فیبر تاریک یا دارک فایبر Dark Fiber چیست؟

اما در حال حاضر شیوه ی رایجی از لیزینگ کابل فیبر نوری از سوی ارائه دهندگان سرویس های شبکه نیز محسوب می شود. مفهوم فیبر تاریک که گاهی ممکن است “تاریک” نیز نامیده شود بطور کلی زمانی استفاده می شود که بستر فیبر توسط اپراتور فیبر و نه صاحب ساختار کابل زیر بار می رود.

آشنایی با مفهوم فیبر تاریک
از آنجا که داده ها در کابل فیبر نوری از طریق سیگنالهای نوری منتقل می شوند، خاموشی در آن به معنای عدم انتقال داده است به عبارت دیگر زمانی که هیچ داده ی رد و بدل نشود و کابل فیبر نوری بلا استفاده باشد، با خاموشی مواجه خواهیم بود. از این رو، به کابل ها و زیر ساخت فیبر نوری که مازاد باشند و زیر بار نرفته باشند در اصطلاح رایج “فیبر تاریک” می گویند. فیبر تاریک اساساً زیر ساخت فیبر نوری است که در حال استفاده نیست.

زمانی که فیبر کشی انجام می شود بسیاری از شرکت ها به منظور پاسخگویی به رشد نمایی داده ها در آینده، زیر ساخت ها و کابل کشی خود را بیش از نیاز کنونی خود در نظر می گیرند. این آینده نگری در رابطه با زیر ساخت و پیشرفتهای فنی که در بسته بندی دیتا صورت گرفته نشان دهنده ی ظرفیت اضافی شبکه های فیبر نوری است که مورد استفاده قرار نگرفته است. در نتیجه شبکه های “فیبر تاریک” توسعه داده شدند که از این ظرفیت اضافی استفاده کنند.از اصطلاح فیبر تاریک به منظور تعریفی برای فعالیت اجاره کابل فیبر نوری تاریک توسط ارائه دهندگان و اپراتورهای شبکه استفاده می شود.

یک کلاینت با اجاره ی فیبر تاریک، به جای اینکه پهنای باند را اجاره کند شبکه خصوصی فیبر نوری خود را ایجاد می نماید. شبکه فیبر تاریک، مستقل از شبکه ی اصلی بوده و توسط کلاینت کنترل می شود و نه توسط ارائه دهنده شبکه! شبکه فیبر تاریک را می توان به روش های مختلف Ring، Point to Point و Point To Multipoint پیکربندی نمود.

کلاینت می تواند انتظار داشته باشد با استفاده از فیبر تاریک به عنوان زیر ساخت ارتباطی خود، شبکه ی با عملکرد بسیار بالا، امن و پر سرعت را به دست آورد.
DWDM
نقش مهمی را در توسعه شبکه فیبر تاریک ایفا کرده است. DWDM همان جایی است که سیگنالهای داده مختلف تنها از طریق یک شبکه فیبر نوری بطور همزمان منتقل می شود. اگرچه سیگنالهای داده همزمان انتقال داده می شوند به دلیل اینکه دارای طول موج های مختلف هستند مجزا از هم بوده و با یکدیگر تداخل ندارند.

DWDM
یک روش افزایش پهنای باند است و اجازه می دهد اطلاعات بیشتری از طریق فیبر نوری ارسال شود. به سادگی با DWDM یک فیبر نوری به چندین فیبر مجازی تبدیل می شود.
فیبر تاریک به واسطه ی استفاده از DWDM دارای مزیت های زیادی همچون برق مصرفی کمتر و ظرفیت بالاتر است. علاوه بر این نسبت به شبکه فیبر سنتی اغلب دارای قدرت سیگنال بهتر و مصونیت بیشتر در برابر تداخل می باشد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *