چگونه نیروی PC کار می کنند


۳٫۳
و ۵ ولت معمولا توسط مدارهای دیجیتال استفاده می شود، در حالی که ۱۲ ولت برای استفاده از موتور در درایو های دیسک و طرفداران استفاده می شود. مشخصات اصلی منبع تغذیه در وات است. یک وات محصول ولتاژ در ولت و جریان در آمپر یا آمپر است. اگر چند سال است که در اطراف رایانه های شخصی قرار دارید، احتمالا به یاد داشته باشید که رایانه های اصلی دارای سوئیچ های قرمز بزرگ قرمز بودند که به آنها بسیار شبیه بود. هنگامی که کامپیوتر را روشن یا خاموش کردید، می دانستید که این کار را انجام می دهید. این سوئیچ ها در واقع جریان برق ۱۲۰ ولت را به منبع تغذیه کنترل می کنند.

امروز شما با فشار دادن دکمه کمی قدرت را روشن می کنید و دستگاه را با یک گزینه منو خاموش می کنید. این قابلیت ها چندین سال پیش به منبع تغذیه استاندارد اضافه شده است. سیستم عامل می تواند یک سیگنال را به منبع تغذیه ارسال کند تا آن را خاموش کند. دکمه ی فشار یک سیگنال ۵ ولت برای منبع تغذیه ارسال می کند تا زمانیکه به آن روشن شود. منبع تغذیه همچنین دارای یک مدار است که ۵ ولت را تامین می کند، به عنوان “ولتاژ آماده به کار” VSB نامیده می شود، حتی زمانی که آن را به طور رسمی خاموش است، به طوری که دکمه کار خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی سوئیچر به صفحه بعدی مراجعه کنید.

 

 

 

چگونه نیروی PC کار می کنند
توسط گری براون

فناوری Switcher
در این عکس می توانید سه ترانس کوچک (زرد) را در مرکز ببینید. در سمت چپ دو خازن استوانه ای وجود دارد. قطعات بزرگ آلومینیومی گرمادهی گرما هستند. گرمای چپ گرما دارای ترانزیستورهای متصل به آن است. اینها ترانزیستورهایی هستند که مسئول تغییر سوئیچینگ هستند – آنها توان فرکانس بالا را به ترانسفورماتور ارائه می دهند. دیوایس که به دودکش گرمای راست وصل می شوند، سیگنال های AC را اصلاح می کنند و آنها را به سیگنال های DC تبدیل می کند.
در این عکس می توانید سه ترانس کوچک (زرد) را در مرکز ببینید. در سمت چپ دو خازن استوانه ای وجود دارد. قطعات بزرگ آلومینیومی گرمادهی گرما هستند. گرمای چپ گرما دارای ترانزیستورهای متصل به آن است. اینها ترانزیستورهایی هستند که مسئول تغییر سوئیچینگ هستند – آنها توان فرکانس بالا را به ترانسفورماتور ارائه می دهند. دیوایس که به دودکش گرمای راست وصل می شوند، سیگنال های AC را اصلاح می کنند و آنها را به سیگنال های DC تبدیل می کند.

قبل از سال ۱۹۸۰ و یا پس از آن، منبع تغذیه تمایل داشت که سنگین و بزرگ باشد. آنها از ترانسفورماتورهای سنگین و سنگین (خازن های بزرگ) مانند ولتاژ خط ۱۲۰ ولت و ۶۰ ولت به ۵ ولت و ۱۲ ولت DC استفاده می کردند.
برچسب برق منبع تغذیه شخصی VSB ولتاژ آماده به کار به سوئیچ قدرت است.

منبع تغذیه سوئیچینگ که امروزه استفاده می شود خیلی کوچکتر و سبک تر است. آنها جریان ۶۰ هرتز (هرتز یا سیکل در ثانیه) را به یک فرکانس بسیار بالاتر تبدیل می کنند، یعنی چرخه های بیشتر در هر ثانیه. این تبدیل یک ترانسفورماتور سبک و کوچک را در منبع تغذیه فراهم می کند تا ولتاژ واقعی را از ۱۱۰ ولت (یا ۲۲۰ در بعضی از کشورها) به ولتاژ مورد نیاز توسط کامپوننت کامپیوتر خاص انجام دهد. جریان الکتریکی AC فرکانس بالا ارائه شده توسط یک منبع سوئیچینگ نیز ساده تر است و در مقایسه با ولتاژ خطی ۶۰Hz AC اصلی اصلاح و فیلتر می شود، وگردها در ولتاژ برای قطعات الکترونیکی حساس در رایانه کاهش می یابد.

یک منبع تغذیه سوئیچ فقط قدرت مورد نیاز از خط AC را ترسیم می کند. ولتاژ معمولی و جریان ارائه شده توسط منبع تغذیه بر روی برچسب بر روی منبع تغذیه نشان داده می شوند.

فن آوری سوئیچ نیز برای ساختن AC از DC استفاده می شود، همانطور که در بسیاری از مبدل های قدرت موتور مورد استفاده برای اجرای وسایل AC در یک خودرو و در منابع برق اضطراری یافت می شود. فن آوری سوئیچ در مبدل های موتور خودرو، جریان مستقیم را از باتری خودکار به جریان متناوب تغییر می دهد. ترانسفورماتور از جریان متناوب برای ایجاد ترانسفورماتور در این مرحله استفاده می کند که ولتاژ آن نسبت به لوازم خانگی (۱۲۰ وات) است.

 

 

 

استانداردهای تامین برق
منبع تغذیه کامپیوتر از پرونده کامپیوتر خود حذف شده است. کابل ها و اتصالات در ولتاژ DC مستقیم.
منبع تغذیه کامپیوتر از پرونده کامپیوتر خود حذف شده است. کابل ها و اتصالات در ولتاژ DC مستقیم.

با گذشت زمان، حداقل ۶ منبع تغذیه استاندارد برای رایانه های شخصی وجود دارد. به تازگی، صنعت با استفاده از منابع قدرت مبتنی بر ATX مستقر شده است. ATX یک مشخصات صنعت است که به این معنی است که منبع تغذیه دارای ویژگی های فیزیکی است که به یک مورد استاندارد ATX و ویژگی های الکتریکی برای کار با یک مادربرد ATX متصل شود.

کابل های برق تغذیه PC از اتصالات استاندارد شده و کلیددار استفاده می کنند که اتصال آن ها را غیر ممکن می سازد. همچنین، تولید کنندگان فن اغلب از اتصال دهنده های مشابه به عنوان کابل های قدرت برای دیسک های درایو استفاده می کنند، به شما این امکان را می دهد که فن به راحتی ۱۲ ولت مورد نیاز خود را بدست آورید. سیمهای رنگی و استانداردهای استاندارد صنعت، این امکان را برای مصرف کننده فراهم می کند که انتخاب های زیادی برای منبع تغذیه جایگزین داشته باشند.

مدیریت پیشرفته قدرت (APM) مجموعه ای از پنج حالت مختلف را ارائه می دهد که سیستم شما می تواند باشد. این سیستم توسط مایکروسافت و اینتل برای کاربران کامپیوتر که مایل به صرفه جویی در قدرت هستند، توسعه داده شد. هر مولفه سیستم، از جمله سیستم عامل، سیستم ورودی / خروجی پایه (BIOS)، مادربرد و دستگاه های متصل شده، باید بتوانند با استفاده از این ویژگی APM سازگار باشند. اگر بخواهید APM را غیرفعال کنید زیرا شما مشکوک است که از منابع سیستم استفاده می کند یا منجر به درگیری می شود، بهترین راه برای انجام این کار در BIOS است. به این ترتیب، سیستم عامل سعی نخواهد کرد آن را مجددا نصب کند، که ممکن است اتفاق بیفتد، فقط در نرم افزار غیر فعال شده است.

 

 

 

قدرت منبع تغذیه
یک منبع تغذیه سوئیچینگ ۴۰۰ وات لزوما از قدرت بیشتر از یک وات ۲۵۰ وات استفاده نمی کند. اگر شما از هر اسلات موجود در مادربرد و یا هر درایو موجود در مورد کامپیوتر شخصی استفاده می کنید، ممکن است نیاز به منبع بیشتر باشد. ایده خوبی برای عرضه ۲۵۰ وات نیست اگر شما ۲۵۰ وات در دستگاه داشته باشید، زیرا عرضه نباید ۱۰۰ درصد از ظرفیت آن بارگیری شود.

طبق گفته PC Power & Cooling، برخی از مقادیر مصرف انرژی (در وات) برای موارد رایج در رایانه شخصی عبارتند از:

    
پورت کارت گرافیکی Accelerated (AGP) = 20 تا ۳۰ وات
    
کارت اتصال اتصال دهنده محیطی (PCI) = 5W
    
رابط کامپیوتر کوچک (SCSI) کارت PCI = 20 تا ۲۵ وات
    
رابط کارت شبکه = ۴W
    ۵۰X CD-ROM
درایو = ۱۰ تا ۲۵ وات
    RAM = 10
وات در هر ۱۲۸ مگابایت
    
ظرفیت هارد دیسک ۵۲۰۰ RPM مجتمع درایو (IDE) = 5 تا ۱۱ وات
    ۷۲۰۰ RPM IDE
هارد دیسک = ۵-۱۵W
    
مادربرد (بدون پردازنده یا RAM) = 20 تا ۳۰ وات
    ۵۵۰
مگاهرتز پنتیوم III = 30 وات
    ۷۳۳
مگاهرتز پنتیوم III = 23.5W
    ۳۰۰
مگاهرتز سلرون = ۱۸ وات
    Athlon 600
مگاهرتز = ۴۵ وات

منبع تغذیه از همان شکل (“فاکتور فرم” اشاره به شکل واقعی مادربرد) به طور معمول توسط قدرت و مدت ضمانت آنها متفاوت است.

 

 

 

چگونه نیروی PC کار می کنند
توسط گری براون

مشکلات برق

منبع تغذیه کامپیوتر احتمالا بیشترین موارد خراب در رایانه شخصی است. هنگامی که کامپیوتر روشن می شود، هر زمانی که استفاده می شود، حرارت داده می شود و خنک می شود و اولین عکاسی از جریان فعلی را دریافت می کند. به طور معمول، فن خنک کننده متوقف شده یک پیش بینی کننده از عدم تامین برق به علت اجزای بیش از حد بعد است. تمام دستگاه های موجود در یک کامپیوتر قدرت DC خود را از طریق منبع تغذیه دریافت می کنند.

یک شکست معمول یک منبع تغذیه کامپیوتر اغلب به عنوان یک بوی سوختن درست قبل از اینکه کامپیوتر خاموش شود متوجه می شود. مشکل دیگر می تواند شکست یک فن خنک کننده حیاتی است که به اجزای موجود در منبع تغذیه اجازه می دهد تا از طریق گرمای بیش از حد گرم شوند. علائم ناکافی شامل راه اندازی مجدد تصادفی و یا شکست در ویندوز بدون دلیل ظاهری.

برای هر مشکلی که مشکوک هستید خطای منبع تغذیه باشد، مستنداتی را که با کامپیوتر شما ارائه شده است استفاده کنید. اگر تا کنون پرونده را از رایانه خود حذف کرده اید تا یک کارت آداپتور یا حافظه اضافه کنید، می توانید یک منبع تغذیه را تغییر دهید. ابتدا مطمئن شوید که سیم برق را برداشته اید، زیرا ولتاژ وجود دارد حتی اگر رایانه شما خاموش باشد.

 

 

 

بهبود برق

پیشرفت های مادربرد و چیپ ست اخیرا کاربر را قادر می سازد تا با استفاده از BIOS و برنامه ویندوز توسط تولید کننده مادربرد، میزان ریزش در دقیقه (RPM) فن منبع تغذیه را کنترل کند. طرح های جدید کنترل فن را ارائه می دهند به طوری که فن فقط سرعت مورد نیاز را بر اساس نیازهای خنک کننده اجرا می کند.

طرح های اخیر در سرورهای وب عبارتند از منبع تغذیه ای که عرضه ی یدکی را فراهم می کند که می تواند در هنگام استفاده از منبع تغذیه دیگر مبادله شود. بعضی از رایانه های جدید، مخصوصا آنهایی که برای استفاده در سرورها طراحی شده اند، منابع برق اضافی را ارائه می دهند. این به این معنی است که دو یا چند منبع تغذیه در سیستم وجود دارد، با یک قدرت ارائه شده و دیگری به عنوان پشتیبان عمل می کند. عرضه نسخه پشتیبان بلافاصله در صورت وقوع خرابی توسط تامین اولیه انجام می شود. سپس، عرضه اولیه می تواند در حالی که منبع تغذیه دیگر در حال استفاده است، مبادله شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *