گوگل اسکولار چیست؟ Google Scholar

کلیدواژه ­هایی که قبلا در گوگل شما را به هزاران سایت عمومی می ­رساند حالا شما را به منابع علمی نظیر کتاب­ ها، مقالات و مستنداتی می ­رساند که هدف جستجوی شما هستند.

چیزی که باید در اینجا مد نظر داشته باشید اینست که گوگل اسکولار می­ تواند نقطه شروع کار تحقیقاتی شما باشد اما این تصور که اینجا جاییست که می ­توانید با یک حرکت به تمامی منابع مورد نظرتان برسید و دیگر نیازی نیست به کتابخانه رجوع کنید و مقالات دیگری را مطالعه کنید اشتباه است.

  چگونه از گوگل اسکولار استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، گوگل اسکولار نیز یک موتور جستجو همانند گوگل است و نحوه جست و جو در گوگل اسکولار با گوگل تفاوتی ندارد.

وقتی که وارد آدرس scholar.google.com می ­شوید، یک صفحه همانند صفحه جستجوی گوگل باز می ­شود. شما کافیست همان کاری که همیشه هنگام جستجو در گوگل انجام می­ دادید را انجام دهید. بنابراین کلیدواژه مورد نظرتان را وارد کرده و به جستجو می­ پردازید.

گوگل اسکولار مطالب بسیاری را با توجه به کلید واژه شما پیدا کرده و به شما نمایش می­ دهد.

نکته مهمی که در نمایش این مطالب وجود دارد اینست که در انتهای هر نتیجه­ ی نمایش داده شده Cited by و Related Articles نوشته شده است که این دو بسیار به کار می آیند.

  Cited by مشخص می ­کند مقاله فعلی توسط چند مقاله دیگر استناد شده است، این عدد می­ تواند به شما بگوید این لینک، منبع مستند و قابل اعتمادی برای مقاله پژوهشی شما است یا خیر بنابراین شما به دنبال مقالاتی خواهید رفت که عدد بعد از Cited by آن بزرگ تر باشد یعنی منبع قابل اطمینان تری خواهد بود.

Related Articles نیز مقالات مرتبط با این موضوع را به شما نشان می ­دهد. این مقالات نیز می­ توانند به خودی خود منبع خوبی برای مقاله پژوهشی یا پایان نامه شما باشند.

  نکته ای که وجود دارد اینست که تمامی مطالبی که در نتایج جستجوی گوگل اسکولار نمایش داده می­ شوند قابل خواندن نیستند و برای باز کردن برخی از آنها نیاز است که مشترک سایت یا مجله مورد نظر باشید و پول پرداخت کنید.

  نحوه دانلود مقاله از گوگل اسکولار (Google Scholar)

معمولا چکیده اغلب مقالات به صورت رایگان در دسترس است. اما برای دسترسی به مطالب کامل می ­توانید روش ­های زیر را امتحان کنید:

۱٫     به روی لینک کتابخانه که در سمت راست نتیجه جستجو نمایش داده می ­شود کلیک کنید.

۲٫     به روی لینکی که کنار آن [PDF] نوشته شده است کلیک کنید.

۳٫     پایین نتیجه جستجو گزینه ­ی All versions را انتخاب کنید تا شما را به منابع دیگری که همین مطلب را دارند ببرد.

۴٫     به روی Related Articles یا Cited by کلیک کنید تا به مقالات مرتبطی که ممکن است از محتوای این مقاله در آن­ها استفاده شده باشد برسید.

  در گوگل اسکولار یک کتابخانه درست کنید

شما می­ توانید به راحتی در گوگل اسکولار یک کتابخانه ای از مقالات علمی داشته باشید.

فقط کافیست به روی ستاره ای که در پایین هر نتیجه جستجو وجود دارد کلیک کنید تا پر شود. این ستاره عمل ذخیره سازی یا Save را انجام می ­دهد. حالا شما در کتابخانه خود که در سمت راست بالای صفحه با نام My library دیده می ­شود یک مقاله یا کتاب برای مطالعه دارید.

این کار به شما کمک می­ کند منابع مورد نظرتان را یکجا جمع کنید چرا که ممکن است برای تحقیقتان کلمات و کلید واژه ­های متعددی را جستجو کرده باشید و حالا می­ خواهید همه آن­ها را یکجا ببینید.

  از گوگل اسکولار بخواهید شما را از مطالعات علمی جدید آگاه کند

همیشه مطالب و مقالات جدیدتری به گوگل اسکولار اضافه می­ شوند و از آنجایی که شما نیز می ­بایست در زمینه کار تحقیقاتی خود به روز باشید و از آخرین تغییرات و رویدادهای اتفاق افتاده محور موضوع پژوهش خود آگاه شوید، گوگل اسکولار به شما این امکان را می­ دهد کلید واژه مورد نظرتان را در قسمت create alert وارد کرده و آدرس ایمیلتان را نیز اضافه کنید.

حالا هر مقاله علمی که با این کلمه کلیدی در گوگل اسکولار اضافه شود، شما نیز از طریق ایمیل آگاه خواهید شد.

  جدیدترین مقالات علمی را بیابید

به طور پیش فرض، گوگل اسکولار مطالب را با توجه به اینکه تا چه حد با کلیدواژه شما همخوان هستند نمایش می­ دهد. اما این مطلب شاید برای سال ۲۰۱۴ باشد اما شما می­ خواهید به جدیدترین مطالب درباره موضوع مورد بررسیتان دست پیدا کنید. در این صورت می­ توانید از منوی سمت چپ صفحه که به طور پیش فرض گزینه Any time در آن انتخاب شده است، سال مورد نظرتان را انتخاب کنید ( مثلا Since 2018).

حتی ممکن است تحقیق شما مربوط به سال های خاصی باشد. مثلا بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، در این صورت هم شاید جدیدترین مقالات به درد کار شما نخورد پس در همین قسمت، Custom range را انتخاب کرده و سال شروع و سال پایان را وارد می­ کنید تا مقالات مربوط به همین سال ها به شما نمایش داده شود.

  همانطور که می­ بینید، گوگل اسکولار می­ تواند یک منبع خوب برای کار تحقیقاتی شما باشد و کار شما را در تحقیق و گردآوری داده ­­های پایان نامه یا مقاله علمی ساده ­تر کند.

مطالبی که در گوگل اسکولار می یابید برخلاف سایت­ های عمومی که در گوگل نمایش داده می­ شوند، کاملا از لحاظ علمی قابل استناد و اعتبار هستند. اما دقت داشته باشید برای اینکه در گوگل اسکولار به نتایج درست تری برسید باید کلید واژه های مختلفی را جستجو کنید.

همچنین نباید به این موتور جستجو وابسته شوید بلکه باید از آن بعنوان یک ابزار برای رسیدن به منابع معتبر جهت تحقیق استفاده کنید و در نهایت تحقیقتان را به کتابخانه­ ها، کتاب­ ها یا مجلات علمی گسترش دهید.

 

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *