Hotspot چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

در این طرح هر یک از کاربران می توانند با توجه به گروه خود اعتبار سنجی شده و بعد از اخذ مجوز از سرور با پهنای باند تعیین شده در زمانهای مجاز دسترسی از اینترنت استفاده نمایند .

روشهای اتصال به اینترنت :

در این طرح تمامی روشهای موجود برای اعتبار سنجی و اتصال به سرور پشتیبانی شده برخی از آنها بدین شرح است :

http-chap – Mac – Cookie – Http-pap – Trial

pptp – l2tp –sstp – ovpn – pppoe

در تمامی روشهای مذکور ( به جز Trial)  ، کاربر با داشتن نام کاربری و رمز عبور می تواند از اینترنت استفاده نماید .

در روش Trial ( در صورت فعال بودن ) کاربر متواند بدون داشتن نام کاربری و رمز عبور به مدت کوتاه (به انتخاب مدیر شبکه) از اینترنت استفاده نماید .

نحوه اتصال کاربران :

در این طرح سیستم سمت کاربر نهایی نیاز به هیچ گونه تنظیمی در پارامترهای شبکه نداشته و سرور همه تنظیمات را بصورت خودکار انجام می دهد . کاربر پس از بازکردن صفحه مرورگر خود برای اولین بار کادر درخواست نام کاربری و رمز عبور را خواهد دید که با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود  می تواند از اینترنت استفاده نماید . این ویژگی یکی از بهترین مزایای طرح به شمار می رود .

نحوه اعتبار سنجی کاربران :

پس از ورود کاربر ، سرور زمان اتصال و ترافیک کاربر را ثبت نموده و در صورت اعمال محدودیت ترافیک و یا زمان برای وی ، پس از اتمام اعتبار مجاز ، ارتباط کاربر قطع می شود .

در صورت استفاده از سرور دیگری جهت کنترل اکانتینگ به راحتی می توان امر اعتبار سنجی را به سرور مذکور واگذار نمود .

 کنترل پنهای باند مصرفی :

یکی دیگر از محاسن ویژه این طرح کنترل دقیق بر روی پهنای باند مصرفی کاربران می باشد ، که این امر باعث توزیع بهینه پهنای باند بین کاربران با توجه به گروه کاری آنها می شود . به عنوان مثال می توان جهت گروه اساتید پهنای باند بیشتری از دانشجویان اختصاص داد و یا در ساعاتی از شبانه روز الویت استفاده از پهنای باند را به گروهی از دانشجویان اختصاص داد و یا در ساعتهایی که تعداد کمتری کاربر در حال کار هستند پهنای باند کاربران را دو برابر نمود و …. که همه اینها به صورت خودکار توسط سرور اعمال و باعث استفاده بهینه از پهنای باند موجود می گردد .

 فایروال :

یکی از مشکلات بزرگ هر شبکه ای مسئله امنیت کلی شبکه  ، منابع و کاربران آن می باشد که در این طرح فایروال مورد استفاده تجت سیستم عامل قدرتمند لینوکس طراحی شده که این امکان را به مدیر شبکه می دهد تا بر تمامی ترافیک رد بدل شده در شبکه نظارت  داشته آنها را مدیریت نماید . برخی از ترافیکهای غیر مجاز  و حملات احتمالی توسط خود سرور تشخیص داده شده و جلوگیری می شوند .

Web Proxy  و  Cache Server :

یکی از راههای صرفه جویی در پهنای باند اینترنت ذخیره نمودن اطلاعات و تصاویر ثابت سایتها بر روی سرور محلی و ارائه آنها به کاربران در صورت در خواست می باشد که در این طرح سرور با دارا بودن کش سرور داخلی امکان ذخیره اطلاعات و صرفه جویی در پهنای باند را تا ۵٠% فراهم می نماید.

همچنین با دارا بودن پروکسی سرور بسیاری از امکانات را فراهم می نماید . به عنوان مثال می توان با استفاده از پروکسی دسترسی به برخی از سایتها را جهت کاربران غیر ممکن نماییم .

IP-Bindings

یکی از ویژگی های منحصر به فرد Hotspot می باشد که با استفاده از آن می توان نحوه ارتباط هر یک از سیستمها را با شبکه به سه شکل زیر تعریف نمود :

Blocked : در این حالت به سیستم اجازه هیچگونه ارتباطی با شبکه و اینترنت داده نمی شود .

Regular : در این حالت سیستم بعد از اعتبار سنجی و ورود نام کاربری و رمز عبور اجازه دسترسی به شبکه و اینترنت را خواهد  داشت .

Bypassed : در این حالت سیستم بدون نیاز به  نام کاربری و رمز عبور اجازه دسترسی به شبکه و اینترنت را خواهد  داشت  

 Walled Garden

یکی از ویژگی های منحصر به فرد Hotspot می باشد که با استفاده از آن می توان به کاربر اجازه داد بدون داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد برخی از سایتها شود ، به عنوان مثال با قرار دادن سایت دانشگاه در این قسمت دانشجویان می توانند بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور تنها وارد سایت مذکور گردند .

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *