/tmp/xaezl.jpg پینترست Pinterest چیست؟ - وبلاگ دیتا سنتر crmit

پینترست Pinterest چیست؟

ویژگی اصلی این شبکه اجتماعی این است که در هنگام جستجو، به جای فهرستی از جمله‌ها و لینک‌های پشت سر هم (شبیه به صفحه نتایج موتورهای جستجو)، مجموعه‌ای از تصاویر که مرتب و جذاب کنار هم چیده شده‌اند را جلوی خود خواهید دید که هر یک شما را به یک مطلب یا اینفوگرافیک مرتبط با آن موضوع هدایت می‌کنند. اگر به دنبال نتایج دقیق‌تری می‌گردید، می‌توانید از دسته‌بندی‌های پیشنهادی پینترست استفاده کرده یا کاربران دیگری را که سلیقه‌شان به شما نزدیک است را دنبال (Follow) کنید.

تاریخچه Pinterest

ساخت و برنامه نویسی شبکه اجتماعی پینترست در سال ۲۰۰۹ توسط مدیرعامل فعلی آن بن زیلبرمن (Ben Silberman) و تیم او آغاز شد و نسخه بتای آن روی وب در سال ۲۰۱۰ در دسترس عموم قرار گرفت. در تابستان ۲۰۱۱ بود که مجله تایم، پینترست را در مقاله‌ای در فهرست “۵۰ وبسایت برتر سال ۲۰۱۱” قرار داد. در زمستان ۲۰۱۱، پینترست با بیش از ۱۱ میلیون بازدید در هفته، در زمره ۱۰ شبکه اجتماعی برتر در جهان قرار گرفته بود. پینترست هم اکنون خدمات خود را روی وب برای استفاده در کامپیوتر، تبلت و موبایل ارائه کرده و اپلیکیشن‌های آن برای کاربران اندروید و آی او اس نیز مدت هاست که در دسترس هستند. برای دانلود ورژن‌های مختلف پینترست، مقاله ما یعنی دانلود پینترست را ببینید.

پینترست چطور کار می‌کند؟

برای استفاده از پینترست، نیاز به حساب کاربری مخصوص خودتان دارید. در ادامه این بخش، به چگونگی کار با پینترست و ابزارها و امکانات آن خواهیم پرداخت.

ثبت نام و ورود

اگر بار اولتان است که به سراغ پینترست می‌آیید، برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک کلمه عبور نیاز دارید. برای راحتی بیشتر، امکان ورود مستقیم به سایت با حساب کاربری گوگل یا فیسبوک نیز وجود دارد. بعد از ورود، پینترست از شما می‌خواهد که تعدادی از موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. این موضوعات ممکن است آشپزی، نجاری، طراحی وب، انیمیشن، اتومبیل‌های اسپرت، سینما یا هر موضوع دیگری باشند. باقی اطلاعات مورد نیاز را می‌توانید بعدا وارد کرده تا حساب کاربری‌تان را تکمیل کنید.

ویرایش حساب کاربری

بعد از ثبت نام در سایت، با کلیک روی دکمه گوشه بالا سمت راست، گزینه Edit Settings را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مشخصات خود را ویرایش کنید، عکس پروفایلتان را تغییر دهید و در نهایت بسیاری از تنظیمات دیگر مثل نوتیفیکیشن‌ها، ارسال ایمیل و موارد دیگر را دستکاری کنید.

امنیت

پینترست نیز همانند بسیاری شبکه‌های اجتماعی دیگر، از قابلیت تایید دو مرحله‌ای یا Two-Factor Verification بهره‌مند است. کافی است در قسمت تنظیمات روی کلمه Security کلیک کرده و دکمه مربوط به تایید دومرحله‌ای را فعال کنید. در صورت فعال بودن این گزینه‌، در هر بار لاگین، باید کدی را که پینترست به تلفن همراه شما اس ام اس می‌کند را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

جستجو

در قسمت بالا و سمت چپ صفحه، قسمتی برای جستجوی کلیدواژه‌های شما وجود دارد. از آنجا که پینترست به صورت خودکار عبارت جستجو شده توسط شما را کلمه به کلمه جدا کرده و هرکدام را به عنوان یک برچسب در نظر می‌گیرد، سعی کنید عباراتی که جستجو می‌کنید کوتاه، ساده و مشخص باشند. در این قسمت برای هر عبارتی که جستجو کنید (چه فارسی و چه انگلیسی)، پینترست برچسب‌های دیگری به شما پیشنهاد می‌دهد که جستجوی شما را شخصی‌تر و دقیق‌تر خواهند کرد. به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر با جستجوی کلمۀ چوب، کلماتی مانندطرح، رنگ، معرق، بستنیو … نمایش داده می‌شوند.

به اشتراک‌گذاری محتوا

خب، حالا وقت آن رسیده که دست به کار شوید و کمی محتوا با دیگران به اشتراک بگذارید! همان طور که گفته شد، پینترست ذاتا شبکه‌ای تصویر محور است. پس همان طور که در اینستاگرام عکس‌ها و تصاویرتان را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، اینجا هم می‌توانید همان کار را بکنید. هم در فضای وب و هم در اپلیکیشن‌های پینترست، می‌توانید با کلیک روی دکمه + عکس یا عکس‌های موردنظرتان را (که از این به بعد به آنها پین خواهیم گفت) روی بوردهای خود قرار دهید.

البته پینترست تنها به این محدود نیست، علاوه بر تصاویر تکی، می‌توانید در پروفایل خود چندین بورد تعریف کرده، هر کدام را به یک موضوع اختصاص داده و روی هر یک پین‌های گوناگونی قرار دهید. حتی قادر هستید که لینک مطالب روی وبسایت خود را روی بوردهای خود پین کنید؛ پینترست نیز تصویر شاخص مطلب شما را پیدا می‌کند و آن را به صورت یک تصویر قابل کلیک نشان خواهد داد. برای علاقه‌مندان محتوا و محتوا نویسان عزیز (!) این قابلیت پینترست فوق‌العاده کارآمد است و به وایرال شدن محتوای شما کمک زیادی می‌کند.

ذخیره کردن پین‌ها

پینترست پر از عکس و لینک است، پس در صورتی که پینی توجه شما را جلب کرد، حتما روی دکمه save گوشه آن کلیک کنید تا بتوانید بعدا به سراغش رفته و آن را با دقت بیشتری مطالعه کنید. حتی می‌توانید با کلیک روی دکمه send، آن پین را در شبکه‌های اجتماعی دیگر یا پیام رسان‌های مختلف برای دوستانتان بفرستید.

دنبال کردن (follow) کاربران

درست مانند هر شبکه اجتماعی دیگر، در اینجا نیز امکان ارتباط با دیگر کاربران، دنبال کردن و استفاده از محتوای آنها وجود دارد. زیر هر پین می‌توانید ببینید که توسط کدام کاربر به اشتراک گذاشته شده و می‌توانید وارد پروفایل او شده و دنبالش کنید.

ارسال و دریافت پیام

در گوشه بالا سمت راست دکمه‌ای وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید با دوستان خود چت کنید یا پین‌ها و بوردهای خود را برایشان بفرستید. اگر شخص مد نظر شما در فهرست پیام‌ها نیست، کافی است شناسه کاربری یا آدرس ایمیل او را بدانید تا پیام برایش ارسال شود. همچنین امکان فرستادن پین‌ها برای دوستانتان نیز در اینجا وجود دارد!

پیدا کردن موضوعات جدید

در قسمت Explore، می‌توانید آزادانه در پینترست به گشت و گذار بپردازید. پینترست می‌تواند موضوعات در حال ترند شدن یا پین‌هایی که ممکن است دوست داشته باشید را به شما نمایش دهد. با کلیک روی هر پین، دهها یا صدها پین دیگر به شما پیشنهاد شده و می‌توانید با کلیک روی هرکدام، در این اقیانوس ایده‌ها غوطه ور شده و تا هر زمان که دوست داشته باشید محتوای جدید ببینید.

ابزارهای پینترست برای معرفی و گسترش کسب و کار شما

در هنگام ثبت نام، همواره از شما خواسته می‌شود که جنسیت و مشخصات خود را به عنوان یک فرد اعلام کنید. اما اگر می‌خواهید از پینترست به عنوان ابزاری برای معرفی کسب و کار، هنر یا وبسایت‌تان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به سراغ ابزارهای Business پینترست بروید. در ادامه مطلب، در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دو راه کلی برای ساخت پروفایل کسب و کاری در پینترست وجود دارد:

راه حل اول: هنگام ثبت نام گزینه Create a Business Account را انتخاب کنید که در این صورت نام کسب و کار شما و زمینه فعالیتتان از شما خواسته می‌شود.

راه حل دوم: اگر پروفایل معمولی ساخته‌اید، می‌توانید پروفایل خود را به پروفایل Business تبدیل کنید. برای اینکار کافی است از گزینه Free Upgrade to Business Account استفاده کنید.

پس از تبدیل پروفایل شما به حالت تجاری، امکانات متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد. دو ابزار اصلی که پینترست در این زمان در اختیار شما قرار می‌دهد، Rich Pins و Pinterest Analytics هستند. در ادامه مطلب، این دو مورد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بهتر و بیشتر دیده شدن شما در پینترست با استفاده از Rich Pins

ریچ پین‌ها، پین‌هایی هستند که می‌توانند نسبت به پین‌های معمولی، اطلاعات بیشتری را نمایش دهند. این امکان، جذابیت محتوای شما را بالا برده و کمک خواهد کرد افراد بیشتری پین‌های شما را ببینند. در پینترست، ۴ نوع ریچ پین وجود دارد.

پین‌های محصول با پین‌های قابل خرید (Product Pins): با استفاده از این امکان، کاربران می‌توانند برای کالاهای خود قیمت تعریف کرده و آن را به فروشگاه اینترنتی خود لینک کنند. به محض تغییر قیمت در وبسایت، قیمت درج شده روی پینترست نیز تغییر خواهد کرد. البته شرط این کار این است که کالای مورد نظر فیزیکی و قابل لمس بوده (برای مثال، نرم افزار یا فایل قابل دانلود نباشد) و از طرف پینترست نیز به عنوان کالای غیر مجاز شناخته نشود. البته در حال حاضر، در کشور ما امکان فروش محصول از طریق پینترست وجود ندارد.

پین‌های مخصوص دستور آشپزی (Recipe Pins): در این نوع پین‌ها، می‌توان مواد لازم، زمان پخت و تعداد افرادی که این مقدار غذا برایشان کافی است را در فیلدهای آماده نمایش داد.

پین‌های مخصوص مقاله (Article Pins): فیلدهای آماده در این نوع پین، عنوان مقاله، نام نویسنده و خلاصه آن هستند.

پین‌های اپلیکیشن (App Pins): برنامه نویس‌هایی که می‌خواهند اپ خود را در پینترست تبلیغ کنند، می‌توانند از این نوع ریچ پین استفاده کنند. کاربران می‌توانند با زدن دکمه Install، اپ را مستقیما داخل محیط پینترست دانلود کنند. در حال حاضر، این قابلیت تنها برای آی او اس فراهم است.

با استفاده از Pinterest Analytics، دیدی عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر به کسب و کارتان داشته باشید!

ابزار Pinterest Analytics، دریایی از اطلاعات درباره میزان تعداد دیده‌شدن پین‌های شما، متوسط روزانه، هفتگی و ماهانه کلیک‌ها، تعداد و روند بازدید از وبسایت شما، گزارش‌های خرید، جنس، سن، کشور و زبان بازدیدکنندگان و …. را به شما ارائه می‌دهد.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *