Bounce Rate چیست ؟ و چرا ستفاده میشود ؟
بنابراین در جواب سوال Bounce Rate چیست میتوان به راحتی گفت معنای لغوی آن نرخ پرش است و به صورت کلی:
به درصدی از کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده میکنند و سپس از آن سایت به هر دلیلی خارج میشوند و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد.
نرخ پرش یکی از فاکتورهای مهم در سئو و همینطور تجربه کاربری است.
البته این تعریف کامل نیست و تعریف کامل و صحیح Bounce rate در ادامه گفته خواهد شد.
دیگر معانی درست و غلط Bounce rate
البته به فارسی معناهای دیگر هم ترجمه شده که برخی از آنها به درستی و برخی هم اشتباه است.
دیگر معنای Bounce Rate به شکل صحیح میتوان به نرخ گریز ، نرخ خروج ، نرخ دفع کاربر و یا نرخ فرار کاربر اشاره کرد هر چند به جای نرخ از میزبان هم میتوان استفاده کرد.
ولی ضریب بازگشت و یا نرخ بازگشت نیز معنای اشتباهی است که حتی در برخی مقاله های معروف سایتهای فارسی نیز این تعاریف اشتباه مشاهده میشود.
Bounce rate در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
Bounce Rate چیست را به شکل کلی در اول مقاله تعریف کردیم ولی تعریف Bounce rate از نگاه Google Analytics کمی متفاوت و دقیقتر است، از نگاه گوگل اگر کاربری Interaction رخ ندهد یک بانس ریت (Bounce Rate) ایجاد میشود.
Interaction معنی تعامل را دارد و حال اینکه چه چیزی شامل Interaction میشود را به شکل خلاصه اشاره خواهیم کرد:
- Pageviews
- Event
- Transaction
اگر سه عنصر بالا هیچ کدام توسط یک کاربر رخ ندهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک Bounce rate ایجاد میشود.
البته اینجا شرطی دارد که Event ها از چه نوعی باشد و نحوه محاسبه Bounce rate را کمی پیچیدهتر میکند که در پستهای آتی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد.
حتما پیشنهاد میکنم جهت درک بهتر این قسمت مقاله Bounce rate در گوگل آنالیتیکس را مطالعه بفرمایید.
Bounce rate در سایت الکسا (Alexa)
معنی Bounce rate از نگاه الکسا فرقی با معنایی که در پاراگراف اول کردیم ندارد. از نگاه الکسا هم اگر کاربری بعد از ورود به یک سایت فقط یک صفحه را مشاهده کند و بعد از آن خارج شود یک بانس ریت رخ میدهد.
ولی سوال مهم اینجا هست که سایت الکسا (Alexa.com) چطور متوجه این رفتار کاربر (خروج کاربر از صفحه) میشود؟
طبق گفته الکسا به کمک یک سری پارتنرها و همینطور تولبار الکسا و روشهای دیگر که به آن اشاره نکرده بانس ریت را محاسبه میکند.
از نگاه بنده میزان Bounce rate که الکسا نشان میدهد به شدت تخمینی بوده و با درصد خطای بالا است، به این دلیل که ترافیک از سمت گوشی هر روز بیشتر میشود و سایت Alexa امکان تشخیص این ترافیک عظیم را ندارد.
معنی Bounce در ایمیل مارکتینگ
حتما شما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ همانند میلرلایت (mailerlite) ، میل چیمپ (mailchimp) و … استفاده میکنید و مشاهده کردید که چند نوع Bounce را در این سرویس ها به ما نشان میدهند که تعریف آنها با Bounce rate که در بالا داشتیم متفاوت است.
Bounce در ایمیل مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیلهای ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی، نامعتبربودن ایمیل مقصد به شکل موقت یا دائمی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است.
- Hard Bounce : به تعداد ایمیلهایی اشاره میکند که دارای مشکلات دائمی بوده و ایمیل به مقصد نخواهد رسید. مثلا ممکن است مخاطب آدرس ایمیلی وارد کند که اصلا وجود ندارد و یا دامنه آن سرویس دهنده ایمیل دیگر خدماتی ارائه نمیدهد.
- Soft Bounce : به تعداد ایمیلهایی اشاره میکند که دارای مشکلات موقت بوده و ایمیل به مقصد در حال حاضر نرسیده، مثلا ممکن است سرور ایمیل گیرنده به شکل موقت از کار افتاده باشد و یا حجم اینباکس ایمیل مقصد پر شده باشد.