Hoax چیست ؟

شما در زندگی روز مره با شایعه برخورد کرده اید این شایعه در اینتر نت hoax نام دارد . در دنیای اینترنت این شایعه ها به دوصورت hoax و chain Letter وجود دارند .این شایعه ها برای هدف های خاصی نوشته می شوند .hoax ها تلاش می کنند که شما حتما آنها را خوانده وشما را ترقیب می کند تا آنرا برای بقیه ارسال کنید . در این کار از روشهای مختلف مهندسی اجتماعی استفاده می کنند. بیشتر آنها از شما برای کمک به کسی دعوت می کنند مثلا به شما می گویند چطوری شما به یک دختر کوچولو که سرطان دارد و در حال مرگ است کمک نمی کنید؟ .یا شما را از یک ویروس بسیار خطرناک آگاه می کنند مثلا ویروسی جدیدا منتشر شده که با باز کردن آن مادر برد شما خواهد سوخت ! البته من قبول دارم بی اعتنایی به آنها سخته ولی غیر ممکن نیست وقتی بدانید چه ماهیتی دارد J
Chain letter
ها هم تا حدی شبیه hoax ها هستند ولی از روشی دیگر برای متقاعد کردن شما برای forward کردن شما استفاده می کنند. Chain Letter ها مانند آن e-mail اولشان (اولین بار که نوشته شده)
شما را محترمانه دعوت به فرستادن آن برای دوستان خود می کند .این نامه ها معمولا شما را برای پولدار شدن دعوت می کند و یا می گوید که سرویسی در حال پولی شدن است و اگر این نامه را برای N نفر بفرستید شما مستثنی می شوید .یا برای فرستادن آن کمی چاشنی ترس را همراه آن می آمورد مثلا ویروسی که مانیتور را می سوزاند!
هدف آنها چیست ؟

بیشتر آنها برای ایجاد ترافیک در یک mail server درست می شود نامه هایی که در آن از شما خواسته شده آنرا برای ۱۰ نفر از دوستان خود forward کنید یا همان پیغام را برای آنها Pm کنید .عده ای دیگر به منظور زیاد کردن باز دید کننده سایت خود نوشته می شوند یعنی به همراه خود لینکی می دهند.عده ای برای ضرر زدن به شما این کار را می کنند مثلا می گویند اگر فلان فایل در سیستم شما وجود داشت آن یک ویروس است و آنرا (در عین اینکه یکی از فایهای حیاتی سیستم شما است) از بین ببرید .و یا بعضی از آنها قصد گرفتن پول را از شما دارند که یک شماره حساب با آن می باشد.
طریقه شناسایی این پیام ها :
اولین چیزی که باید به آن دقت کنید درخواست فرستادن این نامه به چند نفر از دوستانتان است .این به منزله پرچم قرمز رنگی است که با بلند کردن آن شما را از ماهیت خود آگاه می کند. در hoax ها همیشه دو چیز بارز است .
۱)
معمولا hoax ها برای اثبات واقعی بودن خود یک دلیل تخصصی ارائه می کنند و همچنین از کلماتی برای باور کردن شما ارئه می کنند.به مثال زیر توجه کنید.
“…if the program is not stopped, the computer’s processor will be placed in an nth-complexity infinite binary loop which can severely damage the processor…”.
براحتی و با کمی فکر می تواند فهمید که افتادن در حلقه بینهایت همیشه در پروسسور برای انجام فعالیت خود لازم است پس نمی تواند یک حلقه به آن صدمه بزند!
۲)
معمولا برای مهم جلوه دادن خود منبع خبر را یک شرکت یا فرد معروفی که همه انرا می شناسند معرفی می کنند.ولی لینکی ک ان مطلب در آن است را نمی دهند.مثلا بنابه اعلان شرکت یاهو ….
طریقه شناسایی chainletter ها به گونه ای دیگر است .اصولا آنها از سه قسمت تشکیل شده اند.
۱) hook :
این قسمت در اصل عنوان نامه را تشکیل میدهد . همانطور که از نام ان پیداست به صورت یک قلاب عمل می کند تا شما را به خواندن کل نامه تشویق کند .hook ها معمولا با عناوینی گول زننده وجود دارد مثلا : “تجارت بدون سرمایه” و”پولدار شدن در یک قدمی شما است” یا … بیشترین عناوین آنها خبر از پولدار شدن شما به آسانی می باشد .البته عناوین دیگری نیز برای آنها به کار می روند مانند “خطر” “هشدارویروس خطرناک جدید” “دختر کوچکی در حال مرگ است” .که در واقع برای خواندن این نامه توسط شما بار میرود.
۲) Threat :
که بدنه اصلی را تشکیل می دهد .وقتی شما اصطلاحا به قلاب افتادید این قسمت برای هشدار به شما بکار می رود یعنی در صورتی که این نامه را پیش خود نگه دارید ممکن است به دردسر بیفتید یا … .بعضی دیگر این ار را با خواهش و تمنا و با به بازی گرفتن احساسات انجام می دهند . و یا حتی در این قسمت می توانند با استفاده از اطلاعات تکنیکی شما را به انجام کاری وادار کنند.
۳) Request :
خب این قسمت با توجه به توضیحات گذشته معلوم است .در انتهای این نامه ها از شما می خواهند که انرا forward کنید.
نتیجه گیری : اگر نامه یا PM یا هر چیزی که تشخیص دادی یک hoax است به دست شما رسید .نه تنها آنرا forward نکنید بلکه سریعا آنرا پاک کنید .از هشدار هایی هم که به شما می دهد واهمه نداشته باشید .:wink: کافی است کمی بر روی آنها فکر کرده و یا به سایت های antivirus مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *