وی پی ان چیست و تنظیمات وی پی ان

شما می توانید با استفاده از وی پی ان در اتصال به شبکه های عمومی وای فای، ردپایی از خود به جا نگذارید و آی پی دستگاه شما از این طریق قابل شناسایی نخواهد بود. با استفاده از اعمال تنظیمات وی پی ان آیفون و آیپد، گویا از آیفونی استفاده می کنید که در واقع از نظر فیزیکی در مکانی دیگر واقع شده است و شما هیچ اطلاعی از مکان و یا اطلاعات آن دستگاه ندارید. عمده ترین استفاده از وی پی ان، دسترسی به محتوا و یا سرویس محلی است که در کشورهای مختلف دسترسی به انها محدود شده است و هیچ کشوری هم از این قاعده مستثنی نیست.

استفاده از سرویس های VPN به منظور دسترسی آزاد به محتوای دلخواه کاربران روی وب، صورت می گیرد. گاهی استفاده افراد از شبکه های عمومی وای فای در برخی نقاط خاص مانند اداره ها و دانشگاه ها با فیلترینگ همراه است و این شبکه ها استفاده از برخی محتواها را به کاربران نمی دهند.گاهی نیز هنگام مسافرت صاحبان آیفون ها و خروج آنها از کشور خانه، اتصال به شبکه اینترنت جهانی با مشکل مواجه می شود. راه حل این مشکل نیز استفاده از سرویس های VPN است. VPN و سرویس های مرتبط با آن را می توان دریچه ای به دنیایی بزرگتر دانست. یکی از عمده ترین موارد استفاده از وی پی ان و لزوم اعمال تنظیمات وی پی ان آیفون و آیپد، دریافت محتواهای آموزشی موجود روی سایت های آموزشی چون YouTube و … است و از همین جهت است که آموزش تنظیمات راه اندازی آن ضروری به نظر می رسد. لازم است بدانید که آپدیت وی پی ان ها به سادگی اتفاق می افتد و اگر VPN ی را روی سیستم عامل iOS10 نصب کرده باشید و نرم افزار گوشی را به iOS11 آپدیت کنید، تنها با اجرای چند گام ساده، برنامه آپدیت شده و روی سیستم عامل جدید نیز کارایی خواهد داشت.

چگونه VPN را روی iPhone/iPad خود تنظیم کنم؟

پاسخ به این سوال سر راست است. اپل این امکان را به کاربران خود داده است که با استفاده از ابزار تنظیم داخلی در سیستم عامل iOS تنظیمات مربوط به VPN را روی دستگاه خود انجام دهند.استفاده از VPN روی گوشی های اپل از طریق پروتکل های L2TP، PPTP و نیز IPSec اتفاق می افتد.

آنچه لازم است قبل از شروع تنظیمات وی پی ان روی آیفون و یا آیپد خود بدانید.

ممکن است دوست داشته باشید از سرویس وی پی ان مانند ExpressVPN, Tunnelbear, Opera VPN و یا سرویس های موجود دیگر استفاده کنید.اولین کاری که برای راه اندازی هر کدام از وی پی ان ها روی گوشی آیفون و یا آیپد خود نیاز دارید، دانلود فایل وی پی ان است. شما باید برنامه ی VPN مورد نظر خود را از روی Apple Store دانلود کنید. شما می توانید تنظیمات مربوط به کلاینت وی پی ان را به صورت دستی نیز انجام دهید.لازم است قبل از شروع کار، اطلاعات را تنظیم کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات سرور، Remote ID، نام کاربری و رمز عبور است. اگر این اطلاعات را در اختیار ندارید باید آن از ارائه دهنده ی سرویس VPN خود بخواهید. (شرکت های بسیاری هستند که تحت عنوان ارائه دهندگان سرویس های VPN فعالیت می کنند.)

روش راه اندازی وی پی ان روی آیفون و آیپد

برای شروع، لازم است یکی از برنامه های وی پی ان ExpressVPN, Tunnelbear و Opera VPN را دانلود کنید و آن را روی سیستم عامل خود نصب کرده و برنامه را اجرا نمایید.

پس از وارد شدن در اکانت خود، دستگاه از شما اجازه می خواهد که تنظیمات وی پی ان را روی iPhone خود اضافه کنید. روی گزینه ی Allow تپ کنید تا دستگاه به شما اجازه ی تغییر تنظیمات وی پی ان روی گوشی را بدهد. حال دستگاه تلفن همراه درخواست رمز عبور و یا تاچ آی دی می کند تا بتوانید تنظیمات وی پی ان را تغییر بدهید. در این مرحله لازم است رمزعبور و تاچ آی دی را وارد کنید.زمانی که VPN فعال شد، برای فعال شدن دوباره آن نیاز به باز کردن دوباره برنامه نیست .(می توانید از برنامه برای تغییر اطلاعات مکانی خود و دیگر تنظیمات استفاده کنید). به صورت کلی برای انجام تنظیمات مربوط به VPN روی آیفون و آیپد خود باید مسیر زیر را طی نمایید.

گام اول: برنامه ی Setting را از روی صفحه ی خانه ی گوشی باز کنید.

گام دوم:روی General تپ نمایید.

گام سوم: روی گزینه ی VPN که در لیست General قرار دارد تپ نمایید.

 

گام چهارم: اگر در لیست بیش از یک VPN موجود است، کلاینتی را انتخاب کنید که قصد تغییر تنظیمات آن را دارید.

گام پنجم: روی تاگل نمایش داده شده تپ کنید و آن را به سمت راست بکشید تا سبز شود.

 

گام ششم: زمانی که استفاده از VPN شما تمام شد، همین مراحل را طی کنید و با کشیدن تاگل به سمت چپ آن را غیرفعال کنید. این مساله مخصوصا زمانی که از یک وی پی ان رایگان با محدودیت حجم استفاده می کنید بسیار حایز اهمیت است. از طرقفی فعال بودن وی پی ان در تمام زمان ها می تواند حجم بیشتری از اینترنت را مصرف کند.

 

   Setting —> General —> VPN —-> VPN ON

تنظیم دستی VPN روی آیفون و آیپد

با استفاده از اطلاعات ورود می توانید به صورت دستی اقدام به تنظیم VPN روی آیفون ویا آیپد خود کنید.برای این منظور گام های زیر را طی نمایید.

گام اول:برنامه ی Setting را از روی صفحه ی خانه ی گوشی خود باز کنید.

گام دوم: روی General تپ کنید.

 

گام سوم:روی VPN تپ کنید.

گام چهارم:روی Add VPN Configuration تپ کنید.

 

 

گام پنجم: روی Type تپ کنید.

گام ششم: نوع VPN مورد نظر خود را از میان گزینه های IKEv2, IPSec, L2TP انتخاب کنید.(لازم است بدانید که نوع L2TP VPN برای استفاده روی شبکه های ۳G و LTE مناسب تر است.)

گام هفتم:اگر می خواهید به پنجره ی قبلی بازگردید، روی Add Configuration که در گوشه ی سمت چپ و بالای گوشی نمایش داده شده است، تپ نمایید.

 

گام هشتم: اطلاعات مربوط به تنظیمات وی پی ان چون توضیحات، سرور و Remote ID را وارد کنید.این اطلاعات را ذیل گزینه ی VPN settings information وارد کنید.

گام نهم: ذیل گزینه ی authentication نام کاربری و رمز عبور وی پی ان خود را وارد کنید. در برخی از وی پی ان سرویس پروایدرها نام کاربری با عنوان certificate درج شده است.

گام دهم: اگر از پروکسی استفاده می کنید، با تپ کردن روی Manual و یا Auto بسته به ترجیح خودتان برای استفاده از پروکسی، تپ کنید.

 

گام یازدهم: روی Done تپ کنید.

گام دوازدهم: در پایین تنظیمات مربوط به VPN روی تاگل Status تپ کنید تا به رنگ سبز دراید.

 

Setting —> General —> VPN —-> VPN ON —-> Add VPN Configuration —> Type —> Done —> Status

پس از آن که تنظیمات مربوط به VPN آیفون و آیپد خود را انجام دادید، به Setting بروید و پس از تپ روی VPN آن را خاموش کنید. برای فعال سازی دوباره وی پی ان روی آیفون و یا آیپد خود باید با رفتن به بخش Setting و روشن کردن وی پی ان، این کار را انجام دهید.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *