه  ۳و۴  نصب کنید و دوباره به حالت اول برگردانید. شما به همین سادگی میتوانید رمز عبور را پاک کنید.

در آوردن باتری

میتوانید باتری دستگاهتان را که روی مادربرد است درآورده و دوباره جا بیاندازید در این حالت تمام اطلاعات  CMOS  به حالت پیش فرض برمیگردد. ولی توجه داشته باشید که جا انداختن باتری کمی مشکل است.

عوض کردن آی سی  ( Cheap CMOS  )

اگر هیچ یک از روشهای بالا جواب نداد میتوانید آی سی  CMOS  را با یک آی سی از همان نوع عوض کنید یا از نوع برنامه ریزی کنید اینکار ابزار مخصوصی دارد و شرکتهای تعمیر کامپیوتر برای شما اینکار را خواهند کرد .

توجه: برای پیدا کردن آی سی  CMOS  میتوانید به دفترچه مادربرد خود مراجعه کنید.

در این روشها علاوه بر اینکه رمز عبور را پاک میکنید سایر اطلاعات نیز به حالت اولیه برمیگرد ولی نگران نباشید مشکلی نیست و شما میتوانید دوباره مشخصات کامپیوتر خود را در  Setup  وارد کنید.

انواع بوق بایوس ( BIOS BEEP)

این بوق ها در بین شرکت های سازنده به یک استاندارد مشخص نرسیده اند ، بنابراین هر نوع بایوس با بوق های خاص و متفاوتی از دیگد بایوس ها به هشدار کاربران می پردازد . در یک بایوس دو بوق کوتاه نشان از صحت کامل رایانه و در نوع دیگر ناشی از یک اشکال مهم است . بنابر این اولین نکته ای که کاربر موظف به دانستن آن است ، شناخت نوع بایوس و علایم هشدار دهنده آن است .به کسانی که از این اطلاعات نا آگاهند توصیه می شود که به جز آن بوق معمول که هر زمان رایانه را روشن می کنند می شنوند هر بوق دیگری را که جدید بود و ترتیب نامعلومی داشت و در هنگام روشن نمودن رایانه به گوش آن ها رسید جدی بگیرید .نوع بوق را به خاطر سپرده و رایانه را هر چه سریع تر خاموش کنند . زیرا گاهی هشدار برای گرمای بیش از اندازه CPU   است که اگر در خاموش کردن رایانه تعلل شود ممکن است به سوختن CPU  منجر شود . اما در خاموش کردن آنقدر دستپاچه عمل نکنید که با کشیدن دوشاخه از برق بع قطعات دیگر صدمه بزنید .با این تفاسیر شما هم به نتیجه می رسید که کمی در مورد بایوس خود و بوق هایآن تحقیق کنید تا در مواقع لزوم با آگاهی عمل کنید . اگر از بایوس خود اطلایی ندارید به ۳ طریق می توانید از آن آگاه شوید . یکی آن که به راهنمای مادر برد خود رجوع کنید . راه دیگر آن است که به هنگام روشن نمود ن رایانه به نوشته های ظاهر شده دقت کنید مطمئنا نوع آن ذکر خواهد شد اگر درب جعبه ( کیس ) رایانه را باز کنید وبه چیپ ها و IC  های روی مادر برد دقت کنید بر روی بایوس نام آن را نوشته است . بایوس های معروف عبارتند از ،  Award ، AMI ،  phoenix ،  ibm ، Compaq  و …انواع بوق های این بایوس ها بسیارند که من در اینجا به برخی از آن ها در دوع نوع از موارد فوق اشاره خواهیم کرد .

Award BIOS:
در این نوع بوق ها نامحدود نشانه وجود خطا در حافظه اصلی است یا علت آن خرابی RAM   است و یا عدم وجود آن .  یک بوق بلند و دو بوق کوتاه بیانگر و جود اشکال در کارت گرافیک است . ممکن است ناشی از خرابی یا نصب نادرست سخت افزاری باشد در ضمن باید در این مواقع اتصال درست کابل ویدئو یی به نمایشگر نیز بررسی شود . یک بوق بلند و سه بوق کوتاه نیز بیانگر عدم وجود کارت گرافیک  یا وجود اشکال در حافظه کارت گرافیک است . بوق های مکرر و فرکانس های پایین و بالا از وجود اشکال در CPU که یا درست جاگذاری نشده است یا و یا کاملا خراب است . بوق های متمادی و یکنواخت با فرکانس بالا در حین کار با رایانه نیز بیانگر گرمای بیش از حد مجاز CPU است که در صورت عدم اعتنا به ممکن است باعث سوختن آن شود. بایوس های کنونی Award بوق های دیگری ندارد و تمامی آنها به شرح فوق بود .

AMI BIOS:
در این نوع بایوس یک یا دو یا سه بوق کوتا بیانگر اشکالات متفاوت حافظه اصلی است و یک بوق بلند به همراه۳بوق کوتا بیانگر توقف آزمایش حافظه به علت وجود خطا در آن است . اما توجه کنید که یک بوق بلند نشانه سالم بودن تمام قطعات و انجام تمامی آزمون ها است. ۵ بوق کوتاه وجود اشکال در پردازنده را بیان می کند ۸ بوق کوتا و یک بوق بلند به همراه ۸ بوق کوتا هر کدام از وجود اشکالاتی از جانب کارت گرافیک و یا حافظه آن خبر می دهند .

وقتی یک کامپیوتر روشن میشود و آماده برای بالا آمدن میشود و یا وقتی کامپیوتر reset میشود BIOS سیستم شما با عملکردی به نام POST که فکر کنم در اموزش سخت افزار توضیح داده ام به تست کردن سخت افزار سیستم شما میپردازد تا از درستی اتصال انواع device ها مطلع شود .در اینصورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود POST برای BIOS پیغام خطا میفرستد اینکه مثلا کارت گرافیمکی شما با مشکل مواجه است مثلا از جای خودش تکان خورده یا اینکه ram شما با مشکل مواجه شده است بیپ یا همون بوق هایی متداول ارسال میکند و شکا را از ان مطلع میکند بنا بر این بهتر است با اینگونه بوق ها اشنا بشویم تا در صورت هر گونه عیبی خودمان در صورت امکان رفع اشکال کنیم .البته همانطور که گفتم BIOS های سیستم از شرکت های مختلفی تولید میشود که من در اینجا از دو شرکت( AMI American Megatrends International) و Phoenix ذکر میکنم .


AMI Beep Codes

یک بوق : اشکال از DRAM میباشد . بنابراین مشکلی در حافظه سیستم به وجود امده و یا motherboard.

دو بوق: حافظه فاقد تعادل است . تساوی گردش در حافظه به درستی کار نمیکند .

سه بوق: ۶۴ کیلو بایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در دسترس نیست که این هم به RAM بر میگردد.

چهار بوق : تایمر سیستم شما با مشکل مواجه شده است که مانع از درستی همزمان عملکرد motherboard میشود.

پنج بوق : CPU با مشل مواجه است .

شش بوق: ورودیه A20/Keyboard کنترلر ان با مشکل مواجه است IC کنترل کننده keyboard با مشکل مواجه شده است و مانع از ورودیه A20 برای سوییچ کردن پردازنده میشود .

هفت بوق : حافظه مجازی Virtual با مشکل مواجه است .

هشت بوق : حافظه کارت ویدئو مشکل دارد BIOS نمیتواند بر روی فریم های بافر کارت ویدئو بنویسد .

نه بوق : ROM شما مشکل دارد. چیپ BIOS ROM روی motherboard دچار خطا است .

ده بوق : CMOS هم مشکل دارد . سعنی یه چیزی روی motherboard مانه از فعل و انفعال با CMOS میشود .

یازده بوق : کش در level 2 حافظه غش کرده .

یک بوق بلند و دو بوق کوتاه : سیستم ویدئویی مشکل داره .

یک بوق بلند سه بوق کوتاه : بازهم خطا در مورد ۶۴ k میباشد .

یک بوق بلند هشت بوق کوتاه : عملگر تست کردن خطا داره .

بوق مداوم : یا اشکال از RAM یا از ویدئو .


Phoenix Beep Codes

این شرکت از بوق های دنباله دار استفاده میکند من برای مشخص کردن فاصله بوق ها از خط تیره – استفاده میکنم یعنی یک توقف و ادامه یعنی ۱-۲-۳ یعنی اول یک بوق بعد دو بوق بعد هم سه بوق . ویرایش چهارم به پایین این محصول از سه بوق و از ورژن چهار به بالا از چهار بوق استفاده میکند .

ورژن چهار :

۱-۱-۱-۳
یا ۱-۱-۲-۱ : CPU/motherboard مشکل دارد .

۱-۱-۲-۳
یا ۱-۱-۳-۱ یا ۱-۱-۳-۲ یا ۱-۱-۳-۳: motherboard مشکل داره یا یکی از اجزا .

۱-۱-۳-۲
یا ۱-۱-۳-۳ یا ۱-۱-۳-۴ : اشکال از حافظه ۶۴K .

1-1-4-1 
کش در level 2 مشکل داره .

۱-۱-۴-۳ :
اشکال از پورت I/O .

1-2-1-1 :
مدیریت پاور power management .

1-2-1-2
یا ۱-۲-۱-۳ : motherboard .

1-2-2-1
کیبورد

BIOS ROM: 1-2-2-3 

۱-۲-۳-۱ System timer

1-2-3-3 : DMA

1-2-4-1: IRQ

 

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *