پنج نکته امنیتی برای بالا بردن امنیت کامپیوتر

پنج نکته امنیتی برای بالا بردن امنیت کامپیوتر

بازار کامپیوتر و اسمارت فون در طی ده سال گذشته تحول بسیار چشمگیر و سریعی داشته است. شرکت ها تلاش می کنند سیستم های باریک تر، سریعتر، قوی تر و بهتری عرضه کنند.

در مقایسه با سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷، امروزه به سادگی می توان دید که بسیاری از ابعاد زندگی بشر به کامپیوتر و گوشی هوشمند و دامنه ای از تجهیزات الکترونیک مختلف وابسته است. این وسایل بد نیستند، اما چاله های امنیتی وجود دارد که ربایندگان می توانند از آنها استفاده کرده و از سیستم کاربر بهره کشی کرده و اطلاعات حساس فردی یا مالی وی را بدزدند.

عده ای بر این باورند که نصب یک آنتی ویروس بر روی سیستم برای امنیت سیستم کافی است. اما برنامه های ضد ویروس بی نقص و کامل نیستند، بخصوص میکروسافت ویندوز دفندر. اگر برای امنیت سیستم خود فقط به یک برنامه آنتی ویروس متکی هستید، خود را در خطر قرار می دهید. نکات دیگری نیز وجود دارد که بایستی برای ایمن کردن کامپیوتر و تجهیزات الکترونیک خود رعایت نمود که در ادامه بحث می شوند.

پنج نکته امنیتی کامپیوتر که بایستی بشناسیم

توصیه می کنم که مطالب و نکات امنیتی زیر را مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنید برای داشتن زندگی ایمن آنلاین و ایمنی در مقابل تهدیدهای آفلاین، این نکات را رعایت کنید.

نکات و رویکردهای ایمنی سیستم متنوع و زیادی وجود دارد. اما در این مقاله به نکات امنیتی ضروری پرداخته می شود که بایستی هر کاربر کامپیوتر از آنها مطلع باشد و اعمال کند. این نکات برای امنیت کامپیوتر کاربرد دارند و در مورد امنیت موبایل و تجهیزات موبایل در مقاله دیگری بحث خواهد شد.

۱- یک برنامه ضد ویروس یا امنیت اینترنت استفاده کنید

آیا مطمئن هستید که از خطر تمامی ویروس ها، بدافزارها و تهدیدات الکترونیک دیگر در امان هستید؟ حتی اگر تمام کارهایتان را به دقت انجام دهید، هنوز هم باید یک برنامه آنتی ویروس بر روی کامپیوتر خود داشته باشید. مهم نیست که از برنامه های رایگان یا پولی استفاده می کنید، اما باید یک برنامه آنتی ویروس روی سیستم عامل خود نصب کرده باشید.

کامپیوتر ممکن است توسط آسیب پذیری کوچک مرورگر به صورت آنی آلوده شود یا افزونه های مرورگر و کرک های نرم افزاری آلوده ای را خودمان اجرا کنیم. این نوع تهدیدها زیاد رایج نیست اما ممکن است رخ دهد.

حتی اگر مرورگر شما به روز و ایمن باشد، هنوز چاله های امنیتی زیادی در سیستم وجود دارد و روش حمله ویروس ها و هکرها بسیار خلاقه و بدیل است. بنابراین داشتن برنامه آنتی ویروس یک لایه امنیتی مهم است که برای محافظت از کامپیوتر در مقابل اینگونه آسیب پذیری ها استفاده می شود.

زون آلارم را دانلود و استفاده کنید یا از برنامه های آنتی ویروس و اینترنت سکوریتی پرمیوم استفاده کنید. اما همیشه سئوال زیر وجود دارد:

۲- کنترل حساب کاربری کاربر (UAC) را غیر فعال نکنید

UAC به معنی کنترل حساب کاربری است، یک خصیصه ویندوز که به شما در پیشگیری از تغییر بی اجازه سیستم توسط ویروس ها و بدافزارها جلوگیری می کند. این خود شبیه به یک برنامه آنتی ویروس یا دیوار آتش (فایروال) اس که لایه امنیتی مهمی برای پیشگیری از ورود و آسیب ناشی از تهدیدها می گردد.

میکروسافت این خصیصه را در ویندوز های ویستا، ۷، ویندوز ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ تعبیه کرده است. در لحظه این خصیصه ویندوز یک ویژگی حال گیر و ناجور به نظر می آید، بخصوص هر برنامه ای که می خواهید باز کنید اول باید جواب سئوال امنیتی را بدهید و یکبار دکمه Yes را کلیک کنید. اما با گذر زمان و شنیدن خبرهای مربوط به آلودگی سیستم اطرافیان متوجه اهمیت آن می شوید.

در حقیقت این خصیصه ویندوز به شما در محافظت از کامپیوتر در مقابل برنامه های مخرب و تهدیدها خیلی کمک می کند. این ویژگی هر برنامه ای که دارای نمای مشکوک باشد را محدود کرده و به آن اجازه ویرایش سیستم را نمی دهد و از آن اجازه اجرا می خواهد.

۳- نسبت به برنامه های غیرقابل اعتماد هوشیار باشید

این نکته مشهود به نظر می رسد، اما کاربران زیادی روزانه برنامه های بدون اطمینان را دانلود کرده و در سیستم خود نصب می کنند. نصب اینگونه برنامه ها می تواند عملی ارادی یا کاری تصادفی باشد.

بنابراین بایستی زمان دانلود و نصب برنامه های جدید بر روی کامپیوتر خود احتیاط کرد، بخصوص برنامه های رایگان. من نمیگویم که همه برنامه های رایگان بدافزار هستند. هرچند خیلی از ویروس ها و بدافزارها را در برنامه های کاربردی رایگان تلفیق می کنند یا برنامه های رایگان را دانلود و ویرایش می کنند و به بدافزار تبدیل کرده، مجددا برای دانلود و نصب عرضه می کنند. به همین دلیل بایستی زمان دانلود و اجرای برنامه های رایگان هوشیار بود و تنها نرم افزارهای رایگان معتبر را دانلود و نصب کرد. همچنین بهتر است برنامه های رایگان را مستقیما از وبسایت خود برنامه دانلود کرد تا از سایت های دیگر.

نکته مهم دیگر این است: هنگام دانلود برنامه های رایگان، روی هیچ بنر، لینک یا تصویری در سایت های غیر مطمئن کلیک نکنید. همچنین توصیه می شود که از باز کردن برنامه های اجرایی که به شما ایمیل می شود، جدا خودداری کنید. اگر برنامه را منبع مطمئنی برای شما ارسال می کند، از آنها بخواهید که به صورت فایل زیپ شده برای شما پیوست و ارسال شود که امکان اسکن قبل از اجرای برنامه را داشته باشید.

۴- از رمز عبور ضعیف استفاده نکنید

استفاده از رمز عبور ضعیف یک مشکل جدی است. پسوردهای ضعیفی مثل ۱۲۳۴۵۶ یا خود کلمه password و همانند اینها براحتی حدس زده می شوند و نیروهای رباینده ای که به شما حمله می کنند، براحتی می توانند آنها را تشخیص داده و دور بزنند. همچنین از بکارگیری یک پسورد ضعیف برای چند حساب پرهیز کنید که شما در معرض ریسک بالاتری قرار می دهد. بهتر است برای هر یک از حساب های خود یک پسورد جداگانه استفاده کنید و از بکارگیری قالب تکراری در رمز عبور پرهیز کنید، زیرا اگر یکی از رمز عبورهای شما لو رفت، مابقی حساب های شما هم تهدید نشوند.

اگر نگران فراموش کردن رمز عبور هستید، می توانید از یک اپلیکیشن مدیریت پسورد استفاده کنید یا از مدیریت پسورد سر خود مرورگرهایی مثل کروم یا موزیلا فایرفکس استفاده کنید.

۵- همیشه نرم افزارهای خود را به روز نگهداری کنید

امروزه همه ما روزانه از کامپیوتر خود با برنامه های مختلف استفاده می کنیم و روی هر کامپیوتری انبوهی از برنامه ها نصب است. بنابراین وجود چاله امنیتی و ریسک آلودگی ویروسی بالا است. شرکت های نرم افزاری تلاش می کنند که این چاله های امنیتی و ریسک ها را برطرف کنند. بنابراین به محض مشاهده یا دریافت گزارش رسوخ امنیتی، مشکل را رفع کرده و آپدیت جدیدی برای برنامه خود منتشر می کنند.

بنابراین حیاتی است که برنامه های مورد استفاده خود را به روزرسانی کنیم و از نسخه های آپدیت شده استفاده کنیم تا چاله های امنیتی و ریسک های شناخته شده پوشش داده شوند. این مسئله بویژه در مورد آپدیت کردن ویندوز مهم است. ویندوز به روز یکی از اقدامات مهم در پیشگیری از آلودگی سیستم عامل کامپیوتر است. بهتر است آپدیت خودکار ویندوز خود را فعال کرده و اجازه دهید ویندوز مرتب به روزرسانی شود. اگر با طریقه آپدیت ویندوز آشنا نیستید، مقاله آموزش آپدیت ویندوز ۱۰ را بخوانید.

نتیجه گیری

امنیت کامپیوتر یک موضوع بسیار وسیع است، صنف های بزرگ و شرکت های مولتی میلیون دلاری هر ساله مبالغ هنگفی برای رفع چاله های امنیتی و ایمن نگهداشتن سیستم های خود صرف می کنند.

بنابراین بهترین راه برای بهبود امنیت کامپیوتر خود استفاده از نکات پایه فوق است، هرچند شما را ۱۰۰ درصد درمقابل تهدیدهای امنیتی ایمن نمی کند. بهتر است سیستم خود را به برنامه ضد ویروس تجهیز کرده، سطح دسترسی کاربران را مشخص کرده و از کنترل حساب کاربری ویندوز استفاده کرد. همچنین از نرم افزارها و سیستم عامل نسخه آخر استفاده کرده و مرتب آپدیت نمود. بهتر است به صورت دوره ای و چند وقت یکبار ویندوز خود را عوض کرده و یک نسخه جدید نصب کرد. فایل های سیستم خود را شناخته و به محض ظهور فایل ناشناخته ای که قبلا وجود نداشته و حاصل اقدامات و کاربری شما نیست، دست به کار شوید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *