نرم افزار اسکچاپ چیست ؟ و اموزش تنظیمات اولیه

با استفاده از نرم افزار اسکچاپ می توان بسیاری از الگوها و ایده های مورد نظر خود در طراحی را به گونه ای پیوسته با طراحی های ایجاد شده در اتوکد به انجام رساند.
نرم افزار اسکچاپ یکی از آسان ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای طراحی می باشد و معماران می توانند به راحتی طراحی های مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزار اسکچاپ ایجاد کنند.

نرم افزار اسکچاپ یکی از سودمندترین نرم افزارهایی است که یادگیری آن سبب افزایش بهره وری در شما می گردد و به این ترتیب می توانید با استفاده از طراحی های خلاقانه و هم چنین تکنیک های متنوع موجود در اسکچاپ می توانید نظر مثبت مشتریان را به طرح های خود جلب نمایید و به این ترتیب تعامل خود با مشتریان را بهبود ببخشید.
با استفاده از نرم افزار اسکچاپ می توانید طرح های با کیفیت تر و با دقت بیشتری را طراحی و پیاده سازی نمایید.

سادگی و حجم پایین در اسکچاپ : از مهم ترین ویژگی های نرم افزار اسکچاپ می توان به سادگی آن و همچنین حجم پایین این نرم افزار و سهولت یادیگری آن اشاره نمود، علاوه بر آن SketchUp دارای واسط کاربری مناسبی می باشد و بسیاری از کاربران محیط آن را می پسندند و به آسانی می توانند به یادگیری این نرم افزار بپردازند.

کتابخانه های سه بعدی در اسکچاپ : کتابخانه های سه بعدی مناسبی در SketchUp قرار دارد که کاربران با استفاده از آن می توانند طراحی های مورد نظر خود را ایجاد نموده و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

استفاده از کلیک وسط در SketchUp :
در نرم افزار اسکچاپ می توانید با استفاده از کلیلک وسط، ابزار مدار در SketchUp را فعال نمایید و این ویژگی سبب صرفه جویی در زمان می گردد و یک میانبر بسیار ارزشمند در این نرم افزار محسوب می شود؛ زیرا با فشردن کلیلک میانی در ماوس، می توانید ابزار مدار را بدون نیاز به هرگونه حرکت اضافی فعال نمایید.

تولید نقشه های دقیق در اسکچاپ :
SketchUp
تنها یک نرم افزار طراحی سه بعدی نیست؛ بلکه با استفاده از آن می توان به طراحی نقشه های دقیق پرداخت و از این طریق ارتفاعات و جزئیات گوناگون و بلوک ها و بسیاری از طرح بندی ها را در نقشه به خوبی مشخص نمود. در این نرم افزار می توان پیش نویس ها و اسلاید هایی را از نتیجه کار ایجاد نمود.

دقت اسکچاپ در ایجاد مدل های گوناگون :

دقت SketchUp در ایجاد مدل های گوناگون را می توان در حدود هزارم اینچ در نظر گرفت.
به همین دلیل با استفاده از SketchUp می توان مدل های بسیار دقیق و با جزئیات ریز را پیاده سازی نمود.

افزایش دانش و آگاهی در زمینه طراحی با اسکچاپ :
با آگاهی از ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار اسکچاپ می توانید با دقت و سرعت بیشتری به طراحی های خلاقانه و منحصر به فرد بپردازید و از دانش و آگاهی های خود در این زمینه بهره مند گردید.
با استفاده از نرم افزار اسکچاپ می توانید بهره وری خود را در زمینه طراحی های سه بعدی افزایش دهید و به این ترتیب با تسلط و سرعت بیشتری طراحی های خود را به مشتریان ارائه دهید.
در نتیجه:
نرم افزار اسکچاپ یکی از مناسب ترین گزینه های برای خلق طراحی های باکیفیت و مطلوب می باشد و می توان با استفاده از SketchUp طراحی های هوشمندانه ای را برای مدل سازی های سه بعدی ترسیم نمود و مواردی از قبیل مکان، ابعاد و عمق را به طراحی ها اضافه نمود.
نرم افزار اسکچاپ یکی از قدرتمند ترین نرم افزارها در ساخت و ویرایش مدل های سه بعدی به شمار می رود و علاوه بر کارایی های بی شمار دارای ظاهری کار پسند نیز می باشد که سبب ایجاد ارتباط مناسب کاربر با این نرم افزار می گردد.

 

ر این تاپیک به نکاتی اشاره میکنیم که باعث انسجام ترسیمات شما در اسکچاپ میشوند و همچنین سرعت عمل شما رو در این نرم افزار به طرز چشمگیری افزایش میدهند.

دوستان برای حفظ روند تاپیک در صورت داشتن سوال در این بخش سوالتون رو عنوان کنید، ممنون!

 

نکته اول:

به هیچ وجه برای چرخیدن در محیط اسکچاپ در روی آیکن orbit کلیک نکنید!

کافیه که دکمه وسط موس رو فشار بدید و در محیط بچرخید!

نکته ۲:

بردارها رو قفل کنید!

برای قفل کردن بردارها میتونید از Arrow keys یا کلیدهای جهت نما در کیبورد استفاده کنید.

اینکار در جابجایی آبجکتها و کامپوننت ها به شما کمک خیلی زیادی میکنه.

 

نکته ۳:

از group و component ها استفاده کنید.

وقتی ترسیمات رو گروه بندی کنین به راحتی میتونین هر موقع که خواستین تعدادی از اونها رو مخفی کنین یا جابجا کنین و یا edit کنین، اینکار نه تنها باعث تمیز تر شدن کار میشه سرعت شما رو هم توی ترسیم بیشتر میکنه!

فرض کنین تعداد زیادی نور توی صحنه با یک ویژگی خاص قرار دادید و حالا لازمه تغییر یکسانی رو در تمام این منابع نوری اعمال کنید، برای اینکار باید تک تک منبع های نور رو انتخاب کنین و ویرایش لازم رو انجام بدید!!! مسلما وقت و انرژی زیادی رو از شما میگیره! برای اینکه این اتفاق نیفته کافیه که این منابع رو تبدیل به کامپوننت کرده باشید( شی رو قبل از کپی با راست کلیک make component تبدیل به کامپوننت کنید)، در اینصورت با ویرایش فقط یکی از این منابع تغییرات روی تمام منابع نوری اعمال میشه!

 

نکته ۴:

از تابع کپی استفاده کنید!

گاهی مواقع لازم داریم که یک شیء رو در چندجهت به تعداد زیادی copy کنیم، شاید به نظر برسه که تنها با استفاده از کلیدهای ctrl+c وctrl+v این کار براحتی صورت بگیره اما این راه کافی نیست چون توی کپی های زیاد دیگه راه حل خوبی نیست و برعکس وقت گیر!

برای اینکه این اتلاف وقت رو از بین ببریم از تابع کپی استفاده میکنیم! برای این کار شیء ای که قصد داریم کپی کنیم رو انتخاب میکنیم ( حتما group شده باشه) بعد ابزارmove رو انتخاب میکنیم و روی شی کلیک میکنیم، کلید ctrl رو فشار میدیم و مقدار فاصله ای که قصد داریم آبجکتها از هم فاصله داشته باشند رو تایپ میکنیم و enter میکنیم.

حالا با نوشتن این عبارت (*X) تعداد کپی ها رو مینویسیم و enter میکنیم(x تعداد کپی ها). در صورتی که قصد داشته باشیم این کپی ها بین دو شیء قرار بگیرند باید عبارت (X/) رو تایپ کنیم. توجه: پرانتزها جز تابع نیستن..تایپ نشود!

  ادامه دارد

  • مدیر بازنشسته
  • ۱۰,۹۱۳
  • ۲,۰۳۶ ارسال
  • مهندسی معماری
  • معماری
  • لیسانس

نکته ۵:

فضای سبز صحنه های طراحیتون رو به فتوشاپ بسپارید!

خیلی از کاربرای اسکچاپ همیشه سعی میکنن تمام فضای سبز طراحیشون رو در خود نرم افزار پیاده کنن و رندر بگیرن، که کار اشتباهیه! نرم افزار اسکچاپ معمولا وقتی فایل زیادی سنگین بشه دچار باگ میشه!برای اینکه این اتفاق نیفته سعی کنین همیشه بگکراند کار و درختهایی که قصد دارین توی طرحتون باشه رو بصورت تصاویر png در فتوشاپ به کار اضافه کنید

 

 

نکته ۶:

از شورتکاتها (Hotkeys) استفاده کنید!

به طور معمول مدل کردن در هر نرم افزاری زمانبر هستش برای اینکه این زمان به کمترین میزان برسونیم باید از کلیدهای میانبر دستورات استفاده کنیم. در اسکچاپ از مسیر زیر میتونید میانبرها رو در برنامه تعریف کنین

window>preferences>shortcuts

 ادامه دارد

  • مدیر بازنشسته
  • ۱۰,۹۱۳
  • ۲,۰۳۶ ارسال
  • مهندسی معماری
  • معماری
  • لیسانس

نکته ۷:

مفاهیم تعداد کلیک ها روی آبجکت

انتخاب کردن در اسکچاپ چند حالت داره، اگر نیاز باشه یک سطح بدون خطوط اطراف اون انتخاب بشه کافیه روی سطح یکبار کلیک کنید، اگر نیاز بود سطح رو با خطوط اطراف اون انتخاب کنین باید دوبار پشت سر هم کلیک کنید و اگر قصد دارین کل حجم رو در صورتی که group نشده باشه انتخاب کنین باید سه بار پشت سر هم روی حجم کلیک کنین.

  • مدیر بازنشسته
  • ۱۰,۹۱۳
  • ۲,۰۳۶ ارسال
  • مهندسی معماری
  • معماری
  • لیسانس

نکته ۸:

از خطوط راهنما (Guide lines) استفاده کنید!

خطوط راهنما یک سیستم شبکه ایه فوق العاده رو براتون درست میکنه که بی نهایت انعطاف پذیره و در چند جهت به صورت بی نهایت امتداد داره و باعث میشه برای جابجا کردن و ترسیم نیاز دوباره به ابزارهای اندازه گیری زاویه ونداشته باشین

  • مدیر بازنشسته
  • ۱۰,۹۱۳
  • ۲,۰۳۶ ارسال
  • مهندسی معماری
  • معماری
  • لیسانس

نکته ۹:

هرگز روی کادر VCB کلیک نکنید!

اکثر تازه کاران اسکچاپ تصور میکنن که این کادر نوعی کادر خط فرمان هستش که میتونن اندازه ها رو توی اون تایپ کنن، در حالیکه اینطور نیست، در واقع زمانی که شما با ابزارهای مختلف کار میکنید این کادر اندازه ها رو به شما نشون میده.

فرض کنیم میخوایم یه مستطیل رو با ابزار rectangle رسم کنیم، ابزار رو انتخاب میکنیم و روی صفحه کلیک میکنیم قبل از اینکه کلیک دوم رو انجام بدیم اندازه رو وارد میکنیم اما روی کادر کلیک نمیکنیم و کلید اینتر رو از صفحه کلید میزنیم. اندازه رو هم به این صورت وارد میکنیم

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *