نرم افزار سه بعدی مایا


این نرم افزار برای امور مختلفی استفاده دارد ازجمله کاربرد این نرم افزار درساخت کارتونها و فیلم ها می باشد ازکارتون های ساخته شده توسط مایا می توان کارتون شرکت وداستان اسباب بازی اشاره نمود.

دیگر کاربرد مایا درساخت بازی های کامپیوتری می باشد برنامه نویسان بازی های کامپیوتری به شدت به مایا برای تولید بازی های کامپیوتری اتکا دارند البته یک نسخه کوچکتر ازمایا به بازار عرضه شده است که مخصوص ساخت بازی های کامپیوتری است نام این نرم افزار Maya builder است البته این نرم افزار نفوذ زیادی در زمینه تبلیغات داشته وانواع شبکه های تلوزیونی ازاین نرم افزار استفاده می نمایند وهمچنین درزمینه معماری هم با نرم افزار قدرتمند مایا فعالیت هایی انجام تا اینجا مختصر فعالیت هایی که با این نرم افزار انجام می شود را خدمت شما عزیزان عرض نمودم شما با این نرم افزار آشنایی پیدا کنید.

دراینجا قبل از نصب برنامه شمارا با تفاوت های موجود در دو ورژن مختلف مایا آشنا می کنیم .

تفاوت های بین Maya camplete و Maya uhlmited

نسخه Maya complete شامل اکثر ویژگی های نرم افزار maya می باشد وبرای اکثر کاربران کافی می باشد اما نسخه Maya uhilmited دارای چهار ویژگی اضافی به شرح زیر است:

ویژگی Cloth

این ویژگی به ما این امکان را میدهد که برای کارکتر خود یک لباس تعریف نماییم به طوریکه با حرکت کارکتر لباس او نیز واکنش مناسب ارائه نماید.

ویژگی Fur

این ویژگی می تواند برای کارکتر شما یک سطح مو را ایجاد نماید اما ازاین خاصیت نمی توان برای موهای بلند استفاده نمود.

ویژگی Live

این ویژگی قادراست که فیلم واقعی را تجزیه وتحلیل نموده و مکان دوربین واقعی را پیدا نموده و سپس یک دوربین مجازی را ایجاد نماید . وحرکاتی مانند حرکات دوربین واقعی داشته باشد . وهمچنین می توان اشیای را درصحنه ایجاد نمود و مهم تر ازهمه این است که این ویژگی میتواند عناصر Cgi را با فیلم های واقعی را دراختیار شمار قرار دهد.

ویژگی Fluids

این ویژگی شبیه سازی سریع و واقع گرا از دود و آتش ابر ومایعات را ایجاد می کند.

Maya unilmited

مراحل نصب نرم افزارMaya

1-
قبل ازنصب برنامه شما باید بروی سیستم خود یک کارت شبکه داشته باشید اگر کارت شبکه ندارید نگران نباشید یک کارت برای آن تعریف می کنیم یک کارت مجازی برروی سیستم شما خواهیم ساخت.

به پنجره Contorol panel رفته وگزینه Add newnard ware را دوبار کلیک کنید و از کارت های شبکه ژنریک ویندوز یکی را انتخاب نمایید و نصب کنید.

Cd
نرم افزار گذاشته درداخل درایو cd تا ruh cd شود.

گزینه Ihstall maya را زده وتعیین کنید نوع برنامه ( Complete باشد یا Uhlimited ومکان نصب نیز برروی دیسک سخت خود مشخص نموده ودکمه Next ) را بزنید.

مراحل نصب برنامه را طی کنید و سپس دکمه Fihish را بزنید حالا وقت آن است که نرم افزار را کرک گیری کنید.

مهم نیست که برنامه را درکدام درایو نصب نمودید به درایو C رفته و دراین درایو یک پوشه به نام Flexlm ایجاد نماید.

به داخل CD رفته و پوشه Crack را پیدا کرده و هرسه فایل موجود دراین پوشه را انتخاب کرده و کپی نمایید و در پوشه Paste flexlm نمایید. درداخل پوشه Flexlm فایل aw را پیدا کنید و به کمک برنامه Notepad آن را باز نمایید.

به منوی Start رفته از قسمتproqrams برروی گزینه Aliaswavefront اشاره نمود و سپس برروی Common utilities رفته وگزینه Flexlm ullicehse را انتخاب نمایید.

دراین پنجره برگه System setting را کلیک کنید. در فیلد Ethernet address کلیک نموده و بکشید تاهمه اعداد را انتخاب نمایید. کلیک راست نموده وسپس Copy را بزنید.

این پنجره را ببندید و در داخل فایل aw هرجا عبارت Hostidc را دیدید در آنجا این عبارت را paste نمایید. واین فایل را ببندید ودکمه Yes را کلیک کنید.

درمحیط ویندوز به منوی Start رفته وسپس گزینه Ruh را بزنید و عبارت cmd را تایپ کنید وسپس Ok . دراینجا می بینید که پنجره Ms-dos بازشده است بترتیب فرمان های زیر را تایپ کنید.

..cd

..cd

c:

cd flexlm

c: flexlm/awkeyqen.aw.dat

پنجره بسته ونرم افزار بازنمایید.

اگر اینکه نرم افزار بازنشد به درایو C رفته در پوشه flexlm فایل aw را بازکرده ودوباره مراحل قبل را بروید ولی به پنجره ms-dos نروید بعد از اتمام مراحل قبل آخرین مرحله یعنی داخل شدن به پنجره ms-dos راحذف نموده به جای آن فایل aw را انتخاب نموده ودرگ نموده و بر روی awkeyqeh رها نمایید.

دراین قسمت شما را با محیط مایا آشنا می کنم .

این منوها در دو نسخه مایا متفاوت می باشند به این گونه که در نسخه Maya complete ما فقط ماژولهایAhimation Mode ling , Dyhamics, Rehdering را می بینیم .

ولی در نسخه Maya unlimited که ما بیشتر سر صحبتمان با این ورژن می باشد دارای دو ماژون دیگر به نام Live و Cloth نیز هست.

با فعال کردن هرماژول ابزار مرتبط با همان ماژول در دسترس قرار می گیرد مثلا اگر ماژول Modelling را فعال نمایید ابزار ومنوهای مرتبط با مدلسازی در اختیار ما قرارمی گیرد.

آشنایی با نوارمنو

نوار منو در واقع کلیدها یا فرمانهایی هستند که درمنوهای کرکره ای در اختیار ما قرار دارند این نرم افزار نیز مانند تمام نرم افزار هایی که تحت ویندوز کار می کنند دارای منوهای گوناگونی می باشد.



منوهای Windo , Display , Create , Modify , Edit , File درهرشرایطی و در هرماژولی قابل دیدن و رویت هستند وبا هرماژولی ثابت هستند. درزیرماژول ها ومنو های آنها را می توانید ببینید.

با باز نمودن هرمنو در بالای آن منوها مشاهده می کنید که با کلیک کردن برروی آن دو خط شما می توانید آن منو را جدا نموده وبه صورت شناور در بیاورید.

تنظیمات فرمان ها

مقابل بعضی از فرمان ها درمنوهات مشاهده می کنید یک آیکون مکعب وجود دارد این آیکون تنظیمات مربوط به آن فرمان را به ما نشان میدهد.
نام این آیکون Option box می باشد البته باید به یاد داشته باشید که هر تنظیماتی در این پنجره انجام دهیم ثابت خواهد شد یعنی زمانی که ما دوباره بخواهیم ازاین فرمان استفاده کنیم این فرمان با همان تنظیمات قبلی اجرا خواهد شد.

نوار ابزار ( Toolbar)

در زیر نوار منو نوار ابزار قرار دارد در این نوار انواع ابزار برای تغییر صحنه وجود دارد دراین قسمت ابزارها گروه بندی شده اند به این صورت که به وسیله یک خط افقی ابزارها از یکدیگر تفکیک می شوند با کلیک کردن بر روی این خطوط افقی آنها را می توان باز و بسته نمود .

اولین فرمانهای موجود در نوار ابزار بشرح زیر است:

New :
به کمک این فرمان یک صحنه جدید ایجاد می نمایید.

Open :
به کمک این فرمان می توان یک صحنه ذخیره شده را بازیابی نمود.

Save :
به کمک این گزینه می توانید صحنه جاری را بر روی دیسک سخت ذخیره نمایید.

گروه بعدی در نوار ابزار ،گروه Plck masks می باشد . این گروه این قابلیت را به کاربر می دهند که زمانی درصحنه اشیاء زیادی وجود داشته باشد می توان ازاین خاصیت استفاده نمود وصحنه را ***** گذاری نمود یعنی گروه انتخابی را مشخص کنیم که می خواهیم نوارها را انتخاب کنیم یا اشیاء داخل صحنه.

در قسمت بعدی مشخص می کنیم که اشیاء را درصحنه به چه صورت انتخاب کنیم مثلا اگرگزینه Selectby Hierarchy فعال باشد فقط ما می توانیم سلسه مراتب را انتخاب

کنیم پس دراین شرایط امکان انتخاب اشیاء انفرادی وجود ندارد.

اگر دکمه Selectby objecttype فعال باشد ما فقط می توانیم اشیاء انفرادی را انتخاب نماییم البته با انتخاب هریک ازگزینه ها یک سری قابلیت های دیگر درسمت راست Tool box ایجاد می شود . که درآینده درمثال ها با آنها کاملا آشنا خواهید شد.

ودرآخر Select by component object در نوار ابزار فعال نمایید تا زیر مجموعه اشیاء داخل را بتوانید مشاهده نمایید . همان طور که گفته شد به کمک این گزینه می توان مولفه های فرعی یک Object را انتخاب نمود.

گروه بعدی گروه ابزارهای Shap می باشد Shap درمعنای لغوی به معنی چسبیدن یا گرایش میباشد. به کمک این ابزار می توانید بهتر وذدقیقتر یک شی را درصحنه خلق یا ویرایش نمایید ما در این نرم افزار چهار نوع Shap داریم که در زیرآنها را توضیح خواهم داد :

۱-
چسباندن شما به مشبک های داخل صحنه Shapto qrids

2-
چسباندن شما به منحنی های موجود درصحنه Shapto ckrves

3-
چسباندن شما به نقاط موجود درصحنه Shapto poihts

4-
چسباندن شما به صفحات دیدگاه Shapto wiew plahes

اما درآخر گزینه که به کمک این خاصیت می توانید درصحنه یک شی زنده داشته به این صورت که با انتخاب شی مورد نظر و زدن این دکمه شی شما تبدیل به یک شی زنده میشود و سایر اشیاء به آن می چسبند سطح انتخابی درصحنه به صورت قاب سیمی سبز رنگ در می آید با جابجایی این سطح می توانید اشیاء دیگر را نیزحرکت داده و به این شی بچسبانید.

گروه ابزاربعدی ابزارهای Input / output / history می باشد.

گزینه های این گروه به شرح ذیر می باشد:

Inputtothe selected object

outputs from the selected object

construction history

این ابزار در واقع مشخص کننده تاریخچه فعالیت شده برروی یک شی و فرمانهای اجرا شده برروی یک شی و اشیاء ورودی و خروجی را شناسایی وتفکیک می کند. به عنوان مثال اگرشمایک منحنی داشته باشید این منحنی به عنوان شی ورودی تلقی می شود زمانی که این شی را مورد عملیات Loft قرار دهید مدل ایجاد شده به عنوان خروجی تلقی می شود. درزیرکار هرسه گزینه را دقیق توضیح خواهیم داد.

In put to the selected object
معین می سازد که ورودی های شی انتخابی به چه گونه می باشد. و چه عملیاتی برروی شی انجام شده است.
Ont putfrom the selected object
به شما امکان میدهد که خروجی اشیاء را داشته باشید و پارامترهای اشیاء خروجی را در دست داشته باشید.

Cohstruction nistory / on /off
به کمک این گزینه می توان این قابلیت را فعال یا غیر فعال نمود این قابلیت ضروری است در مرحله مدلسازی فعال باشد ولی در مرحله متحرک سازی ضروریتی ندارد.

گروه ابزار Rehdering

رندر یکی از اصلی ترین مراحل کار درنرم افزارهای سه بعدی می باشد . درگروه رندر سه گزینه وجود دارد . که درزیر آنها را توضیح خواهیم داد:

ابزار و گزینه اول Render the curent frome از فریم جاری یک رندر می گیرد و رندر به کمک پنجره Render view نمایش داده می شود.

ابزار دوم Ipr render the current flome از فن آوری مخصوص Maya تحت عنوان IRR برای رندر استفاده می کند دراین فن آوری جدید در درسهای آینده مطالب جدیدی را ارائه خواهم داد این فن آوری جدید زمان زیادی را نسبت به رندر معمولی می برد ولی می توان نواحی تعاملی در صحنه را انتخاب نمایید که براثر تغییر در صحنه بطور خودکار نوآوری شوند.

ابزارسوم Render qlobals window یک پنجره را در اختیار شمار قرار می دهد که به وسیله آن می توانید تنظیماتی را برای Render خود تعیین نمایید.

قسمت Shelf

این قسمت درست زیرTol box قرار دارد و منو را به صورت آیکون در اختیار شما در دسته بندی های مختلف قرار داده است.

۱)
قسمت Tol box کادر ابزار :دراین قسمت ابزار انتخاب حرکت چرخش تغییر اندازه وجود دارد آخرین گزینه موجود نیز آخرین ابزار استفاده شده را در اختیار شما قرار میدهد.

۲)
قسمت View points: نیمه پایینی که دو ابزار متعلق به تغییر حالت ها نما می باشد.

پنجره Channel Box و Leyer Box

به کمک این پنجره می توان پارامترهای اشیاء انتخابی و اطلاعات و امکانات مختلفی در مورد شی را داشت درباره این منوها مفصل در درس های آینده توضیح خواهیم داد.

۴)
قسمت Time و Rahqe
پایین فضای کاری مایا لغزنده زمان و دامه Rahqe قرار دارد همچنین کنترل کننده های اجرای متحرک سازی قسمت سطر فرمان Command line و سطر راهنما.

پایین لغزنده های Time و Rahqe یک نوار افقی به نام سطر فرمان وجود دارد که به کمک فرمانهای اسکریپ melscrilpt یا سایر توابع می توانید دراین سطر فرمانهای را وارد نمایید در پایین همین سطر فرمان سطر فرمان اطلاعات قرار دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد صحنه جاری و محل قرارگیری ماوس در صحنه می دهد.

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *