PCI Express چیست؟

در واقع باس جدیدی که قرار است در آینده جایگزین هر دو باس PCI و AGP شود باس PCI Express نام دارد. اساس طراحی معماری PCI Express بطور کلی با باس PCI تفاوت دارد. PCI Express از طرح انتقال اطلاعات سریال استفاده می‌کند. و بنابراین در فرکانس‌های بالاتری می‌تواند کار کند و نیز نرخ انتقال اطلاعات قابل دسترس بطور همزمان در هر دو جهت (ارسال و دریافت داده‌ها) یکسان است.
 
 
اندازه طولی اسلاتهای PCI Express با گذشته متفاوت می‌باشد و بستگی به تعداد مسیرها از آنها استفاده می‌شود.
 
  PCI Express
علاوه بر پهنای باند بالاتر نسبت به AGP 8x از تکنولوژی‌های کارآمدتری نیز استفاده می‌کند. این باس جدید دارای نحوه ارسال اطلاعات به صورت سری می‌باشد و قادر است در فرکانس‌های بالاتر نیز عمل کند.

نسخه ۱ این کانکتورها در سال ۲۰۰۳ با نرخ داده ۲۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت انتقال ۲.۵ گیگا ترنسفر در هر ثانیه توسط شرکت PCI-SIG معرفی شد و حدود ۴ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۷ نسخه ۲ آن با نرخ داده و نرخ انتقال دو برابر عرضه شد، چندی بعد نسخه ۲.۱ این گذرگاه معرفی شد که در آن بسیاری از مشکلات برطرف و امکاناتی نیز به آن اضافه شده بود اما سرعتش تغییری نکرده بود. در ماه اوت سال ۲۰۰۷ شرکت PCI-SIG اعلام کرد که نسخه ۳ این محصول که دارای ۸ گیگاترنسفر بر ثانیه سرعت انتقال می باشد را در سال ۲۰۱۱ معرفی خواهد کرد که طبق آخرین اخبار این شرکت قصد معرفی این نسخه را در سه ماهه ی چهارم سال ۲۰۱۰ داشته است.

اساس طراحی معماری PCI Express بطور کلی با باس PCI تفاوت دارد. PCI Express از طرح انتقال اطلاعات سریال استفاده می‌کند و بنابراین در فرکانس‌های بالاتری می‌تواند کار کند و نیز نرخ انتقال اطلاعات قابل دسترس بطور همزمان در هر دو جهت (ارسال و دریافت داده‌ها) یکسان است

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *