سیستم مدیریت محتوا یا سی ام اس (CMS) چیست؟

.سیستم های مدیریت محتوا تحول عظیمی در طراحی سایت بوجود آورده اند، تا قبل از CMS ها برنامه نویسان با مدت زمان بسیار طولانی از ابتدا یک وب سایت را پایه ریزی میکردند و ایجاد هر تغییری در وب سایت هر چند کوچک باید به دست متخصصین این حوزه انجام میگرفت. اما با ظهور سیستم های مدیریت محتوا صاحبان کسب و کارها می توانند به راحتی از طریق دنیای وب با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.

سیستم های مدیریت محتوا دارای دو بخش متفاوت هستند:

  • بخش عمومی(front end): قسمتی از وب سایت که همه کاربران اون رو مشاهده می کنند و به این بخش دسترسی دارند. برای مثال همین صفحه ای که شما از وردپرس نارنجی مطالع میکنید بخشی از فرانت اند سایت می باشد.
  • بخش مدیریت (back end): قسمت مدیریت وب سایت از دسترسی سایر کاربران دور خواهد بود و فقط صاحبان وب سایت میتونن به این بخش دسترسی داشته باشند و تنظیمات سایت را در این بخش انجام دهند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

تا کنون سیستم های مدیریت محتوای مختلفی تولیدشده اند و می توان گفت برای هر کاری یک سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. مثلا سیستم مدیریت محتوای وبلاگ، سیستم مدیریت محتوای فروشگاه ها، املاک ها و ….

سی ام اس ها معمولا با سه نوع مجوز منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرند:

  • تجاری: برای استفاده از سی ام اس های تجاری باید مبلغی را برای خرید مجوز به تولید کننده پرداخت کنید.
  • رایگان: برای استفاده از اینگونه سی ام اس ها نیازی نیست مبلغی به تولید کننده پرداخت شود ولی منبع کدهای این نوی  سیستم ها رمز گزاری شده و نمیتوانید کدهای آنها را تغییر دهید. سورس کد این نوع سیستم ها به صورت جداگانه به فروش میرسند.
  • متن باز: علاوه بر اینکه استفاده از آنها رایگان است میتوانید در کدهای آنها هم تغییرات ایجاد کنید و سورس کد این نوع سیستم ها هم به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. سیستم های مدیریت محتوای جوملا، وردپرس، مجنتو و…. همگی سیستم های متن بازی هستند که وب سایتهای بی شماری به وسیله آنها ساخته شده اند.

شما با توجه به نیازتان میتوانید یکی از این سیستم ها را انتخاب کنید.

سی ام اس های اختصاصی

گرچه سیستم های مدیریت محتوای حاضر نیاز بسیاری از وب سایتها را تامین میکنند ولی بسیاری از شرکتها و ارگانها نیاز دارند که ویژگی هایی را در وب سایتهاشون داشته باشند که سیستم های مدیریت محتوای مجود این نیاز را براشون تامین نمیکند، بنابراین برنامه نویسان سیستم مدیریت محتوای جدیدی را برای این نیازها طراحی و برنامه نویسی می کنند.

هزینه طراحی اختصاصی سیستم مدیریت محتوا بسیار بالا خواهد بود اما امکانات زیادی را به سایت شما اضافه میکند، از جمله:

  • ساخت امکانات جدیدی که در سایر سیستم ها وجود نداره
  • حذف کد های غیر ضروری و افزایش سرعت سایت
  • هیچ کس نرم افزار شما را در اختیار ندارد و از شیوه مدیریت آن اطلاعی به دست نخواهد آورد.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *