روت چیست؟

مانند برنامه Greenify

حذف اپلیکیشنهای اضافه از پیش نصب شده: احتمالا روی دیوایس شما تعداد زیادی برنامه از قبل نصب شده وجود دارد که اصلا هم بکارتان نمیاید و قابل پاک شدن هم نیستن پس از روت کردن گوشی یا تبلت اندرویدی خود با کمک برنامه هایی نظیر Root Uninstaller یا Titanium Backup قادر به حذف آنها هستید.

نصب کاستوم رام ها: همانظور که میدانید سیستم عامل اندروید اوپن سورس است و امکان توسعه آن برای همه وجود دارد. برخی از توسعه دهندگان با دریافت سورس رام ها اقدام به تغییراتی برای بهبود آنها میکنند که به آن کاستوم رام میگویند در این میان رامهای کاستوم CyanogenMod و LineageOS محبوبت خاصی حتی فراتر از رام های اورجینال دارد که برای نصب آن نیاز به روت بودن دیوایس اندرویدی است.

معایب و مضررات روت کردن:

از بین رفتن گارانتی دستگاهدستگاهی که روت شده باشد شامل خدمات گارانتی نمیشود ولی امکان آنروت هست زمانی که نیاز به استفاده از خدمات گارانتی کردید آنروت کنید یا رام رسمی روی دیوایس فلش کنید با این ترفند که خالی از ریسک نیست میتوانید هم روت کنید هم از گارانتی استفاده کنید.

مشکلات امنیتی: بدلیل دسترسی آزاد برنامه ها به فایلهایی سیستمی ممکنه اپلیکیشنهای غیر استاندارد به دیوایس شما آسیب بزنند بنابراین اگر روت کردید برنامه ای را نصب کنید که شناخته شده باشد.

عدم کارکرد با اپلیکیشن بانکهااگر دستگاه شما روت است احتمالا به دلایل امنیتی برنامه های موبایل بانک اجازه استفاده به شما نمیدهند. (Magisk این امکان را به شما میدهد تا بتوانید روت خود را در این مواقع غیر فعال کنید)

با این تفاسیر اندرویدزوم به شما پیشنهاد میکند با رعایت نکات امنیتی برای استفاده بیشتر از دیوایس اندرویدی خود “Root” کنید ولی انتخاب با شماست.

چگونه گوشی و تبلت خود را روت کنیم؟

به طور کلی ۳ روش اصلی برای روت کردن هر دستگاه اندرویدی داریم.

how to ROOT

۱- استفاده از اپلیکیشن های روت کننده

از محبوبترین برنامه روت کننده میتوانیم KingROOT و iRoot را نام ببریم این روش آسانترین راه است که شما قرار نیست کار خاصی انجام دهید صرفا برنامه را دانلود میکنید به اینترنت وصل باشید اپلیکیشن ممکن است دستگاه شما را روت کند

توجه داشته باشید اگر مدل اندروید شما بروز باشد و یا دستگاه شما خاص باشد احتمال اینکه این برنامه ها نتوانند روت کنند زیاد است.

۲- استفاده از ابزارهای روت

توسعه دهندگان برای برخی مدلها یک سری ابزار و پکیج های روت طراحی کردند که میتواند گوشی شما را روت کند مثلا پکیج های CF Auto Root برای سامسونگ که به سادگی با برنامه Odin فلش میشود و میتواند گوشی شما را روت کند برای دسترسی به این پکیج ها میتوانید از بخش روت سایت اندرویدزوم یا فروم XDA مدل دستگاه خود را جستجو کنید.

۳- فلش پکیج Magisk یا SuperSu از طریق کاستوم ریکاوری

حرفه ای ترین روش و در عین حال کارآمد ترین روش این است که شما کاستوم ریکاوری TWRP مخصوص دستگاه خود را فلش کنید و پکیج روت مانند Magisk یا SuperSU را با آن فلش بزنید. آموزش این روش را میتوانید در بخش روت سایت اندرویدزوم برای هر دستگاه بخوانید (روش تقریبا یکی است پکیج روت هم یکی است صرفا فایل کاستوم ریکاوری باید مخصوص گوشی شما باشد.)

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *