دارک وب (Dark Web) دنیای تاریک آنلاین!

وب تاریک (Dark web) به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همهٔ فعالیت‌های آن غیرقابل ردیابی و شناسایی است. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده که افراد ناشناس آن‌ها را مدیریت می‌کنند، هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو غالبا این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند. دارک وب را وب سایت هایی تشکیل می دهند که برای عموم مردم قابل مشاهده و مشارکت است اما محدودیت هایی برای دسترسی به آنها وجود دارد؛ مانند IP و سرورهای مخفی. حتی برخی از سرورهای موجود در جهان تنها به دارک وب سرویس می دهند. برخی بر این باورند که سرویس دهنده های دارک وب (سرورها) با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند؛ به طوری که برای جلوگیری از ردیابی، IP و حتی داده های Data Base را به طور مداوم با یکدیگر جا به جا می کنند. بدین ترتیب شناسایی مکان و سرویس دهنده اصلی بسیار دشوار می شود. اطلاعات موجود در دارک وب توسط سامانه های رمز گذاری محافظت می گردد و این رمزگذاری ها نیز با یکدیگر متفاوت است؛ در نتیجه با یک رمزگذاری نمی توان به ماهیت محتوای تمامی آنها پی برد. برای دسترسی به اطلاعات آن باید از چندین پِی‌وال‌ها گذشته و از نرم‌افزارهای به خصوص استفاده کرد. برخی سرویس های مهم مانند “هیدن ویکی” (Hidden Wiki) نیز در این بخش حضور دارند. هیدن ویکی یک ویکی مقاوم در برابر سانسور است که به صورت یکی از سرویس های تور (سامانه نرم‌افزاری) اداره می‌شود و هر کسی می‌تواند آن را به صورت ناشناس ویرایش کند. صفحه اصلی این ویکی فهرستی از از لینک‌ها به دیگر وبسایت‌های onion را دربرمی‌گیرد. این سرویس مخفی از دامنه سطح‌بالای ساختگی استفاده می‌کند که تنها می‌توان از طریق تور یا یکی از دروازه‌های تور به آن دسترسی داشت. بخش دیگری از هیدن ویکی وجود دارد که به قسمت سانسور نشده (Uncensored Hidden Wiki) مشهور است، علاوه بر تمامی موارد ذکر شده دارای تصاویری از پورنوگرافی کودکان، کودک آزاری و حتی حیوان آزاری است.

دارک وب از هیچ یک از موتورهای جستجو بهره نبرده و به طور کلی در موتورهای جستجو اثری از آن نیست! باورش سخت است که بیش از ۹۰% از اطلاعات اینترنت در موتورهای جستجو جایی ندارند. این وب سایت ها برای مخفی ماندن هویت خود از نوعی ابزار موسوم به تور (Tor) بهره می برند. طبق آخرین اطلاعات موجود، بسیاری از اطلاعات وب سایت های دارک وب در پایگاه داده هایی همچون LexisNexis ذخیره می گردد. بر اساس تحقیقاتی که توسط نشریه Nature به چاپ رسیده، گوگل هم قادر به ایندکس کردن دارک وب و ردیابی آن نیست. دارک وب و دیپ وب در دو مقوله مهم است؛ دیپ وب دنیایی به نسبت بزرگتر دارد و تمامی وب سایت های موجود در آن قابل ردگیری و جستجو در موتورهای سرچ (Search Engine) نیستند. افزون بر آن دیپ وب شامل اطلاعاتی مانند دیتا بیس وب سایت ها، ایمیل ها و … می گردد. پس دارک وب به نوعی از زیر مجموعه های دیپ وب است. اما دارک وب دارای یک تفاوت تکنیکی بزرگ است؛ دارک وب شامل وب سایت و صفحاتی است که کودک آزاری، مواد مخدر، قمار و… را در بر می گیرد. اتصال به دارک وب یا دیپ وب چگونه صورت می گیرد؟ کاربران این دنیای تاریک در ابتدا نیازمند یک VPN خواهند بود و عموما به وسیله نرم افزار یا مرورگر Tor Browser وارد دارک وب می شوند. پس از اتصال Tor، ادامه اتصال به وسیله دایکتوری ها پنهان صورت می گیرد. در برخی مواقع نیز کاربران با IP و رمزهای عبور اختصاصی به طور مستقیم پس از اتصال Tor وارد دارک وب می شوند. مهمترین دلیل استفاده از VPN جلوگیری از ردیابی IP کاربران است. نیروهای امنیتی در بسیاری از کشورها، کاربران دیپ وب را از طریق دسترسی آنها به Tor شناسایی می کنند. در برخی موارد نیز کاربران IP های یک سرور دیگر در خارج از کشور محل سکونت خود را خریداری کرده و به وسیله آنها به دیپ وب متصل می شوند. این اقدام می تواند کاربران دیپ وب را از شر هکر ها نیز مصون دارد. کاربران در زمان اتصال به دیپ وب میکروفون و وب کم خود را خاموش کرده و جلوی آن را مسدود می کنند. ظاهرا دریافت اطلاعات کاربران از طریق در دیپ وب کار چندان سختی نخواهد بود. (به دلیل مسائل اخلاقی از صحبت در زمینه شیوه های اتصال پرهیز می کنیم).

(مسدود بودن وب کم و خروجی های صوتی نوت بوک مارک زاکربرگ)

 مردم در دارک وب به دنبال چه هستند؟ دارک وب مکان مناسبی است برای هر آنچه که در واقعیت یک رویا به نظر می رسد! به عنوان مثال می توان به بیماران جنسی اشاره کرد. کودک آزاری، حیوان آزاری، تجاوز های وحشیانه که حتی منجر به قتل قربانی می گردد و… از جمله پر طرفدار ترین بخش های دارک وب است. این مبحث به دو نحو قابل اجرا است.

۱-کاربرانی با خرید رمزهای عبور در ساعتی خاص آنلاین شده و همگی به یک وب سایت و یا سرویس دهنده آنلاین متصل می شوند. سپس تصاویر برای همگی به طور مستقیم پخش شده و تماشاگران قادر به درج کامنت هستند. ویدیوهای پخش شده گاها با یک سناریو به درخواست کاربران ادامه پیدا می کند.

۲-ویدیو ها به صورت آفلاین از پیش ضبط شده و سپس در ازای پرداخت هزینه نمایش داده می شوند.

مواد مخدر دیگر تجارت پر سود در دارک وب است. خرید و فروش انواع مواد مخدر به طور کلی و جزئی در دارک وب انجام می شود و این مواد به شیوه های جاسازی شده مانند جاسازی در ادوات موسیقی، خرید های آنلاین روزمره، عروسک و… به دست خریدار می رسد. خرید و فروش سلاح گرم نیز یک تجارت بسیار پر طرفدار است. جالب است بدانید که نه تنها کاربران عادی، بلکه نشانه هایی در دست است که برخی از دولت ها نیز از این بازار سیاه به خرید اسلحه، انواع بمب، مواد منفجره، سلاح های غیر متعارف و… می پردازند. بازار اسلحه بسیار پر درآمد بوده و رد پای دولت ها نیز به خوبی در آن مشاهده می شود. خرید و فروش سلاح می تواند در کشور ثالث صورت گیرد. این اقدام به دلیل حفظ امنیت خریدار و مخفی ماندن اطلاعات وی است. یکی از نکات بسیار مهم در دارک وب آن است که هدایت کنندگان آن هیچگاه حتی در صورت دستگیری به طور کامل معرفی نمی شوند. کوچکترین اطلاعاتی در زمینه هویت احتمالی آنها وجود ندارد. با وجود آنکه برخی از سرورهای سرویس دهنده نیز قابل شناسایی است، اما خبری از جلوگیری آنها وجود ندارد.

فیلم های هالیوودی را جدی بگیرید! در دارک وب می توان به استخدام قاتل پرداخت. استخدام و به کارگیری آدمکش با اهداف تعریف شده نیز از جمله دیگر تجارت های کثیف در دارک وب است. گاها Hitman و شخصی که آن را استخدام می کند، هیچگاه یکدیگر را مشاهده نمی کنند. تنها ماموریت انجام شده و هزینه پرداخت می شود. اما قوانینی محکم نیز در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال نمی‌توان قاتلی را برای به قتل رساندن افراد برتر دنیای سیاست مانند رئیس جمهورها استخدام کرد. در دارک نت برخی شرکت‌های خصوصی و غیرقانونی در حال فعالیت هستند که معتقدند اگر کسانی که کینه‌های شخصی دارند می‌توانند با استخدام قاتل، فرد مورد نظر خود را به قتل برسانند. خرید و فروش اعضای بدن انسان نیز به عنوان یک شاخص مهم و پر درآمد در دارک وب فعالیت می کند؛ اعضای بدن مانند قلب، کلیه، چشم، کبد و… از جمله محصولات مورد تجارت در این بخش است. قربانی های این بخش از دارک وب نیز هیچگاه شناسایی نمی گردند. ارز های تقلبی و جعل اسناد شناسایی و ثبت نیز در دارک وب مشتری و خدمات دهنده های مخصوص به خود را دارند. نسخهٔ جعلی تمامی مدارک مهم از جمله پاسپورت، گواهینامه رانندگی، مدارک شهروندی، کارت شناسایی، مدارک دانشگاهی، مدارک مهاجرتی و حتی کارت شناسایی دیپلماتیک از طریق دارک نت قابل تهیه است.

استخدام هکر ها نیز در دارک وب جایگاه خاصی دارد. برترین هکرهای جهان در دارک وب حضور دارند و پس از یک قراداد کاری، به اهداف مورد نظر حمله می کنند. جالب است بدانید که تا کنون حملاتی موفق آمیز به گوگل و لاکهید مارتین صورت گرفته است که پس از ریشه یابی، پای هکرهای دارک وب به میان آمد است. قاچاقچی های جنسی نیز در این میان بازار سیاه خود را دارند؛ دختران و کودکان دزدیده شده از اقصی نقاط جهان در دارک وب به خرید و فروش گذاشته می شوند. برای فروشنده اهمیتی ندارد که انسان های فروخته شده به چه سرنوشتی دچار می شوند. این افراد در کشورهای نا امن، جنگ زده، درگیر جنگ های داخلی، دولت های کثیف و… زندگی می کنند که توسط تیم های آدم ربایی به آسانی ربوده شده و از کشور خارج می گردند. از جمله دیگر طعمه های قاچاقچی های انسان، مردمی هستند که خواهان خروج غیر قانونی از کشورهای خود هستند. متاسفانه بسیاری از آنها برای فرار از یک وضعیت بد، به بدترین سرنوشت ها دچار می شوند! دزدیده شدن توریست هایی که از دارک وب سر درآورده اند نیز این لیست را تکمیل می کند. به همین علت کشورهای توسعه یافته و امن همواره به مردم خود در زمینه سفر به این کشورها هشدار می دهند. یکی از نکات جالب توجه در زمینه افراد ربوده شده که در دارک وب قربانی شده اند، کمبود شواهد و سرنخ هایی است که منجر به دستگیری مجرمان گردد. خانواده و دوستان این افراد گاها با مشاهده آنها در ویدیوهای دارک وب متوجه دزدیده شدن آنها می شوند.

درگیر مشکلات دارک وب هستند. در گذشته کشورهای اروپای غربی نیز جزئی مهم از داد و ستد های دارک وب بودند که البته همچنان برخی از آنها در آن حضور پر معنی دارند. در برخی از اتصالات دارک وب که از کشور چین صورت گرفته است، نشانه هایی از یک سرور VPN بسیار قدرتمند و سازمان یافته وجود دارد که موجب نگرانی شده است. یکی از نکات جالب توجه در زمینه افراد ربوده شده که در دارک وب قربانی شده اند، کمبود شواهد و سرنخ هایی است که منجر به دستگیری مجرمان گردد. خانواده و دوستان این افراد گاها با مشاهده آنها در ویدیوهای دارک وب متوجه دزدیده شدن آنها می شوند. یکی از دلایلی که دولت در کشورهای توسعه یافته مانند دو کشور مورد اشاره به استراق سمع و رهگیری فعالیت های اینترنتی کاربران می پردازد، همین مسئله است. همانطور که در ابتدای متن نیز بدان اشاره کردیم، موتورهای جستجوی فعلی قادر به پیدا کردن مطالب و محتوای دارک وب نیستند. اما در اواسط سال ۲۰۱۴ یک هکر اولین موتور جستجوی ناشناس و توزیع شده دارک وب با نام Grams را توسعه داد Grams به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند مواد مخدر، اسلحه‌ها و حساب‌های کاربرای به سرقت رفته در وب‌سایت‌های پنهان را جستجو کنند. با این وجود لینک های دارک وب مدام در حال تغییر است و حتی در بسیاری از موارد پس از یک گردهمایی آنلاین، لینک سرویس دهنده به طور کلی نابود می گردد.

و اما یک سوال بسیار مهم در این زمینه وجود دارد؛ نیروهای انتظامی و پلیس قادر به دستگیری هدایت کنندگان نیستند؟ بسیاری از کشورهای جهان بخشی را در پلیس ملی، فدرال، مخفی و سایبری خود تاسیس کرده اند که فعالیت های دارک وب را شناسایی و مجرمان را دستگیر نماید. به عنوان مثال در بخش های فقیر نشیت کشور فیلیپین دزیده شدن کودکان، تجاوز و استفاده های ابزاری در دارک وب امری شناخته شده بود اما به دلیل ضعف امنیتی در این قسمت از کشور، اقدام خاصی در این زمینه صورت نمی گرفت اما به تازگی اخباری در این زمینه منتشر شده است که یک واحد ویژه از نیروهای پلیس فیلیپین برای کنترل اوضاع این مردم سازماندهی شده اند. نیروهای FBI یا پلیس فدرال ایالات متحده نیز به طور مداوم در این زمینه حضور دارند. کشف و ردیابی چند تیم بسیار خطرناک که اعضای بدن دختران را قطع کرده و سپس دختران را به صورت زنده در دارک وب به فروش می رسانند، از جمله آخرین اقدامات FBI در این زمینه بوده است. در نوامبر ۲۰۱۴ بود که FBI و Europol شبکه‌هایی عظیم مخفی شده در شبکه تور که مرتبط با مواد مخدر و پول شویی بودند را نابود کردند. در این مجموعه سه سایت بزرگ و معروف از ۶ سایت مرتبط با مواد مخدر قرار داشتند. با این وجود این اقدامات به هیچ وجه از سرعت رشد دارک وب جلوگیری نکرده و تنها مانند مسکن های موقتی است. از آنجایی که دارک وب دارای درآمد سرشاری است، برخی از دولت ها به طور مخفیانه آن را حمایت می کنند. کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و اروپایی شرقی در ظن این اتهام قرار دارند. برخی کشوهای آسیایی از جمله کشورهای پر جمعیت نیز مدت هاست که لیست پر طرفدارترین کاربران دارک وب قرار دارند. ردگیری دارک وب به دلایلی که در طول متن به آن اشاره کردیم، کاری دشوار و گاها غیر ممکن است. دارک وب تنها زمانی نابود خواهد شد که کاربران دست از پشتیبانی آن بردارند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *