چگونه اطلاعات CD و DVD خش دار را بازیابی و مشکل خوانده نشدن آن را رفع کنیم؟

قبل از اینکه از برنامه های میانجی استفاده کنید بهتر است روش های زیر را که به صورت دستی می توانید سی دی ها و دی وی دی خای خش دار خود را بازیابی کنید را اجرا کنید. به طور مثال اگر سی دی و دی وی دی شما خط و خش زیادی نداشته باشد، گرد و غبار و چربی بر روی سطحش، از اجرا شدن درست سی دی جلوگیری می کند. بنابراین تمیز کردن CD یا DVD باید اولین اقدام شما باشد که می توانید از صابون مایع و آب برای شستشو استفاده کنید یا از الکل به جای آب استفاده کنید.

هرگاه که خواستید سی دی را پاک کنید، این کار را از مرکز لوح فشرده به صورت مستقیم به سمت لبه های آن انجام دهید تا از ایجاد خش بیشتر جلوگیری شود و هرگز از پارچه یا حوله برای خشک کردن CD استفاده نکنید بلکه لوح فشرده را تکان دهید تا قطره های آب از آن جدا شود و سپس در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.  در ادامه روش های دیگر دستی و روش های دیگری که برای خوانده نشدن سی دی و دی وی دی استفاده می شود را توضیح خواهیم داد.

تعمیرات دستی برای رفع مشکل نخواندن دی وی دی و سی دی در لپ تاپ

برای اینکه هرگونه خراشیدگی کوچک بر روی فویل سی دی یا دی وی دی مشخص شود، سطح براق سی دی یا دی وی دی را زیر نور لامپ بررسی می کنیم تا حتی اگر کوچکترین قسمتی از فویل CD از بین رفته بود، آن را بیابیم. سی دی را در همان طرفی که نوشته ها قرار دارند قرار می دهیم و با یک ماژیک وایت برد قسمتی از فویل سی دی/ دی وی دی را که از بین رفته رنگ می کنیم. از دو تکه “چسب نواری کاغذی” استفاده کنید و هر دو را در محل رنگ شده بر روی هم بچسبانید. این سی دی/ دی وی دی ممکن است در درون دستگاه صدای زیادی ایجاد کند اما در ۷۰ در صد موارد قسمت خراب را تعمیر می کند.

روش دیگر بازیابی اطلاعات سی دی شکسته و.. استفاده از خمیر دندان برای پولیش کردن خش های سی دی/ دی وی دی است که تنها به خمیردندان و یک دستمال نرم‌ احتیاج دارید. کمی خمیردندان را روی دستمال و یا پارچه پخش کنید و سپس به حالت دایره‌ ای صفحه خش‌دار را با دستمال پولیش کنید. هنگامی که خش‌ها از بین رفتند، CD یا DVD را با آب بشورید. لوح فشرده را تکان دهید تا قطره های آب از آن جدا شود و سپس در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

ریکاوری اطلاعات و کپی سی دی های خشدار با برنامه های میانجی در ویندوز

برنامه های زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد که شما می توانید برای خوانده نشدن دی وی دی/ سی دی استفاده کنید که امروز ما در نرم افزار Unstoppable Copier را به شما کاربران عزیز آموزش خواهیم داد. Unstoppable Copier نرم افزاری کم حجم و Portable جهت گرفتن کپی ( بازیابی اطلاعات ) از CD های خراب و خش دار میباشد.

همه ما بارها شاهد بوده ایم که که ویندوز در مواجهه با سی دی هایی که با خرابی فیزیکی روبرو شده اند عمل کپی را متوقف ساخته و پیغامی مبنی بر Can’t Access و یا عدم دسترسی را نمایش می دهد. برای شروع کپی اطلاعات از سی دی های خش دار،  برنامه را دانلود و باز کنید سی دی خراشیده را در درایو کامپیوتر خود قرار دهید و صبر کنید تا دستگاه CD را تشخیص دهد. بعد روی دکمه Browse در کنار باکس Source کلیک کنید و درایو سی دی را انتخاب کنید.

حالا شما باید مکانی را که فایل های شا آنجا ذخیره می شود را انتخاب کنید. دوباره روی دکمه Browse کلیک کنید به طور مثال ی توانید فایلی که در دسکتاپ ایجاد کرده اید را انتخاب کنید.

برای شروع فرایند نجات اطلاعاتتان روی copy کلیک کنید، شما می توانید پیشرفت فایل ها را در پنجره اصلی برنامه همراه با یک نوار پیشرفت مشاهده  کنید.

در پایین پنجره، شما می توانید اطلاعات خاصی را در مورد تعداد فایل ها آسیب دیده و تعداد فایل هایی که نرم افزار بازیابی می کند را مشاهده کنید.

توجه: بسته به میزان آسیب دیدگی سی دی شماف فرایند ممکن است طول بکشد و همچنین درایو سی دی ممکن است صداهای عجیب و غریبی تولید کند.

هنگامی که فرآیند کامل شد، تمام فایل های ذخیره شده خود را در پوشه مورد نظر خود پیدا خواهید کرد.

برنامه های میانجی دیگر برای حل مشکل خوانده نشدن سی دی

اگر شا با برنامه Unstoppable Copier کار نمی کنید، می توانید گزینه های دیگری را برای بازیابی اطلاعات دی وی دی های خراب بررسی کنید.

کپی برداری از اطلاعات سی دی ها و دی وی دی های خش دار با برنامه Recovery Toolbox for CD

CD Recovery Toolbox از ابزارهای سریع ، ساده و رایگان جهت بازیابی اطلاعات موجود بر دیسکهای نوری CD/DVD خراب ، قدیمی و خش دار میباشد. نزدیک دو دهه پیش و در ابتدای ظهور دیسکهای نوری تصور بیشتر استفاده کنندگان از این ابزار جدید بر آن بود که ، ثبت اطلاعات بر روی Compact Disc راهی برای حفظ اطلاعات در زمان طولانی و یا نامحدود میباشد ولی بزودی مشخص گردید متاسفانه عمر دیسکهای نوری حتی در بهترین شرایط نگه داری و استفاده از مرغوبترین مواد جهت ساخت آن از یک دهه تجاوز نخواهد کرد. اکنون نیز که سالها استفاده گسترده از سی دی و دی وی دی میگذرد دوستان بسیاری هستند که دارای تعدادی دیسک نوری غیر قابل استفاده میباشند و دل کندن از اطلاعات موجود بر آنها نیز گاه قدری مشکل میباشد. با استفاده از این برنامه می توانید اطلاعات خود را نجات دهید.

بازیابی اطلاعات از سی دی و دی وی دی هایی که خوانده نمی شوند

برنامه دیگری که می توانید به کمک آن اطلاعات خود را از روی سی دی های خش دار بازیابی کنید برنامه CDCheck است، که برای ۳۰ روز رایگان است. به کمک این برنامه فایلها و فولدر های موجود در CD ، DVD و همچنین هارد را بازیابی و در محل دلخواه ذخیره کنید. البته این برنامه فقط فایلها و فولدر هایی را بازیابی می کند که غیر قابل کپی شدن و به اصطلاح فاسد هستند و نه فایلهای پاک شده. همچنین از این برنامه می توانید برای بررسی صحت و سلامت  CD و DVD که رایت می کنید استفاده نمایید.

رفع مشکل نخواندن دی وی دی و سی دی در لپ تاپ با نرم افزار IsoBuster

شاید شما هم از این که اطلاعات مهم ی از قبیل نرم افزار ،فیلم و عکس و … را روی یک CD / DVD / BD / HD DVD ذخیره کرده باشد ولی به علت اینکه دنیای از خش CD … شما را فرا گرفته و برای شما غیر قابل استفاده شده ناراحت شده باشید. با استفاده از نرم افزار IsoBuster علاوه بر بازگردانی اطلاعات آسیب دیده میتوانید از دست قفل های حجمی و کارکتری نیز در امان باشید و به راحتی آنها را رایت کنید. قابلیت بسیار خوبی که به این ورژن نرم افزار اضافه شده پشتیبانی از DVD و BD ها و به طور کلی CD / DVD / BD / HD DVD می باشد.

با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر شد شما به راحتی می توانید اطلاعات مهم تان را از سی دی و دی وی دی های خش دارتان بازیابی کنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *