کابل HDMI (اچ دی ام آی) چیست؟ / انواع کابل HDMI

پورت HDMI برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ طراحی و در سال ۲۰۰۳ عرضه عمومی شد. این رابط اولین و تنها پورت مستقل بین چند شرکت است که در سال ۲۰۰۳ توسط کمپانی های Hitachi، Silicon Image، Philips، Panasonic و Sony و با مشارکت مالی و تکنولوژی این شرکت‌ها ایجاد شد. HDMI درواقع مخفف عبارت (HighDefinition Multimedia Interface ) می باشد که در زبان فارسی به عنوان رابط چندرسانه‌ای اچ‌ دی یا رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالا هم نام برده می شود.

یکی از ویژگی HDMI که باعث شده تصاویری با کیفیت بالایی ارئه دهد این است که دستگاه فرستنده باید قابلیت ارسال اطلاعات به صورت غیر فشرده را داشته باشد و هم دستگاه گیرنده بتواند آن را دریافت کند. این عدم فشرده سازی باعث افزایش کیفیت نمایش تصاویر می شود. دستگاه هایی که پورت HDMI دارند را اچ دی (HD) یا فول اچ دی (Full HD)می گویند.

با آمدن پورت HDMI، می توان گفت که کابل های S-Video و DVI از رده خارج شده اند.
درحقیقت آنچه یک پورت
HDMI انجام می‌دهد، به وسیله سه کابل Component-video و شش کابل انتقال صدای آنالوگ انجام‌ پذیر است.

با این سیستم، کاربران خانگی می توانند تنها با یک کابل، تصاویر و صدای دیجیتال را به بهترین شکل ممکن دریافت نمایند و دارای یک سینمای خانگی با بهترین کیفیت باشند.با استفاده از کابلهای HDMI شما می توانید بهترین کیفیت صدا و تصویر را از تلویزیون HD خود دریافت نمایید که برای پخش فیلم های Blue ray و HD-DVD بسیار مهم و ضروری می باشد.

مشخصات فنی HDMI

این پورت امکان انتقال تصاویر با وضوح بیش از ۱۰۸۰ پیکسل و سرعت ۶۰ فریم در هر ثانیه را داشته و صدا را در هشت کانال با فرکانس  ۱۹۲ کیلوهرتزی منتقل می‌کند. پورت HDMI در سال‌های اخیر در دستگاه‌های دیجیتال مانند سینمای خانگی، تلویزیون‌های با وضوح تصویر بالا (HDTV)، دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال و به کار می‌رود. این پورت مانند پورت USB در اندازه کوچکتر یا mini HDMI هم وجود دارد که غالبا در محصولات و دستگاه‌های کوچک قابل حمل به کار برده می‌شود. HDMI هشت کانال صوتی را تا ۱۹۲kHz انتقال می دهد و تمامی فرمت های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می نماید.

سرعت بالای انتقال اطلاعات تنها ویژگی مفید HDMI نیست. HDMI از مکانیزمی به نام CEC پشتیبانی می کند که امکان کنترل وسایل الکترونیکی را از طریق این پورت فراهم می کند. از طریق این درگاه می توان به دستگاه مورد نظر فرمان داد.

کابل HDMI از تجمع ۱۹ سیم در یک کابل ساخته شده است و قابلیت انتقال داده را با سرعت ۵ گیگا بایت در ثانیه را دارد. همچنین پورت HDMI دارای ۱۹ پین می باشد و از یک محافظ Copyright هم بهره می برد.

در رابط های ویدیوئی قبلی، همیشه کابل های صدا جدا بودند، اما در HDMI به دلیل وجود پهنای باند وسیع تر دیگر نیازی به کابل صدا نیست. HDMI به غیر از کانال های ویدیوئی با داشتن ۸ کانال مجزا برای انتقال صدای غیر فشرده، نیاز کاربر از چند کابل را رفع می کند. با وجود رابط HDMI تنها یک پورت و یک کابل می تواند تمام انتقال های صوتی و تصویری را انجام دهد.

HDMI از فرمت های استاندارد ویدیوئی، ویدیوهای با کیفیت و اچ دی (HD) پشتیبانی می کند. از سال ۲۰۰۵ به بعد تلویزیون های جدید با ورودی HDMI ساخته وعرضه می شوند.

این کابل به طور موثری مثل یک لوله عریض می باشد که می تواند حجم بالایی از اطلاعات دیجیتال را بین دو منبع منتقل نماید. کابلهای HDMI در ویرایش جدید خود تا ۱۰Gbps  پهنای باند را ارائه می دهد، یعنی این کابل می تواند حتی بیش از یک سیگنال ویدیو HD را به همراه هشت کانال صدای ۲۴ بیت فشرده نشده با کیفیت بالا را انتقال دهد، به عبارت دیگر هنگام انتقال هیچ تبدیلی (تبدیل آنالوگ به دیجیتال و برعکس) و یا هیچ فشرده سازی که باعث افت یا تاثیر منفی بر روی سیگنال باشد، انجام نمی پذیرد و تمامی این ها فقط بر روی یک کابل ارسال می گردد.

انواع رابط HDMI:             

HDMI 1.0:

این رابط در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه گردید که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

۱-انتقال بیش از ۱۶۵ میلیون پیکسل در ثانیه برای فرمت های تصویری

۲-انتقال ۷ کانال صدا با دقت ۲۴ بیت و ۱۹۲ کیلوهرتز

۳-دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر نرخ انتقال اطلاعات ۴۹۰ مگابایت در ثانیه

HDMI 1.1:

این رابط که در سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه گردید، از مشخصه زیر پشتیبانی می کند:

پشتیبانی از تکنولوژی های محافظتی در فرمت DVD Audio

سایر مشخصات، همانند نسخه قبلی می باشد.

HDMI 1.2:

این رابط در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه گردید، که از مشخصات زیر پشتیبانی می کند:

۱- امکانات ارتباط به منابعی مانند کامپیوتر

۲- پشتیبانی از منابع صوتی و تصویری با ولتاژ پایین

۳- قابلیت پشتیبانی از دیسک های نوری Super Audio

سایر مشخصات، همانند نسخه قبلی می باشد.

HDMI 1.3:

این رابط در سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه گردید که دارای مزایای کلی زیر است:

۱-    دارای کابل تک برای انتقال صدا و تصویر با حداکثر پهنای باند ۱٫۰۲ گیگابایت در ثانیه

۲-    افزایش عمق رنگ (پشتیبانی از دقت ۳۶، ۳۰ و ۴۸ بیت برای عمق رنگ)

۳-    پشتیبانی از قابلیت هماهنگی صوتی

۴-    پشتیبانی از فرمت های صوتی Dolby True HD و DTS-HD برای اتصال به تقویت کننده های خارجی

۵-    پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ XVYCC

HDMI 1.4:

این ورژن در سال ۲۰۰۹ عرضه گشته و در حقیقت نسخه بهینه شده ورژن قبلی بوده و دارای قابلیت های افزوده ای چون ساپورت ۳D و شبکه نسبت به ورژن قبلی می باشد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *