۱ لاراول یا Laravel چیست ؟

یعنی «آرتیزان ها»۱. از ماژول Cashier (برای مدیریت حسابهای کاربری) تا ماژول Socialite ( رابطی ساده برای احراز هویت فیسبوک، توئیتر، گوگل، لینکدین، github و bitbucket)، این فریم ورک ابزارهایی برای توسعه دهندگان خود فراهم می کند که آنها را برای انجام تمامی این کارها کمک می کند.

 سهم لاراول از بازار

Laravel از کامپوننتهای آزمایش شده و قدرتمند یک فریم ورک مشهور دیگر بنام Symphony استفاده می کند که در کنار دیگر بسته های قدرتمند توسعه را برای کاربرانش آسان می کند. Laravel نه تنها توسعه دهندگانش را قادر می سازد تا به سرعت وبسایت بسازند، بلکه به آنها امکان ساخت وبسایت هایی را می دهد که بطرز شگفت آوری کارا و زیبا هستند.

و به همین دلیل است که Laravel از سهم ۲۵٫۸۵% خود از بازار در مقابل سایر فریم ورکهای php رقیب مانند Phalcon و Symfony 2 لذت می برد.

۱          بر اساس ترند های گوگل

بر اساس آنچه گوگل اعلام می کند، Laravel بالاترین گرایش را بین فریم ورکهای php به خود اختصاص می دهد و سایر نامها مانند Symfony، CodeIgniter، Cake PHP، و حتی Zend Framework در مکانهای بعدی هستند!

۲          چرا باید از Laravel استفاده کنیم؟

Laravel یکی از بهترین فریم ورکهای php می باشد و اگر شما قصد دارید فرآیند توسعه خود را در php پیاده سازی کنید قطعاً گزینه ای بهتر از آن وجود ندارد. بگذارید تا نگاهی دقیق تر به جزئیات آن بیاندازیم و در مورد ویژگی ها و فواید آن بیشتر کنکاش کنیم:

۳          ویژگی های لاراول (Laravel)

۴          ۱صفحه بندی خودکار

روش صفحه بندی فراهم شده توسط Laravel بشکل خودکار حاشیه و محدوده متن هر صفحه را بر اساس همان صفحه ای که الان توسط کاربر دیده می شود انجام می دهد.

۵          ۲ویژگی view composer

ویژگی view composer یکی از مهمترین ویژگی های لاراول می باشد که تضمین می دهد که کنترلرها دسته ای از داده ها از مدلها برای ویوهایی که به محتوای صفحه ی آن متد خاص ارتباطی ندارند را بارگذاری کند.

۶          ۳سیستم مسیریابی

Laravel برای توسعه دهندگانش انتخاب اینکه کدام مسیر در نرم افزار فعال شود را انعطاف پذیر می کند. مسیرهای Laravel داخل فایل app/http/routes.php تعریف می شوند که بشکل خودکار توسط فریم ورک بارگذاری می شود. توسعه دهنده فقط نیاز دارد تا اسم مسیر را وارد کند و Laravel خودش اتومات URI درست را وارد می کند.

۷          ۴آزمایش واحد

Laravel وب آرتیزان های خود را قادر می سازد تا کد خود را به بهترین راه ممکن آزمایش کنند. با استفاده از ابزار خط فرمان Artisan، توسعه دهندگان می توانند به راحتی هرچه تمام تر چندین آزمایش واحد برای خودشان بسازند.

۸          ۵قراردادها

قرارداد در مفهوم وب اساساً به مجموعه ای از رابط ها گفته می شود که سرویس های اصلی را تعریف می کنند. شما اگر به بسته خود به caching نیاز دارید، می توانید با استفاده از Illuminate Contracts Cache به آن برسید. شما می توانید هر جا داخل کد، برنامه نویسی cache را با استفاده از کلاس مجزای مختص cache، بدون نیاز به تغییر بدنه کد انجام دهید.

۹          ۶– Events object

توسعه دهندگان تا به حال مجبور بودند رویداد های برنامه شان را بیان کنند. اما شما در Laravel 5 به بالا تنها با آوردن عبارت «event object» می توانید رویدادهای جدید داخل برنامه تان را بیان کنید. همچنین می توانید با استفاده از خط فرمان (آرتیزان) make:event <نام-رویداد>

اشیائی از جنس رویداد و حتی با استفاده از آرتیزان Handler:event <handler-name> شیء مدیر رویداد (event handler) بسازید.

۱۰     ۷فایل سیستم چندگانه

نسخه ۵ به بالا این فریم ورک پشتیبانی از فایل سیستم چندگانه را در خود بومی نموده است. Laravel از بسته شخص ثالث Flysystem برای ارائه پشتیبانی از فایل سیستم چندگانه استفاده می کند. شما می توانید از هر نوع سیستم ذخیره سازی محلی یا ابری را برای پیکربندی ساده آن استفاده کنید. گزینه های ذخیره سازی Laravel در فایل config/filesystems.php قرار دارند. همچنین می توانید بجای کار کردن با فایل سیستم خاصی، مستقیم با خود هارد دیسک کار کنید.

برای دیدن ویژگی های دیگر Laravel اینجا را مشاهده کنید.

اینها برخی از پیشرفته ترین ویژگی های Laravel 5 به شمار می آیند. ویژگی های دیگری نیز هستند. مثلاً، برنامه ریزی کارها و برنامه ریزی صف، شیء تقاضا، Laravel Socialite، کامندها و غیره. Laravel 5 از حیث معماری ارتقاء بسیاری داشته است. این نسخه همچنین برای سازماندهی و نگهداری کدها بشکل یکپارچه کار می کند. نسخه ۵٫۴ را می توانید از اینجا دانلود کنید.

۱۱     فواید Laravel نسبت به سایر فریم ورکهای php

سریع و ساده است.

فرآیند نصب و سفارشی سازی آن بشدت راحت است.

کدنویسی بدون استرس زیرا تمام فایلهای sql در فایلهای مدل جزا نگهداری می شوند.

بسته های از پیش بارگذاری شده آن نظیر socialite، cashier، elixir، eloquent و غیره فرآیند توسعه را راحت تر می کند و هم وقت توسعه دهنده و هم وقت مالک را نجات می دهد.

ابزارهای از پیش فعال شده ای دارد که در برابر حملات xss و injection حفاظت ارائه می دهد که باعث می شود توسعه دهنده وقتش را برای کدنویسی های پیچیده روی امنیت سایت تلف نکند.

۱۲     الزامات لاراول (Laravel)

آپاچی یا هر وب سرور دیگری که سازگار باشد.

Php 5.3 به بالا؛ Laravel از ویژگی های php 5.3 استفاده می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه این لینک را مشاهده کنید.

 عیب یابی لاراول (Laravel)

در صورت بروز مشکل در نصب لطفا موارد زیر را چک کنید:

مطمئن شوید دایرکتوری public ریشه اسناد وب سرور تان است.

اگر از mod_rewrite استفاده می کنید، گزینه اندیس موجود در فایل application/config/application.php را به یک رشته خالی ست کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه این لینک را مشاهده کنید.

۱۳     میزبانی وب و هاست لاراول

چنانچه از لاراول به عنوان فریم ورک استفاده کرده اید و به دنبال هاستی مناسب برای آن هستید، می توانید از هاست های متنوع ایران سرور استفاده کنید.

هاست های تحت لینوکس (مانند لینوکس، وردپرس و ابری) تماماً از لاراول پشتیبانی می کنند؛ هاست لاراول

۱۴     نتیجه گیری مورد لاراول (Laravel)

گرچه لاراول هنوز به بلوغ نرسیده و سنش از سایر فریم ورکها کمتر است، اما این سادگی این فریم ورک است که آنرا محبوب می کند. بعلاوه، ویدیوهای آموزشی Laravel، Laracasts، یادگیری فریم ورک را برای توسعه دهندگان آسان می کند. زیبایی، کارایی و سادگی کد آن باعث می شود سریع، مطمئن و امن باشد. در نهایت این ویژگی ها باعث می شود وبسایت هایی سریع و بهینه بر پایه سبک طراحی متمرکز بر تبدیل (conversion focused design) ساخت که باعث بدست آمدن نتایج بزرگتر و بازگشت سرمایه بالاتر می شود. اگر شما الان دارید به توسعه یک وب سایت بر پایه php فکر می کنید، از بین شرکتها یا توسعه دهندگان مستقلی که روی Laravel کار می کنند انتخاب کنید و صاحب یک وب سایت متمرکز بر تبدیل شوید۲.

پاورقی:

۱آرتیزان ها (برگرفته از فرانسه و ایتالیایی با همین تلفظ) افرادی هستند که با دست به خلق آثار هنری دست می زنند. Laravel نام ماژول خط فرمان خود را آرتزیان گذاشته و کسانی که از آن استفاده کنند را نیز به همین نام صدا میزند.

۲منظور conversion focused design است که نقطه مقابل user focused design (طراحی متمرکز بر کاربر) می باشد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *