نرم افزار مهندسی جهت تهیه نقشه های محاسباتی بتنی در محیط اتوکد

خروجی برنامه : برنامه برای کلیه تیرها و ستونها جزئیات آرماتور بندی را در محیطی کاملا گرافیکی ارائه می دهد . به علاوه کلیه نقشه های اجرایی تیرها و ستونها و همچنین جداول لیستوفر در محیط اتوکد قابل مشاهده هستند .

قابلیتهای برنامه : قابلیتهای مهم این برنامه عبارتند از :

۱- رعایت کلیه ضوابط آیین نامه های ASI وآبا در طراحی و اطلاع تناقضات موجود بین طرح و آیین نامه به کاربر .

۲- امکان تعیین نحوه چیدمان آرماتورها در دو حالت سازه شکل ناپذیر و شکل پذیر متوسط .

۳- امکان تغییر در تعداد و قطر آرماتورهای تیرها ( اصلی ، تقویتی و خاموت )

۴- امکان تغییر قطر خاموت ستونها

۵- محاسبه اتوماتیک طولهای گیر داری و طول وصله آرماتورها و امکان تغییر در طولهای گیر داری و طول وصله آرماتورها توسط کاربر و نمایش این طولها در نقشه های خروجی

۶- ارائه نقشه های اجرای مربوط به تیرها و ستونها ( شامل پلانهای تیر ریزی طبقات، پلان ستون گذاری و نقشه های تیرها و ستونها به همراه مقاطع آنها ) در محیط اتوکد .

۷- شماره گذاری کلیه آرماتورها و محاسبه حجم فولاد مصرفی ( لیستوفر ) و ارائه جزئیات در محیط اتوکد با مقیاس .

مراحل اجرای برنامه :

مرحله اول : در این مرحله در مورد SAP فایلهای *.CON و بعد *.SAP و در مورد ETABS فایلهای *.EKO و *.CNK توسط کاربر فرا خوانی فرا خوانی می شوند . به این ترتیب شکل پلان در هر طبقه توسط برنامه تهیه می شود . ( و در نسخه جدید CONDRAW2000 از خروجی *.TXT مربوط به ETABS سری ۲۰۰۰ نیز استفاده میشود ).

در این برنامه به کاربر این امکان داده می شود که با استفاده از گزینه Reinforcement ( در قسمت options) آیین نامه مورد نظر ، وضعیت شکل پذیری سازه و جزئیات آرماتور بندی را مطابق نظر خود انتخاب کند .

در سمت چپ این صفحه بلوک Frame قابل مشاهده است که در آن شماره قاب و جهت قاب بندی انتخاب شده در راستاهای x-x و y-y وجود دارد و کاربر می تواند با کلیک بر روی پلان نمایش داده شده کلیه تیرهای را که در یک قاب قرار می گیرند مشخص کند .

همچنین در این مرحله کاربر می تواند خطوط آکس بندی مورد نظر خود را مشخص کند .

بعد از آنکه کلیه تیرها توسط کاربر انتخاب شد با کلیک دکمه OK مرحله یک به پایان می رسد .

مرحله دوم : در این مرحله تمامی تیرها در هر طبقه با قاب بندی انتخاب شده در مرحله قبل و با جزئیات آرماتور بندی نمایش داده می شوند .

در این بخش کاربر قادر است با استفاده از بلوک سمت راست صفحه جزئیات آرماتوربندی هر تیر را به صورت مجزا مطابق نظر خود تغییر دهد .

به علاوه در این مرحله کاربر این امکان را خواهد داشت که طول گیر داری مورد نظر خود را معرفی کند .

همچنین در پایان صفحه بلوک اطلاعاتی ERROR وجود دارد که در آن ضوابطی از آیین نامه که در طرح موجود رعایت نشده اند به اطلاع کاربر رسانده می شوند .

مرحله سوم : در این بخش اطلاعات مربوط به ستونها وجود دارد . برنامه مطابق با مقاطع تعریف شده در برنامه ستونها را تیپ بندی کرده و سپس اطلاعات مربوط به هر تیپ ستون شامل جزئیات آرماتور بندی و طول وصله و … به صورت گرافیکی به کاربر ارائه می گردد .

در این مرحله نیز کاربر قادر است قطر خاموتهای برشی ستون را بسته به نیاز خود تغییر دهد .

بعد از آنکه کلیه تغییرات مورد نظر انجام شد با فشار دکمه FINISH فایلی به صورت *.scr که حاوی نقشه های تیرها و ستونها ، پلان تیر ریزی و ستون گذاری ، لیستوفر و همچنین جزئیات مربوط به آرماتورها و خاموتها می باشد ، تهیه می گردد که در محیط اتوکد با اجرای دستور scr و معرفی نام فایل ، فایل مذکور قابل بازیابی و مشاهده خواهد بود .

خروجی های اتوکد :
در فایل خروجی اتوکد نقشه های زیر به کاربر ارائه می گردند :

۱- نقشه کلیه تیرها به همراه مقطع آنها و نمایش محل قطع و طول آرماتورها

۲- نقشه انواع تیپ های ستونها به همراه مقطع ستون و نمایش طولهای وصله

۳- پلان تیر ریزی هر طبقه به صورت مجزا

۴-پلان ستون گذاری

۵- جداول لیستوفر با مقیاس ( آرماتورهای تیر ، آرماتورهای ستون ، خاموتهای تیر و ستون و جدول خلاصه آرماتور )

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *