اتنیوتر (تضعیف کننده) فیبر نوری

 

لیزر یا LED نور را ایجاد و ارسال می کند. این نور در طول مسیر شبکه انرژی خود را از طریق پراکندگی، جذب، تداخل یا بازتاب از دست می دهد. ورود اتلاف و برگشت آن یا بازتاب برگشتی در مجموع به تضعیف اشاره دارد. تضعیف کل اتلاف سیستم نامیده می شود.

تضعیف کننده فیبر نوری یکی از اجزا شبکه فیبر نوری است که اتلاف را مدوله و قابل تنظیم می کند و قدرت سیگنال نور بهینه ای را برای نیاز های شبکه فراهم می کند.
تضعیف به دسی بل اندازه گیری می شود و می تواند وضوح سیگنال را کاهش دهد یا منجر به شکست شبکه شود. تضعیف بیرونی یا اتلاف انتقالی ممکن است توسط عوامل خارجی نظیر پیکربندی شبکه به صورت معیوب، به دست می آید. تضعیف درونی توسط تولید ناخالصی های موجود در فیبر که باعث جذب یا پراکنده شدن نور می شود حاصل می شود.
تضعیف کننده فیبر نوری برای تمام فیبر های Single mode و Multi mode در محدوده محصولات استاندارد صنعت تولید و استفاده می شود.

 

اتنیوتر های ثابت تضعیف را در یک سطح ثابت نگه می دارند در حالی که تضعیف کننده های متغیر مثل جامپر تضعیف نوری متغیر (VOA)، می توانند اتلاف را در یک محدوده ای تنظیم کند.
اتنیوتر های پچ کوردی فیبرهایی هستند که عملکرد پچ کورد و اتنیوتر را با هم شامل می شوند و هزینه را کاهش می دهند.
تضعیف کننده فیبر نوری هایبرید کانکتور های نری به مادگی را متصل می کند، در حالی که نوع تیغه آن، اتصال مادگی به مادگی را برای دو فیبر اتصال نری فراهم می کند.
تضعیف کننده های Loopback اجازه ی تست محصول از اتلاف شبیه سازی شده را می دهد. تضعیف کننده های سه مرحله ای تضعیف کننده های پسیو هستند که بر روی فیبرهای موجود قرار می گیرند و از یک شعاع خمش برای رسیدن به اتلاف بدون انعکاس برگشتی استفاده می کنند. انواع دیگر اتنیوتر ها شامل شکاف هوا و انواع گیره بر روی آن می باشند.

نوع کانکتور مناسب برای یک موقعیت به دسی بل نمایش داده می شود. برای مثال جهت کاهش شدت نور به ۵ دسی بل به اتنیوتر a-5dB نیاز است. این مولفه در شبکه های مخابراتی، شبکه های محلی LAN و سیستم های تلویزیون کابلی (CATV) استفاده می شود. همچنین مولفه تضعیف کننده فیبر نوری می تواند در سنسورهای فیبر نوری، ابزار های تست و FTTH استفاده شود.

 

دیدگاه‌تان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *