آموزش کامل نرم افزار دیتابین

در ادامه چکیده این آموزش که براساس آمار معدن مس سونگون و با داده های واقعی می باشد آورده شده است . این آموزش کاملا کاربردی بوده و مصور و در یک کلام عالی است .برای خرید این آموش مبلغ ۲۰ هزار تومان به حساب زیر وارد کرده و یک نظر با کد تراکنش مبلغ ارسالی  و ایمیل خود را بفرستید .

ساخت مدل بلوکی زمین شناسی با نرم افزار data mine

ساخت مدل بلوکی اقتصادی و برنامه ریزی تولید با نرم افزار NPV SCHEDULER

۲-۱-  وارد کردن بلوک مدل زمین شناسی از DATA MINE

وارد کردن پارامتر های اقتصادی

 محدوده نهایی معدن (Ultimate pit limit)

تعیین تعداد پوش بک ها

زمان بندی، SCHEDULES

بردن مدل بلوکی محدوده نهایی به DATA MINE و طراحی پیت

چکیده

با توجه به وجود معادن بزرگ رو باز مس در ایران و همچنین قرار گرفتن ایران در کمربند مس جهانی و ارزش فراوان فلز مس در صنایع مختلف، معدن مس سونگون که دومین معدن روباز بزرگ مس در ایران است برای طراحی با نرم افزار data mine انتخاب شد.

بعد از تهیه مدل بلوکی زمین شناسی در data mine، این مدل برای ساخت مدل بلوکی اقتصادی و تعیین محدوده نهایی آن به نرم افزار NPV برده شد. با در نظر گرفتن قیمت مس ۷۵ درصد قیمت روز و همچنین هزینه های عملیاتی استخراج و فراوری به ترتیب ۲٫۵ و ۴٫۵ و همچنین بازیابی ۸۸ درصد میزان تناژکانسنک مس قابل بازیابی حدود ۹۰۰ میلیون تن و همچنین عیار حد سر به سری معدن ۰٫۱۳ درصد محاسبه شد. همچنین عیار متوسط معدن برابر با ۰٫۵۴ برآورد شد. همچنین با نرخ نولید سالیانه ۲۰ میلیون تن عمر معدن حدود ۷۵ سال تخمین زده شده است.

 مقدمه

کانسار مس سونگون از نوع پرفیری می باشد که در شمال شرقی غربی ایران و درشرق استان آذربایجان قرار گرفته است و در حدود ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است. متوسط ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۲۰۰۰ متر می باشد. این معدن در محدوده  روستای تخریب شده سونگون واقع شده که نام معدن نیز از این روستا گرفته شده است. از لحاظ زمین شناسی در کمربند جهانی مس واقع شده و مهمترین زون های این منطقه سوپرژن و هیپوژن می باشد. در زون کانی سازی سوپرژن در این منطقه کانی غالب کالکوسیت می باشد. کانی‏های اولیه نظیر کالکوپیریت، بورنیت و کمی‏ کالکوزیت به همراه پیریت نیز به صورت انتشاری و رگچه‏ای در منطقه هیپوژن متمرکزند.

اطلاعات مربوط به نرم افزار data mine معمولا از گمانه های اکتشافی که در منطقه مورد نظر زده می شود بدست می آید این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:

  • مختصات (x,y,z) دهانه گمانه
  • آزیموت مربوط به هر گمانه
  • نوع سنگ و تغییرات آن در طول گمانه های اکتشافی
  • عیار فلزات مورد نظر در طول هر گمانه
  • مشخصات توپوگرافی منطقه

برای طراحی معدن سونگون نیز پنج نوع داده از گمانه های زمین شناسی بدست آمده به عنوان ورودی نرم افزار data mine استفاده شده است که شامل موارد زیر می باشد:

  • فایل Collars ، مختصات (x,y,z) دهانه گمانه را نشان می دهد.
  • فایل Survey، آزیموت و شیب مربوط به هر گمانه را نشان می دهد.
  • فایل Assay، عیار فلزات مورد نظر در طول هر گمانه را نشان می دهد.
  • فایل Geology، نوع سنگ و تغییرات آن در طول گمانه های اکتشافی را نشان می دهد.
  • فایل Topo، مشخصات توپوگرافی منطقه را نشان می دهد.

برای اکتشاف این معدن ۱۵۰ چال اکتشافی حفر گردیده و فاصله چال ها از همدیگر ۱۰۰ متر می باشد.

 ۱-    ساخت مدل بلوکی زمین شناسی با نرم افزار data mine  

بعد از وارد کردن و validate  داده ها، فایل خروجی،  holes نامیده شد که این فایل شامل ۲۸۳۱۹ نمونه می باشد. سپس این فایل در مرحله ترکیب داده ها که طول ترکیب برابر با ۱۲٫۵ متر(ارتفاع پله) می باشد به عنوان ورودی برای composit down drill holes استفاده شد و خروجی این مرحله composite  نامیده شد. خروجی این فایل ۵۰۴۳ نمونه کامپوزیت شده است.  

 نرم افزار مفید و کاربردی که امکان مشاهده، ویرایش و سازماندهی پایگاه های داده می کند. همچنین از محصولات Microsoft Office یعنی Microsoft Access, Microsoft Excel و همچنین MySQL, SQL Server, SQLite, Oracle, PostgreSQL و برناه های از این قبیل پشتیبانی می کند.
به کمک این نرم افزار شما می توانید پایگاه داده ها ، جداول طراحی ، ساخت ویرایش داده ها ، داده ها صادرات ، اسکریپت تولید و اجرا گذاشتن آن را انجام دهید.از آن جایی که این نرم افزار نیاز به نصب ندارد شما می توانید فایل اجرایی را در هر جای هارد دیسک قرار دهید و هرگاه به آن نیاز داشتید می توانید از آن استفاده نمایید، همچنین شما می توانید این برنامه را بر روی فلش مموری قرار دهید و هرگاه خواستید آن را اجرا کنید.این نرم افزار دارای رابط کاربری ساده می باشد و پایگاه داده می تواند ساخته شود و با یک مرورگر اجرا شود.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *