فایل Desktop.ini چیست و چگونه کار میکند

ویندوز از چندین استاندارد برای فایل های INI. استفاده می کند تا اطلاعات پیکر بندی کامپیوتر را ذخیره کند. فایل هایی که این اطلاعات را نگهداری می کنند عبارتند از :
WIN.INI, SYSTEM.INI, PROGMAN.INI, PROTOCOL.INI, SHARED.INI, WINFILE.INI, CONTROL.INI, SCHDPLUS.INI
نرم افزارهای تحت ویندوز هم بعد از نصب شدن ممکن است قسمتهایی به WIN.INI اضافه کنند و همچنین خود فایل های INI. به دایرکتوری ویندوز اضافه کنند.
ایجاد تغییرات در فایل های INI.
چون فایل های INI. از یک متن ساده استفاده می کنند. بوسیله یک برنامه متنی ساده مانند Notepad می توانند ویرایش شوند.

روشن و خاموش سازی خودکار سیستم با Auto Power-On & Shutdown ۲.۲۰

Auto Power-On & Shutdown نرم افزاری کاربردی جهت روشن و خاموش کردن سیستم در ساعت خواص و طبق برنامه می باشد. با استفاده از این نرم افزار شما قادر خواهید بود تا سیستم خود را برنامه ریزی نمایید تا در ساعاتی مشخص شروع به کار کند یا در ساعتی خاص خاموش گردد.
امکانات منحصر به فرد نرم افزار Auto Power-On & Shutdown ۲.۲۰ :
۱) Resume From Power-Off State : این نرم افزار پس از تنظیم زمان ویژه روشن شدن سیستم شما را در حالت Hibernate خاموش می کند و تا درست سر تاریخ مشخص شده و ساعت تعیین شده سیستم شما را راه اندازی نماید.
۲) Wake up From Sleep Mode : با این نرم افزار همچنین می توانید تعیین کنید تا سیستم شما در زمانی معین از حالت Stand By خارج گردد و آماده به کار گردد.
۳) Task Schedule : یکی از بهترین امکانات این نرم افزار امکان تعیین اجرای دستوری خواص در ساعتی معین می باشد. به عنوان مثال شما می توانید تعیین نمایید تا سیستم پس از راه اندازی آهنگ خواصی را اجرا نماید و یا وارد وب سایت خواصی گردد !
ویژگی های کلیدی نرم افزار Auto Power-On & Shutdown ۲.۲۰ :
کنترل کامل سیستم و خاموش و روشن کردن آن در ساعت و تاریخ خاص
امکان Stand By کردن سیستم در ساعت تعیین شده
ابزار ویژه تنظیم دستورکار حهت انجام اعمال خاص پس از راه اندازی خودکار سیستم
پشتیبانی از ویندوز های : ۲۰۰۰، ایکس پی و ویستا
نصب و راه اندازی آسان
محیط ساده و کاربرپسند
و

به طور کلی هر پوشه در ویندوز با آیکون و مشخصات خاصی نمایش داده میشود مثلا پوشه Music با آیکون آهنگ و پوشه Pictures با آیکون عکس نمایش داده میشود، حال چگونه این پوشه ها دارای آیکون مشخصی میباشند در حالی که پوشه های عادی ویندوز هیچ آیکون خاصی ندارند در ادامه با تی ام ال منیجر همراه باشید تا رابط پوشه ها را با فایل Desktop.ini در ویندوز برسی کنیم.

فایل Desktop.ini یک فایل مخفی سیستمی برای نگهداری اطلاعات مربوط به آرایش پوشه ها میباشد، به طور کلی اگر طرح یا تنظیمات یک پوشه را تغییر دهید به صورت خودکار یک فایل Desktop.ini برای ذخیره این تغییرات درست میکنید. مثلا اگر برای یک پوشه آیکون بگذارید در واقع شما یک فایل Desktop.ini برای آن پوشه ساخته اید.

آیا میتوان فایل Desktop.ini را حذف نمود؟

به صورتی عادی شما میتوانید فایل Desktop.ini را از هر پوشه ای حذف کنید اما با این عمل تغییرات ظاهری آن پوشه را هم از بین خواهید برد. برای مثال اگر برای یک پوشه آیکون انتخاب کرده باشید، با حذف فایل Desktop.ini از آن پوشه، آیکون پوشه هم به حالت اولیه باز میگردد.

نحوه حذف فایل Desktop.ini

برای حذف فایل Desktop.ini کافیست روی آیکون آن کلیک راست نموده سپس از منوی باز شده روی Delete کلیک کنید، یا فایل Desktop.ini را انتخاب کرده سپس کلید Delete را از روی کیبورد برای حذف آن بفشارید.

نکته: فایل Desktop.ini یک فایل مخفی سیستمی میباشد و به صورت عادی قابل مشاهده نیست. برای نمایش این فایل باید تیک مربوط به گزینه فایل های مخفی سیستمی را از تب View در پنجره Folder Option بردارید. میتوانید از آموزش مخفی سازی فایلها و پوشه ها برای این کار استفاده کنید.

آیا میشود از ساخت خودکار فایل Desktop.ini جلوگیری نمود؟

سیستم عامل ویندوز به صورت خود کار برای ذخیره تغیرات ظاهری پوشه ها فایل Desktop.ini را درست میکند. و شما نمیتوانید ساخت خودکار این فایلها را در ویندوز متوقف کنید. چرا که این عمل بخشی از برنامه ریزی سیستم عامل میباشد. ولی به صورت عادی میتوانید فایل Desktop.ini را از هر پوشه ای حذف کنید اما پس از اعمال اولین تغییر ظاهری در پوشه، فایل Desktop.ini دوباره ساخته خواهد شد. بهترین راه برای دیده نشدن این فایل مخفی نمودن فایلهای سیستمی میباشد.

آیا فایل Desktop.ini ویروس میباشد؟

خیر فایل Desktop.ini ویروس نمیباشد. اما بعضی از ویروس ها از توانایی های این فایل برای منافع خود سوء استفاده میکنند. اگر فکر میکنید سیستم شما ویرسی شده میتوانید از آنتی ویروس مناسبی در این زمینه استفاده کنید.

در صورتی که هر سوال یا انتقادی در این زمینه داشتید تی ام ال منیجر رو از محبت خودتون دریغ نکنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *