واژه کی وی ام (KVM) سوئیچ چیست؟

بهترین گزینه برای حل این مشکل که بتوان به جای استفاده از ۳ سری کیبورد و ماوس و مانیتور تنها از یک کیبورد و ماوس و مانیتور برای مدیریت هر سه کیس استفاده کرد، بکار گیریKvm Switch می باشد که می توان به کمک آن هر سه کیس را تنها به وسیله یک کیبورد و ماوس و مانیتور کنترل نمود. اکنون فرض کنید که در یک اتاق سرور یا یک دیتاسنتر که تعداد سرورها در آنجا بیشتر می باشد، حضور این دستگاه در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان و مکان بسیار مفید می باشد.

زمانی که یک کامپیوتر و یا سرور در حال Load شدن یا اصطلاحا” بالا آمدن است، سیستم عامل بطور خودکار سعی می کند تا سیگنال های مربوط به ماوس و کیبورد را شناسایی کند. بعد از اینکه اتصال یا Connection توسط OS تایید شد ، نمایشگر صفحه مربوط به boot up شدن را نمایش می دهد. بعنوان نتیجه، عملیات Boot-up بالا آمدن یک کامپیوتر(سرور) به طرز پیچیده ای به ماوس و کیبورد سیستم مرتبط است. اگر شما نیاز دارید تا چندین کامپیوتر (سرور) را کنترل نمایید مسلما” احتیاج خواهید داشت تا به تعداد کامپیوترها بتوانید ماوس، کیبورد و مانیتور تهیه کنید که این کار موجب مدیریت سرورها بصورت موثر نمیشود، چراکه نه تنها مقدار زیادی از فضای دیتا سنتر یا محیط کار را اشغال می کند ، بلکه به شدت هزینه زا خواهد بود. همچنین نگهداری یک سری مانیتور ، ماوس و کیبورد ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد. بنابراین KVM سوئیچ ها در جواب به افزایش تقاضای بازار برای صرفه جویی در فضا، سرمایه و افزایش مدیریت موثر ، تولید و به بازار عرضه شده اند. زمانی که در حال خرید کی وی ام سوئیچ هستید ، اصلی ترین معیار انتخاب، تعداد کامپیوترها ( سرورهایی) است که قصد کنترل آنها را دارید.

بطور معمول KVM سوئیچ های با تعداد پورتهای کم ، برای استفاده راحت تر می باشند و نیازی به نصب نرم افزار اضافی نخواهند داشت و همچنین با استفاده از hotkey ها و یا کلیدهای فیزیکی روی KVM سوئیچ به راحتی می توانند مدیریت شوند. بعلاوه، اینگونه کی وی ام سوئیچ ها نیازی به منبع تغذیه جداگانه هم نداشته و می توانند از طریق کامپیوتر برق خود را تامین کنند. براساس نیازمندی های محیط و فضای کاری ، می توان از KVM سوئیچ های با تکنولوژی بالاتر و تعداد پورتهای بیشتر استفاده کرد که قابلیت نصب شدن در رک را نیز دارند وتنها ۱u یا ۲u از فضای رک را اشغال می کنند. این نوع از KVM سوئیچ ها می توانند از IP جهت مدیریت و کنترل سرورها بهره بگیرند و حتی می توانند توزیع برق و خاموش روشن کردن آنها را از راه دور کنترل نمود. عملکرد و هدف اصلی KVM سوئیچ استفاده از یک کنسول (ماوس، کیبورد و مانیتور) برای کار با چندین سرور می باشد.

یکی از موضوعات مهم دریافت سیگنال ها ی ماوس و کیبورد بصورت همزمان و تاثیر نگذاشتن بر عملکرد CPU در زمان سوئیچینگ ، می باشد. یک KVM سوئیچ باید بتواند کیفیت تصویر پایداری را فراهم کند، از پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلف پشتیبانی کند و قادر باشد با اکثر برندهای ماوس و کیبورد ارتباط برقرار کند. هر کی وی ام سوئیچی می تواند حداکثر از تعدا پورتهای مشخصی پشتیبانی کند که حداقل ۲ پورت می تواند روی یک کی وی ام سوئیچ تعبیه گردد، در حالی که چندین کی وی ام سوئیچی که با هم Link شده باشند قادرند تا ۴۰۰۰ سرور را کنترل نمایند. زمانی که تعداد کامپیوترها (سرورها) افزایش می یابد، الزامات تکنولوژیکی مانند شناسایی سیگنال ها ، در سطح بالاتری جهت سازگاری با سیگنال های مختلف ورودی و خروجی مورد نیاز می باشند. همچنین در این هنگام پیچدگی های مدیریتی نیز به وجود خواهند آمد مانند فراهم آوردن کنترل از راه دور ، بخش بندی های چندگانه و امنیت پیشرفته. قابل ذکر است که راهکارهای کنترل از راه دور اخیرا” هم از روشهای سخت افزاری و هم از روشهای نرم افزاری مانند PC Any where ، VNC ، Openssh ، Microsoft Telnet بهره می گیرند. قبلا” KVM سوئیچ ها در دیتا سنترها و اتاق های سرور که مجهز به چندین سرور بودند ، مورد استفاده قرار می گرفت. یک اتاق سرور متوسط می تواند شامل۱۶ یا ۳۲ سرور باشد ، این در حالی است که یک سرور روم بزرگ می تواند تا ۱۰۰ سرور را در خود جای دهد.

از آنجایی که هزینه های تهیه PC برای کاربران خانگی تقریبا” پایین است ، بنابراین هر مصرف کننده می تواند ۲ و یا چند کامپیوتر داشته باشد ، از این رو حتی مصرف کنندگان خانگی نیز جهت راحتی و صرفه جویی در فضا از KVM سوئیچ ها استفاده می کنند. کی وی ام سوئیچ ها جهت پاسخگویی به نیازهای بازار ، ارائه خصوصیات جدید، داشتن کارکرد و طراحی خلاقانه و استفاده برای کاربردهای جدید ، دائما” در حال تکامل هستند. تکنولوژی های جدید KVM سوئیچ ها به صورت روز افزون با محبوبت در بازار مصرف مواجه می شوند که این امر در اثر گسترش تکنولوژی های خانگی می باشد. در سال های اخیر، لوازم خانگی دیجیتال در حال تبدیل شدن به مسیر اصلی و کانون توجه در زندگی مصرف کنندگان و همچنین در صنعت است، بنابر این افزودن تکنولوژی ها و کاربردهای چند گانه به KVM سوئیچ ها، می تواند آنها را برای این بازار مصرف ایده آل سازد و قابلیت هایی که قبلا” نداشتند را ایجاد کند.

برخی از واژگان مربوط به کی وی ام سوئیچ ها شامل موارد زیر است:
۱-
پورت ها:
تعداد پورتهای موجود در KVM سوئیچ، در واقع تعدادکامپیوترها (سرورها) را که می توانند به آن متصل گردند نشان می دهد. بطور مثال در مورد یک KVM سوئیچ ۸ پورت ، یک مجموعه ماوس ، کیبورد و مانیتور می تواند تا ۸ سرور را کنترل نماید. رایج ترین تعداد پورت هایی که کی وی ام سوئیچ ها به آنها مجهز هستند عبارتند از ۲،۴،۸،۱۶،۳۲ پورت. هنگامی که تعداد سرورها از ۳۲ عدد بیشتر شود ، می توان از روشهای Cascade و Daisy chain جهت اتصال کامپیوترها بهره برد.
۲-
کنسول:
کلمه کنسول اشاره دارد به خروجی های کیبورد ، ماوس و مانیتور که بر روی کی وی ام سوئیچ تعبه شده است و از طریق آن می توان کامپیوترها را کنترل نمود.پورت های مربوط به ماوس و کیبورد در کنسول می توانند PS/2 یا USB باشند ، همچنین پورت مربوط به مانیتور می تواندHDMI , VGA , DVI , Displayport باشد.

۳–پورت CPU
این اصطلاح به ورودی های تعبیه شده روی KVM سوئیچ اشاره دارد که ماوس ، کیبورد و مانیتور کامپیوترها از طریق آن به KVM سوئیچ وارد می شوند. جهت صرفه جویی در موارد مصرفی و در نتیجه کاهش قیمت و همچنین راحتی در نصب و جلوگیری از بی نظمی و شلوغی ناشی از کابل ها در محیط کار، برخی از شرکت ها هر سه کابل ماوس ، کیبورد و مانیتور را در قالب یک کابل ترکیب کرده اند. توجه به این نکته ضروری است که برخی از کی وی ام سوئیچ ها که قابلیت انتقال صدا را نیز دارند ، دارای پورت های میکروفن و اسپیکر نیز می باشند. کی وی ام سوئیچ ها به ۳ دسته زیر قابل تقسیم می باشند:
۱-KVM
سوئیچ های مختص دفاتر کوچک و خانگی(SOHO)
2-KVM
سوئیچ های مختص کسب و کارهای متوسط(SMB)
3-KVM
سوئیچ های مختص کسب و کارهای بزرگ و یا سازمان های با تکنولوژی پیشرفته.
بسیاری از کمپانی هایی که KVM سوئیچ های High-end تولید می کنند ، آنها را در دسته های ۱-قابل کنترل از راه دور و۲- قابل کنترل بصورت Local طراحی وتولید می کنند.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *