فروم چیست؟

انجمن های اینترنتی ، باچت روم ها فرق دارند. در چت روم ها پیام ها معمولا بیشتر از یک خط نیستند و بطور موقت آرشیو می شوند. همچنین بر اساس تنظیمات سطح دسترسی یک کاربر یا انجمن ، یک پیام ممکن است نیاز به تائید توسط مدیر داشته باشد تا قابل مشاهده باشد. انجمنها دارای مجموعه ای خاص از اصطلاحات مشترک با آنها هستند ، مثلا single conversation ( گفتگوی منفرد ) را thread یا تاپیک می نامند.

 یک انجمن گفتگو ، ساختار سلسله مراتبی یا شبه درختی دارد : یک انجمن می تواند شامل تعدادی زیرز انجمن باشد که هر کدام از این زیر انجمن ها می توانند چندین تاپیک داشته باشند. درون تاپیک انجمن ، هر گفتگویی که آغاز شود thread نامیده می شود ، و توسط بسیاری از افراد بطور دلخواه می تواند پاسخ داده شود.

بسته به تنظیمات انجمن ، کاربران می توانند ناشناس یا در انجمن ثبت نام کرده باشند و سپس برای ارسال پیام وارد سایت شوند.
تاریخچه
انجمن مدرن از تخته بولتن ها ، و به اصطلاح سامانه های کنفرانس رایانه ای ریشه گرفته اند.
انجمن های اینترنتی اولیه می توانستند بصورت نسخه اینترنتی فهرست پست الکترونیکی یا گروه های خبری ( از قبیل Usenet ) توصیف شوند ؛ به افراد اجازه می دادند که پیام ارسال کنند یا روی پیام های دیگر کامنت بگذارند. تغییرات بعدی گروه های خبری یا لیست های منفرد متفاوت را شبیه سازی می کردند ، بیش از یک انجمن ارائه می دادند که هر انجمن به موضوع خاصی اختصاص داشت.
انجمن های اینترنتی در کشور های توسعه یافته فعال هستند. در بزرکترین انجمن اینترنتی ژاپن یعنی ۲Channel روزانه بیش از دو میلون پیام ارسال می شود. در چین نیز در انجمنی مثل Tianya Club چندین میلیون پست وجود دارد.
بسیاری از سیستم های انجمن اولیه بر اسا سیستم انجمن – سیاره بودند ، در ابتدای ۱۹۷۰ توسعه داده شده اند ، EIES system اولین بار در سال ۱۹۷۶ عملیاتی شد و KOM system در سال ۱۹۷۷ راه اندازی شد.
یکی از اولین سایت ها یانجمنی که تا به امروز نیز فعال است ، Delphi Forums است که قبلا Delphi (online service) نامیده می شد. خدماتی با چهار میلیون عضو از سال ۱۹۸۳.
انجمن ها عملکردی شبیه به شبکه های bulletin board systems و Usenet  دیال آپ دارند که اولین بار در ۱۹۷۰ شروع بکار کردند. شروع فعالیت انجمن های تحت وب جدید به سال ۱۹۹۴ بر می گردد که فعالیت آنها با شروع پروژه ی WIT از W3 Consortium ( کنسرسیوم جهانی وب ) همزمان بود. شبیه به virtual community که اغلب مثل انجمن هایی که کاربران معمول دارند توسعه می یابند.تکنولوژی ، بازی های ویدئویی ، وزش ، موسیقی ، مد ، دین و سیاست از موضوعات مورد علاقه ی انجمن ها هستند ، اما انجمن هایی برای تعداد بسیار زیادی از تاپیک ها. اصطلاحات اینترنت و تصویر ماکرو محبوب در سراسر اینترنت فراوان و به طور گسترده ای در انجمن های اینترنتی استفاده می شود.
در اینترنت بسته های نرم افزاری انجمن ساز متنوع بسیاری که با زبان های مختلف برنامه نویسی نوشته شده اند موجود است ، از قبیل PHP ، Perl ، Java و ASP . پیکربندی و ثبت پست ها می تواند در فایل های متنی یا در پایگاه داده ذخیره شوند. هر بسته ی نرم افزاری خصایص متفاوتی ارائه می کند ، از ابتدایی ترین ویژگی ها که پست های صرفا متنی فراهم می کنند تا بسته های نرم افزاری پیشرفته تر که پشتیبانی از محتوای چند رسانه ای و کدهای شکل دهی ( معمولا با نام BB Code شناخته می شوند ) را پشتیبانی می کنند.
چندین اپلیکیشن وب دیگر وجود دارد ، از قبیل نرم افزار وبلاگ که ترکیبی از خصایص انجمن ها هستند. کامنت های WordPress در پایین پست بلاگ گفتگوی یک جانبه (single-threaded ) از هر پست بلاگ داده شده را فراهم می کند. از سمت دیگر Slashcode پیچیدگی بیشتری دارد ، امکان گفتگوی چند جانبه (fully threaded ) به همراه سامانه ی اداره قوی مثل بسیاری از ویژگی های ظاهری موجود برای کاربران انجمن را ارائه می دهد.
ساختار
یک انجمن شامل ساختار فایلی شبه درختی است. انتهای بالایی آن ” مجموعه ها ” است. یک النجمن می تواند به چند مجموعه ی مرتبط با موضوع تقسیم شود. زیرز انجمن ها تحت مجموعه ها هستند و زیر انجمنها می توانند به نوبه ی خود دارای زیر انجمن های دیگری نیز بلشند. تاپیک ها ( معمولا thread ( تریت ) نامیده می شوند در پایین ترین سطح زیر انجمن ها می آیند و مکان هایی که تحت آن کاربران می توانند گفتگو ها یا پست های خود را شروع کنند.
بطور منطقی انجمن ها بر اساس مجموعه ای بی انتها از تاپیک های معمول سازماندهی شده است ( معمولا بهمراه یک تاپیک اصلی ) که توسط گروهی که ” کاربران ” شناخته می شوند هدایت و بروز رسانی می شود ، و توسط گروهی که ” مدیران ” شناخته می شوند اداره می شود. همچنین می تواند دارای ساختار تصویری باشد. تمام برگه های پیام یکی از سه سه شکل نمایشی ممکن را استفاده خواهند کرد. هر کدام از سه شکل نمایشی تخته پیام های اولیه :
تریت نشده / نیمه تریت / کاملا تریت , دارای مزایا و معایب خودشان هستند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *